به گزارش آتیهآنلاین، عصری که در آن زندگی میکنیم مقارن است با پیامدی که از آن به عنوان انقلاب دیجیتال و فن آوری یاد می شود. ابر روندی که به صورت اساسی سبب ساز تغییرات شگرف در کلیه امور زندگی، کار و ارتباطات خواهد داشت و برخلاف سایر انقلاب های صنعتی که با نرخ رشد خطی و البته بطئی همراه بوده، از خصیصه بارز رشدنمایی و تحول شگرف برخودار بوده و سیطره و عمق تحولات و تغییرات آن، منادی تغییراتی بنیادی و گسترده در سیستمهای سیاستگذاری؛ مدیریت، تولید و ... خواهد بود و در این رهگذر اندازه دولتها، سازمانها و شرکتهایی که در عرصه بازار رسمی و غیر رسمی و در قالب محلی و یا بین المللی فعالیت می نمایند تضمنکننده بقا نخواهد بود بلکه چابکی این سازمانها در واکنش به تغییرات و تحولات محیط پیرامونی رمز و کلید موفقیت را رقم خواهد زد.
واضح است که حوزه هایی مانند بیمه ها و بانکها بدلیل در هم تنیدگی با کلیه ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در صف اول رویارویی با توفان نسل چهارم انقلاب صنعتی قرار دارند.
در چنین شرایطی سازمان تامین اجتماعی که ارتباط مستقیم با بیش از ۴۴ میلیون جمعیت تحت پوشش داشته و ایضاً بعنوان یکی از بازیگردانهای اصلی در حوزه کسب و کار نقش موثری بر فعالیتهای کارآفرینان و کارفرمایان ایفا می نماید بیش از بیش با ریسک این رشد تصاعدی مواجهه است بطوری که می تواند با اخذ سیاستها و تمهیدات کاربردی موثر تهدیدات پیش رو را به خلق فرصت مبدل نماید.
به بیان دیگر، اتفاقی که در پیش است برای سازمان هایی نظیر سازمان تامین اجتماعی همچون شمشیر دولبه عمل می کند. از یک طرف، با استفاده از ظرفیت ها و فرصت های به وجود آمده و از طریق فناوری های تحولزا و برافکن که عامل اصلی عبور از عصر اطلاعات به عصر دیجیتال تلقی گردیده و عنصر جدایی ناپذیر تحول دیجیتال در سازمان ها در آینده نزدیک محسوب می شود سازوکار حکمرانی دیجیتال را که یکی از الزامات حکمرانی خوب است (اتحادیه بین المللی تامیناجتماعی (ایسا) - سال ۲۰۱۹) بهبود بخشیده و خدمات بهتری را به شرکای اجتماعی سازمان و بخش های مختلف یک جامعه ارائه نماید و یا بالعکس با تاخیر وارد شدن در این عرصه ضمن از دست دادن مواهب بزرگی همچون دستیابی به بهره وری سازمانی، نیل به آرمان خدمات سبز، تحقق انتظارت مخاطبین و ارتقاء رضایت ایشان، پاسخگویی سریع و شفاف به مخاطبان، همکاری با بازیگران دولتی و غیر دولتی و تاثیر گذاری بر شبکه قدرت ملی از سوی دیگر، نقش سازمان در قلمرو نظام رفاهی و بیمه ای کشور را نیز در آینده تقلیل و کم رنگ نماید.
در همین راستا معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بعنوان معاونتی که نقشی راهبردی در حوزه ماموریتی سازمان داشته از اوائل سال ۱۳۹۰ و همزمان با ابلاغ سیاست های ابلاغی اصلاح نظام اداری کشور(مقام معظم رهبری) که در آن آرمان استقرار دولت الکترونیک دنبال می شود، راهبرد اصلی خود را در سند استراتژیک کلان سازمان در پایان ۱۴۰۴، نظام اصلاح فرآیندها و ساختار نظام اطلاعاتی سازمان به منظور نیل به نظام یکپارچه هوشمند در ارائه خدمات قرار داده و با تدوین برنامه های عملیاتی و اجرائی متعدد و مختلف در سالیان اخیر سعی نموده به مهمترین عنصر عصر پلتفرم ها که مدیریت جریان ها (flow management ) بوده و مشتمل بر جریان اطلاعات، جریان داده ها، جریان دانش و ...می باشد، تحقق ببخشد تا از این طریق امکان دسترسی شرکای اجتماعی به دستاوردهای دنیای نوین را از طریق شبکه پیوسته الکترونیکی مهیا نموده و مهمترین هدف توسعه خدمات غیرحضوری که همانا پاسخگویی سریع و افزایش میزان رضایت مشترکین و مخاطبین سازمانی بوده را جامعه عمل بپوشاند. خاطرنشان می سازد در اجرای این مهم پاندمی بیماری کرونا نیز مزید بر علت گردیده و منجر به تسریع این راهبرد حیاتی در قالب طرح کلان ۳۰۷۰ شده است تا از این طریق بتواند بخشی از فعالیتهای دوره گذار تحول اطلاعات به انقلاب دیجیتال را میسر و هموار سازد.
به هر تقدیر با تلاش و مساعی شبانه روزی کلیه دست اندرکاران امر و ادارات کل تخصصی معاونت بیمه ای و سایر مبادی ذیمدخل، در حال حاضر شرکای اجتماعی بیش از پیش قادر خواهند بود با استفاده از بستر اینترنت و بدون مراجعه حضوری، از طریق تارگاه سازمان تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir به سادگی و باسرعت نسبت به دریافت ۲۱ نوع خدمت با قابلیت رصد و پیگیری لحظه ای کارها خدمات بیشتری را نسبت به گذشته دریافت نمایند.
شایان ذکر است علاوه بر این خدمات، تعداد ۹ خدمت نیز در راستای ارتقای "طرح ۳۰۷۰" در دستورکار قرار دارد که امید است تا پایان این سال جاری با همت تمامی همکاران خدوم سازمان، سایر خدمات غیر حضوری در شبکه الکترونیکی ارائه تا از این طریق بتوانیم از ۷۰ میلیون مراجعه حضوری به واحدهای اجرائی سازمان بکاهیم.
نظر شما