زیر ساخت پالایشگاهی مناسب برای زنجیره دارو نداریم

عضو سندیکای دارو گفت: متاسفانه زیر ساخت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور برای تولید محصولات زنجیره دارو و مواد اولیه دارویی و حوزه سلامت کافی نیست.

به گزارش آتیه آنلاین، سید محمد رضا موسوی عضو سندیکای دارو در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه که امروز همزمان با روز پزشک در مجموعه بازار بزرگ ایران مال برگزار شد، بیان کرد: عنوان این رویداد «صنایع دارویی در مسیر خودکفایی است» انتخاب شده است. طراحی این عنوان با توجه به مزیت‌های کشور هوشمندانه و بسیار قابل تامل است زیرا این مسئله در بند چهار سیاست‌های کلی سلامت مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: پتانسیل کشور بیشتر از خودکفایی در حوزه دارو است و می‌توانیم به صادرکننده جدی تبدیل شویم.

موسوی گفت: صنعت دارو استراتژیک و رو به پیشرفت است. در سال‌های اخیر بر شتاب این حرکت بیش از پیش افزوده شده است. این صنعت توانسته است بخش قابل توجه نیازهای دارویی کشور را برطرف کند.

وی ادامه داد: سالانه ۳۰ تا ۳۶ میلیارد عدد دارو به اشکال مختلف در کشور مصرف می‌شود. ۹۷ درصد این میزان ساخت داخل است و تولید ملی ۶۸ درصد ارزش فروش کل داروها را به خود اختصاص می‌دهد.

عضو سندیکای دارو بیان کرد: سه هزار قلم دارو در فهرست رسمی داروی کشور ثبت شده است که دو سوم این اقلام ساخت داخل است. ۴۱۰ رقم ماده موثره دارویی در کشور تولید می‌شود که شامل ۳۵۶ مولکول جدید است. بیش از ۴۰۰ قلم مواد جانبی و حد واسط شیمیایی در کشور تولید می‌شود که برای تولید مواد موثره دارویی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: واردات مواد موثره سال قبل ۶۰۰ میلیون دلار بوده است که دو سوم از این میزان، سابقه تولید در داخل دارد. با سیاستگزاری صحیح می‌توان از واردات بی‌نیاز شد و صرفه‌جویی ارزی کرد.

مزیت‌های حوزه تولید دارو در ایران

موسوی عنوان کرد: کشور در حوزه تولید دارو دارای مزیت‌هایی است. انرژی ارزان و تولید مواد اولیه مورد نیاز در صنایع پالایشی و پتروشیمی یکی از مزایای حوزه دارو است. مزیت دیگر در حوزه تولید دارو، نیروی کار با مهارت است. علیرغم این پتانسیل‌ها، از این مزیت‌ها برای رشد صنعت دارویی استفاده نشده است.

وی افزود: مواد اولیه و خوراک مورد نیاز صنعت دارویی کشور از طریق پتروشیمی‌های داخل قابل تامین است اما متاسفانه زیر ساخت پالایشگاهی و پتروشیمی ایران برای تولید محصولات زنجیره دارو، مواد اولیه دارویی و حوزه سلامت کمتر است.

عضو سندیکای دارو گفت: یک نمونه از این پتانسیل، تولید و افزایش مقیاس خوراک‌هایی مثل «اتیلن اکساید» و «پروپیلن اکساید» است که زمینه را برای تولید مواد اولیه حوزه سلامت فراهم می‌کند اما با محدودیت جدی برای تولید این دو خوراک مواجه هستیم.

وی ادامه داد: باید این نوع خوراک‌ها در اختیار صنایع دارویی قرار گیرد. امیدواریم این مسئله به عنوان اولویت استراتژیک برای صنعت دارویی کشور مورد توجه قرار گیرد.

نیاز به پتروشیمی‌های کوچک مقیاس

موسوی تاکید کرد: برای تامین نیازهای صنعت دارویی کشور و تولید ماده موثره باید ایجاد پتروشیمی کوچک مقیاس در دستور کار قرار گیرد. امیدوارم حمایت از این مهم، مورد توجه سیاستگزاران کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به پتانسیل‌های ایران در حوزه سرمایه انسانی گفت: سرمایه انسانی مهمترین منبع نوآوری و توسعه است. نیروی کار تحصیلکرده و دارای مهارت می‌تواند موتور محرکه رشد صنعت باشد. صنعت داروسازی در حال حاصر ۲۶ هزار نفر شغل ایجاد کرده است که درصد قابل توجهی دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. ظرفیت استفاده بیشتر از توان داخلی با توجه به دانش بنیان بودن صنعت وجود دارد.

این عضو سندیکای دارو یادآور شد: برای توسعه صادرات و حضور موثر در بازارهای جهانی باید سیاستگزاران حمایت قانونی، تسهیل مقررات و ارائه مشوق‌های صادراتی را در دستور کار قرار دهند.

لازم به یادآوری است: نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه با حضور شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) در غرفه‌ای به مساحت ۴۰۰ متر از یکم تا چهارم شهریور ماه در حال برگزاری است.

کد خبر: 53155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =