رشد و شکوفایی صنعت دارو با اصلاح نظام یارانه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ما حذف ارز را نداشتیم بلکه اصلاح یارانه را انجام دادیم. این اصلاح ساختار باعث رشد و شکوفایی صنعت داروسازی خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، محسن فتحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه که امروز همزمان با روز پزشک در مجموعه بازار بزرگ ایران مال برگزار شد، بیان کرد: مجلس از همان اوایل دوره یازدهم با شعار حمایت از تولید و حوزه دانش بنیان در حوزه‌های تخصصی ورود پیدا کرد.

وی افزود: خوشبختانه امسال مجلس با نهایی شدن قانون جهش تولید توانست دغدغه اصلی در این حوزه را به سرانجام برساند.

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اصلاح نظام ارزی حوزه دارو در خانه ملت پیگیری شد. این اصلاح از زمان دکتر شانه‌ساز (زمانی که ریاست سازمان غذا و دارو را به عهده داشت) شروع شد و در دولت سیزدهم به نتیجه رسید و این اصلاح ساختار صورت گرفت.

وی افزود: ما در ارتباط با دارو حذف ارز را نداشتیم بلکه اصلاح یارانه انجام دادیم. این اصلاح ساختار باعث رشد و شکوفایی صنعت داروسازی خواهد شد که کار خیلی سختی است. ما کاملا بر مسایل و مشکلات این اصلاح اشراف داریم، ولی همه ما چه دولت و چه مجلس و چه بخش خصوصی شامل سندیکاها و انجمن‌های مختلف برنامه و هدفمان این است که این صنعت با اتکا به توان داخل به رشد و شکوفایی بیشتر برسد.

فتحی افزود: این مهم هم میسر نبود مگر اینکه اصلاح صورت بگیرد. با این اصلاح امیدواریم که همه دغدغه‌مندان این حوزه هم‌صدا و همدل با هم پیش بروند و شاهد باشیم یک روزی در حوزه تولید دارو به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر جهان باشیم و بتوانیم محصولات دارویی خود را به تمام دنیا صادر کنیم.

وی با اشاره به جلسات منظم روزهای یکشنبه کمیته دارو در مجلس شورای اسلامی از همه بزرگان تولید، پخش و حوزه نظام دارو برای شرکت در این جلسات به منظور بهره‌مندی از نظرات این افراد دعوت کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: امیدوارم از مشورت بزرگان نهایت بهره را ببریم و بتوانیم قانون‌های مفیدی وضع کنیم و حوزه نظارتی را تقویت کنیم.

فراهم بودن امکان سرمایه‌گذاری مناسب در ایران

فرامز اختراعی رئیس سندیکای دارویی نیز در این مراسم بیان کرد: کشور ایران صاحب منابع طبیعی، نفتی و انرژی ارزان است و در حوزه منابع انسانی دارای موقعیت بسیار برجسته‌ای است. این یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است که در حوزه صنعت دارو و صنایع شیمیایی مشغول شوند.

وی افزود: در حوزه صنایع مواد موثره دارویی منابع به حد کافی داریم. پیچیدگی مسایل زیست محیطی در ایران مشابه سایر کشورهای رقیب نیست بنابراین امکان سرمایه‌گذاری با مقادیر کمتر و دستاورد بیشتر در ایران فراهم است.

اختراعی گفت: ما در قرن تهاجم ویروس‌های فراگیر قرار داریم. حمله ویروس کرونا نشان داد مواد موثره دارویی اهمیتش به حدی است که کشورهای بزرگ با ظرفیت‌های بزرگ مثل هند و چین هم نمی‌توانند پشتیبانی کافی برای دنیا انجام دهند.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی که بسیار از نظر علمی نسبت به کشورهای در حال توسعه ارجحیت دارند، فقط ۳۰ درصد ماده موثره خود را تولید می‌کنند. ما ۷۲ درصد ماده موثره مورد نیاز خود را تهیه می‌کنیم. کشورهایی که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت دارند، اثبات کردند که می‌توانند مواد با کیفیت بالا و قیمت رقابتی تولید کنند.

رئیس سندیکای دارویی گفت: ما سابقه صادرات دارو به ژاپن، اروپا و کانادا را داریم. این نشان می‌دهد ما قادر به تولید با کیفیت در این صنعت پیچیده و حساس هستیم.

وی اضافه کرد: تجارت دارو، تجارت شیرینی است و کشور ما متاسفانه به دلایل ثروت ناشی از صادرات نفت، بیشتر به‌عنوان یک کشور تجاری روی بورس بوده و در حوزه‌ تجارت و واردات، کارها به راحتی انجام می‌شود و قوانین ساده‌تری بر آنها مستولی است اما در ایران، تولید گرفتاری‌های پیچیده‌ای دارد.

اختراعی عنوان کرد: اساس استراتژی کلان کشور بر حمایت از تولید داخلی استوار است. به دلیل پیچیدگی منافع مادی که در دست دلالان سنتی و قدرتمند است، حمایت از تولید داخل به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: در حوزه بسته‌بندی، تولید مواد جانبی، ماده موثره و سایر بخش‌های زنجیره دارویی به رشد فوق العاده‌ای رسیدیم. باید سرعت پشتیبانی از این بخش‌ها بیشتر شود.

رئیس سندیکای دارویی با انتقاد از ارائه برخی آمارهای غلط خواستار این شد که دولت اجازه ندهد این آمارها مبنای تصمیم‌گیری قرار گیرند.

وی گفت: با یکسان شدن نرخ ارز، موانع صادرات برطرف شده است. امیدوارم در سال آینده آمار با ارزش صادرات را ارائه بدهیم. ما امسال نقش بهتری در صادرات داشتیم.

لازم به یادآوری است: نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه با حضور شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) در غرفه‌ای به مساحت ۴۰۰ متر از یکم تا چهارم شهریور ماه در حال برگزاری است.

کد خبر: 53169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =