اما با تغییر سبک زندگی در دنیای صنعتی و آغاز سیر حرکتی توسعه محور در بسیاری از کشورها و همچنین رشد جمعیتی در جهان و تغییر دادههای مرتبط با عرضه و تقاضای نیروی کار و البته نیاز روز بازار صنعت و کسب و کارهای نوین در دهههای اخیر، ضرورت کسب مهارتهای تازه و منطبق با نیاز بازار اشتغال برای همه افراد جویای کار روشن شد و به همین واسطه نهادهای متولی آموزش مهارت شکل گرفت.
در این بین با افزایش جمعیت جوان در جهان و درخواست بالای افراد برای ورود به بازار کار و همچنین نیاز کارفرمایان به افراد دارای مهارت در حوزههای تخصصی، شرایط رقابتی در بازار اشتغال برای یافتن شغل مناسب و متناسب با تخصص و مهارت فنی افراد شکل گرفت و در این بین افرادی موفق به اشتغال در کار مدنظرشان شدند که مهارتهای مرتبط را داشتند.
فرایند کسب مهارتهای فنی و تخصصی برای افراد کارجو در قالب اقشار مختلف بدون تحصیلات دانشگاهی و دانشآموختگان تا جایی پیش رفته است که به دلیل تغییرات ماهیتی در شغلها و حرفههای مختلف و شکلگیری و خلق شغلهای جدید به واسطه رشد و توسعه تکنولوژی و دیگر کسب و کارها، تبدیل به یک رویه برای مهارتآموزی و تطبیق آن با شرایط روز اشتغال شده است.
یکی از تناقضهای موجود در بازار کار کشور که در طول سالهای اخیر شکل گرفته، اعلام بیکاری حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به صورت رسمی و در حدود چهار میلیون نفر در قالب دادههای آماری غیررسمی و در نقطه مقابل آن، نیاز کارفرمایان به کارجویان دارای مهارت است که عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار کار را موجب شده است و از طرفی بیکاران به دنبال اشتغال موردنظر خود هستند و از طرف دیگر برخی کارفرمایان با چالش نبود افراد دارای مهارت برای اشتغال مواجه هستند و در این شرایط است که اهمیت و اثرگذارای مسئله آموزش مهارت در یافتن اشتغال برای کارجویان روشن میشود.
بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفهای به عنوان متولی اصلی اجرای سیاستهای آموزش مهارت، بروزرسانی و استانداردسازی مهارتهای فنی و حرفهای، بیش از ۴۰ درصد مهارتآموزان این سازمان را دانشآموختگان دانشگاهی تشکیل میدهند و این دادههای آماری میتواند نشاندهنده عدم وجود ارتباط تعریف شده امر مهارت و فعالیت دانشگاهها باشد که بخش قابل توجهی از دانشآموختگان بدون مهارت را روانه بازار اشتغال میکند که با توجه به نیاز بازار کار به افراد دارای مهارت، این بخش از جامعه دانشآموخته دانشگاهی تا زمان کسب مهارتهای لازم بیکار میمانند.
سرعت توسعه و تغییرات در کارهای مختلف و خلق شغلهای جدید به واسطه نیاز روز زندگی و توسعه جوامع در جهان، افزایش روند شکلگیری و تدوین استانداردهای تازه در آموزش مهارتهای فنی را موجب شده است و در این شرایط، به صورت مداوم کارجویان و حتی افراد شاغل برای یافتن یا استمرار در شغل باید به دنبال بروزرسانی آموزههای مهارتی خود باشند تا هماهنگی با نیازهای بازار کار را از دست ندهند.
اهمیت و اثرگذاری آموزش مهارت در سیاستهای بازار کسب و کار و اشتغال در جهان در سالهای اخیر موجب شکلگیری مسئلهای تحت عنوان انقلاب مهارتی در جهان بخصوص در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه شده است و این مهم میتواند با توجه به تجربه موفق زیسته بسیاری از کشورها به عنوان اساس سیاستگذاری، برنامهریزی و هدفگذاری در حوزه مهارتآموزی در کشور ما قرار گیرد.
در این صورت این کارجویان و دانشجویان هستند که باید برای یافتن شغل در امروز و آینده کسب مهارت های فنی به روز را در دستور کار خود قرار دهند و در این شرایط است که می توان گفت، فرصتهای اشتغال برای ماهران است و افرادی که از قطار مهارت آموزی عقب بمانند، امکان یافتن شغل برایشان کم میشود.
نظر شما