«تامین اجتماعی» سازمانی عجین با «مسئولیت اجتماعی»

در شرایط کنونی سازمان‌ها و شرکت‌ها نمی‌توانند صرفا با ایفای تعهدات قانونی، پاسخگوی تمام مسایل و مشکلات جامعه امروز باشند، مسئولیت اجتماعی، سازمان‌ها را به سوی ایفای حداکثر تعهدات قانونی و فراتر از آن به صورت داوطلبانه هدایت می‌کند تا بتوانند با کاستن از آسیب‌های جامعه، نه تنها بهترین نتایج را کسب کنند بلکه  با انتخاب این رویکرد، مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار را هموارتر کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان در تبیین مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی گفت: تصویرهر فرد یا سازمانی از خودش صرفا براساس متغیرهای درونی شکل نمی‌گیرد بلکه موجودیت‌های اجتماعی بیرونی و سازمان‌های دیگر در شکل‌گیری تصویرفرد یا سازمان از خودش تاثیر مستقیم دارند، بنابراین افراد و سازمان‌ها به صورت مستمر در تعامل با جهان ساخته می‌شوند.
عجین بودن «مسئولیت‌اجتماعی» با نام و رسالت سازمان تامین اجتماعی 
امیرحسین بنی‌احمد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان یک کل از اجزایی تشکیل شده است که این اجزا باعث شکل‌گیری نوعی مالکیت روانشناختی و همچنین تعهد و مسئولیت در آن می‌شود، به عبارتی در این فرایند روانشناختی هویت‌یابی سازمانی رخ می‌دهد وهویت سازمانی کارکنان را دارای جایگاه و نقش مشخصی می‌کند چرا که افراد هویت خویش را به اعتقادات، اهداف و فعالیت‌های سازمان گره می‌زنند و به نوعی یک یگانگی بین سازمان و فرد ایجاد می‌شود.
وی افزود: سازمان‌های موفق و خوشنام به دنبال تقویت‌هویت سازمانی هستند چرا که وقتی پیوندی بین هویت سازمانی وفردی شکل بگیرد فرد وفادارتر، سخت‌کوش‌تر ومعتقدتر می‌شود واین مقوله باعث مشروعیت در سازمان می‌شود، از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های خاورمیانه‌بخش عظیمی از آحاد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد به همین دلیل می توان از بیمه‌شدگان به عنوان ذخائر نظام و کشور یاد کرد، جایگاه سازمان تامین اجتماعی فراتر از یک سازمان بیمه‌ای است چرا که در سایه نقش‌آفرینی مثبت تامین اجتماعی، اعتماد ملی تقویت می‌شود.
بنی‌احمد تاکید کرد: اهمیت مسئولیت‌اجتماعی با نام سازمان تامین اجتماعی و رسالت آن عجین شده است، توجه برآموزش فرهنگ سازمانی، شایسته گزینی، مدیریت اخلاق و ارزش‌ها فاکتورهای مهمی هستند که می‌توانند به تقویت متغیر مدیریت سرمایه‌انسانی که یکی از زیرمجموعه‌های مسئولیت اجتماعی است کمک شایان توجهی کنند.
سرپرست مدیریت درمان تامین اجتماعی استان خوزستان «امنیت کار و سلامت» را یکی از زیرشاخه‌های اصلی مسوولیت اجتماعی تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: در امنیت کار و سلامت و رضایت شغلی عواملی مانند پیشرفت، شناسایی و احترام، توجه به رشد و توسعه فردی و جمعی کارکنان که پاداش‌های درونی را به دنبال دارند مسئولیت‌پذیری درونی را تقویت می‌کند و به دنبال تحقق این مهم، وفاداری سازمانی و درنهایت تعهدعاطفی ایجاد می شود؛ چرا که فرد ارزش‌ها و اهداف سازمان را با ارزش‌ها واهداف زندگی خود هم راستا می‌داند و تلاش می‌کند که این ارزش‌ها محقق شود.
بنی‌احمد «مقابله با تغییرات محیطی» را یکی از فاکتورهای مسوولیت پذیری بیرونی خواند و گفت: مسئولیت اجتماعی سازمان تامین اجتماعی فراتر از یک رابطه و رسالت است، باتوجه به اینکه با یک جهان پرریسک و مخاطره روبرو هستیم، در جهت حرکت در مسیر توسعه، رصد تغییرات وتوجه به پیشرفت‌های تکنولوژی، استفاده از تجربیات کشورهای موفق و صندوق‌های مشابه یک نکته مهم و کلیدی برای سازمان تامین اجتماعی است که باید به آن توجه جدی داشته باشد. سازمان تامین اجتماعی با ایجاد ارتباط با سازمان‌های مشابه و برگزاری کنفرانس‌های مشترک، نه تنها یافته‌های آنان را رصد می‌کند بلکه دستاوردهای این رویدادها را به مدیران استان‌ها برای مطالعه، شناخت، فهم بهتر واستفاده از آن تجربیات آن‌ها برای بهره‌وری و کیفیت بهتر خدمات ارجاع می‌دهند.
وی در پایان بااشاره به رشد ۳۰ درصدی سالمندی در دهه‌های آینده (۱۴۳۰)بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی افزایش جمعیت سالمندی را به عنوان یک متغیراثرگذار مدنظر دارد و به همین سبب تلاش سازمان براین است که با استفاده بهینه و تقویت شرکت‌های تولیدی تحت پوشش این بزرگترین صندوق بیمه ای را برای یک آینده پراز چالش آماده کند؛ چرا که در سه دهه آینده با افزایش جمعیت سالمندی اگر نتوانیم در بخش تولید، سرمایه‌گذاری و بیمه پردازی فعالانه عمل کنیم صندوق‌تامین اجتماعی و سیستم بهداشت و درمان کشور با چالش جدی  روبرو می‌شود، چرا که در دوران سالمندی نیاز به خدمات بیمه‌ای و بهداشتی- درمانی دوچندان می شود و سازمان تامین اجتماعی و سازمان‌های متولی درمان و بیمه‌ای باید بتوانند به نیازهای افراد تحت پوشش پاسخ دهند.
انعکاس «مسئولیت‌اجتماعی» در بیانیه ماموریتی سازمان تامین اجتماعی 
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: امانتداری و پاکدستی، کرامت‌انسان، قانون‌مداری، تخصص‌گرایی، همبستگی‌سازمانی، تعهدحرفه‌ای و اخلاقی، بهبود مستمر و روزآمد به عنوان ارزش‌های سازمانی موردتاکید در بیانیه ماموریتی سازمان تامین اجتماعی هستند و این ارزش‌های مدون نشان از تمرکز و توجه ویژه تامین اجتماعی به «مسوولیت اجتماعی» است.
سیدحسین فراتی در گفت و گو با آتیه‌آنلاین سازمان‌های مختلف در تدوین ماموریت‌هایشان نگاه و تمرکز ویژه ای بر «مسئولیت اجتماعی» دارند و  سازمان تامین اجتماعی نیز با توجه به اهمیت این مساله در بیانیه ماموریت سازمانی و سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ خویش به این موضوع اشاره دارد. در سند افق چشم انداز سازمان تامین اجتماعی یک سازمان پایدار، پویا، سرآمد و چابک در  پاسخگویی با فرایندهای هوشمند در ارایه خدمات  کیفی و به هنگام  به ذی نفعان معرفی شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی یادآور شد: عموما سازمان‌ها به دنبال راه‌های جدید هستند که اثربخشی  و کارایی‌شان را به شکلی افزایش دهند،   به عبارتی مسوولیت اجتماعی آن مجموعه وظایف و تعهداتی است که یک سازمان باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند را انجام دهد و به همین جهت مسئولیت اجتماعی با سرمایه های اجتماعی پیوند می‌خورد و با توجه به اینکه سرمایه‌ها وشرکای اجتماعی تامین اجتماعی بیمه‌شدگان، کارفرمایان و دولت هستند این موضوع اهمیت پیدا می‌کند.
فراتی رضایت سرمایه‌های اجتماعی را در ارتقاء اعتبار سازمانی موثر دانست و افزود: میزان رضایت‌مندی مخاطبان در سازمان و اینکه آنها به چه میزانی سازمان را خوب یا بد ارزیابی و تعریف کنند حائزاهمیت است به هر میزان سازمان در جهت تقویت رضایت‌مندی مخاطبان حرکت کند به همان اندازه اعتبار سازمانی کسب می‌شود و در سایه حمایت از ذی‌نفعان و جلب اعتماد بیشتر مردم، پوشش بیمه‌ای سازمان نیز گسترش پیدا می‌کند.
وی بااشاره به بند استقرار نظام جامع و یکپارچه تامین اجتماعی در سند ابلاغی مقام معظم رهبری، گفت: این مهم با ارتقاء سطح رضایت‌مندی مخاطبان محقق می‌شود بنابراین اگر در شعب سازمان سرعت و دقت عمل در ارایه خدمات مدنظر قرار گیرد قطعا میزان رضایت‌مندی افزایش پیدا می‌کند که متاسفانه این موضوع در برخی شعب با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تلقی من این است که بعضا به برخی از همکاران سازمان تصویری روشن و شفاف از اهداف و آرمان‌ها ارایه نشده است و هر از گاه  در مواجه با طرح‌ها، برنامه‌ها، بخشنامه‌ ها و رویکردهای عملیاتی جدید دچار سردرگمی می‌شوند بنابراین در نبود شناخت درست کارکنان از تاثیرات فعلی و آینده خدمات بر بدنه  مخاطبان سازمان، بعضا در مسیر ارایه خدمات و پاسخ‌دهی درست، دقیق و شفاف به جامعه هدف اختلال ایجاد می‌شود.
تاثیر رضایت شغلی کارکنان در ارتقاء سطح مسئولیت‌پذیری درونی 
فراتی بابیان اینکه مسئولیت‌پذیری درونی یکی از زیرشاخه‌های اصلی مسئولیت اجتماعی تامین اجتماعی است، افزود: اگر کارکنان سازمان تامین اجتماعی به آن سطح از رضایت شغلی و همچنین آگاهی کامل از اهداف و آرمان‌های مدون سازمان دست پیدا کنند قطعا نه تنها آنها به کارکنانی فعال تبدیل می‌شوند بلکه با افزایش مسئولیت‌پذیری درونی، میزان بهره‌وری و کیفیت که از عناصر مهم مسئولیت پذیری بیرونی هستند نیز روزافزون خواهد شد.   
وی بااشاره به رابطه نزدیک مسئولیت پذیری درونی با وجدان واخلاق کاری کارکنان، افزود: وقت‌شناسی کارکنان یکی از فاکتورهای مهمی است که می‌تواند مسئولیت اجتماعی را پررنگ‌تر جلوه دهد در این زمینه علاوه بر حضور به موقع در محل خدمت مهم است بلکه سرعت عمل در انجام امور نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.   
فراتی کامل‌گرایی را یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مسئولیت‌پذیری خواند و گفت: بدنه کارشناسی سازمان باید به این سمت و سو حرکت کنند که امور محوله را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند و باارایه پاسخ های روشن و شفاف در جهت جلب و افزایش رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان به شعب گام بردارند.
وی ادامه داد:توانمندسازی کارکنان در پاسخگویی صحیح، دقیق و شفاف به ذی نفعان وفق بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان و رعایت اصل کرامت انسانی قطعا میزان رضایتمندی مخاطبان را ارتقاء می دهد و از سوی دیگر به هر میزان آگاهی مردم نسبت به بهره‌برداری از خدمات متنوع  از جمله سرویس‌های غیرحضوری بیشتر شود سطح رضایت مندی مردم نیز افزایش پیدا می کند و در مجموع در سایه انجام این اقدامات، برگ زرینی به کارنامه تامین اجتماعی در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی سازمانی اش افزوده می شود.
مسئولیت‌پذیری درونی با ثابت‌قدمی در انجام امور 
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی بااشاره به اصل استواری و ثابت قدم ماندن در انجام امور  به عنوان یکی از فاکتورهای مسئولیت‌پذیری درونی عنوان کرد: کارکنان باید آگاه باشند که مشکلات شخصی‌شان با مسایل کاری آمیخته نشود؛ در مقابل سازمان نیز در جهت حفظ و ارتقاء سطح مسولیت‌پذیری درونی کارکنان در رعایت اصول مهمی مانند اخلاق‌مداری، تعهد، پاکدستی، فساد ستیزی و...  نسبت به دغدغه‌های زندگی، امور ورزشی و رفاهی و مسایل مالی همکاران دقت نظر و توجه ویژه‌ای داشته باشد.
وی در تبیین مسولیت اجتماعی برون‌سازمانی تامین اجتماعی بااشاره به رویکردهای مندرج در سند ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید کرد: پای‌بندی به حقوق و رعایت تعهدات بین‌النسلی از جمله مسایل مهمی است که همواره سازمان تامین اجتماعی خود را نسبت به آن متعهد می‌داند و تلاش همیشگی بر این است که با ایجاد ساز و کار علمی و همچنین تکیه بر اصول اعتمادسازی، امانتداری، سودآوری و شفافیت جایگاهش را به عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌گر اجتماعی حفظ کند.
فراتی بازرسی به موقع‌ و صحیح از کارگاه‌ها را یکی از اقدامات مهم سازمان در جهت حقوق حقوق کارگران  دانست و افزود: شناسایی کارگاه‌هایی که بیمه شده دارند و اینکه افراد مشغول در کارگاه حتما بیمه شده باشند نه تنها در امنیت شغلی کارگران موثر است بلکه در تامین منابع مالی پایدار سازمان تاثیر مستقیم می‌گذارد.
برخورد جدی با فرار بیمه‌ای از مصادیق مسئولیت اجتماعی 
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: پیگیری و برخورد جدی با مساله فرار بیمه ای یکی از مصادیق مهم مسئولیت پذیری بیرونی سازمان تامین اجتماعی است. هنوز در بعضی استا ن‌ها و کارگاه‌ها با این موضوع مواجه هستیم، حل این مساله نیاز به فرهنگ‌سازی گسترده دارد که متاسفانه این مهم در سازمان  مغفول مانده است.
وی با تاکید بر اینکه موضوعات کلان در سطح ملی باید مطرح شوند، افزود: اگرچه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در حوزه استان‌ها انجام می‌شود اما بسیاری از مسایل باید از سوی ستاد مرکز به  صورت کلی مورد توجه قرار گیرد مسولیت اجتماعی سازمان حکم می‌کند که در زمینه  اهمیت بیمه‌پردازی و پرداخت به موقع حق بیمه آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی دقیق و مستمری داشته باشد چرا که اگر مردم ضرورت بیمه در زندگی را  دریابند قطعا ماموریت سازمان در جهت اقناع مخاطبان در خصوص ضرورت بیمه‌پردازی به‌موقع و یا جذب بیشتر افراد در طرح‌های جدید بیمه‌ای از جمله بیمه فراگیر خانواده ایرانی، زنان خانه‌دار، دانشجویی و... به درستی به ثمر خواهد نشست.
فراتی بر ضرورت جانشین‌پروری در بسیاری از مسئولیت‌های شعب تاکید کرد و عنوان کرد:  در برخی از شهرستان‌ها واحدهای شعب بیمه‌ای تک نفره اداره می‌شوند و می‌طلبد که سازمان تامین اجتماعی در جهت حاکمیت اصل جابه جایی شغلی و جانشین‌پروری برنامه جامعی را تدوین کند، جابه‌جایی و ارتقاء شغلی تاثیر مستقیمی بر تقویت روحیه کارکنان‌ و جلوگیری از انزوای شغلی آنها دارد و سطح کلان سازمان را در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی‌اش یاری می‌رساند.
مدیرکل تامین اجتماعی خراسان‌جنوبی شایسته‌گزینی در انتصابات را یکی از فاکتورهای مهم مسئولیت‌پذیری درونی خواند و افزود: زمانی که بهترین‌ها در مهم‌ترین جایگاه‌های مسئولیتی در سازمان قرار می‌گیرند که دارای روحیه‌انقلابی، عدالت‌محوری، پاک دستی و فساد ستیزی هستند قطعا چنین افرادی می‌توانند بستر عمل به مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی را تقویت کنند.
کد خبر: 53179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =