ضرورت اثرگذاری فرهنگی مراکز درمانی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اولین نشست تخصصی نهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: بر اساس بند دوم اولین سیاست ابلاغی از سیاست‌های کلی سلامت، مراکز درمانی ما باید به مراکز اثرگذار فرهنگی، تبدیل بشوند. یکی از الزامات تحقق این بند این است که قانون انطباق که شامل اصول خدمت‌رسانی توسط کارکنان همگن، ارائه امکانات برای رعایت احکام و وظایف شرعی توسط بیمار، توجه به حقوق بیمار و تکریم وی و پوشش مناسب همکاران، بخوبی رعایت شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، در نخستین روز از نهمین همایش ملی قرآن، عترت و سلامت که در آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شد، دکتر عباس شیراوژن در ابتدای سخنان خود با اشاره به الگوی دانشگاه تراز جمهوری اسلامی ایران، گفت: یک دانشگاه علوم پزشکی تراز در جمهوری اسلامی ایران باید دارای چهار چشم انداز: ۱. فرهنگی-تربیتی، ۲. آموزشی، ۳. پژوهش و فناوری و ۴. مدیریتی باشد.

وی عنوان کرد: در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب اسلامی و در آستانه قرن جدیدی قرار داریم. هر آنچه در سال‌ها و دهه‌های گذشته در دانشگاه‌ها و نظام سلامت اتفاق افتاده را که اتفاقات خوب و مبارکی هم هست، باید گام اولی حساب کنیم و با یک نگاه تحول‌آفرین که مدنظر دولت سیزدهم است، با اراده‌ای قوی در زمانه جنگ اراده‌ها و با مدیریتی جهادی و همت دانشگاهیان جوان، تحولی جدی در عرصه خدمت رسانی به مردم اتفاق بیفتد.

دکتر شیراوژن در تعریف دانشگاه تراز نظام اسلامی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تراز باید با برنامه‌ریزی راهبردی، جامع و مبتنی بر نظرات نخبگان و صاحبنظران، یک برنامه عملیاتی با اخلاق و چشم اندازی هم آرمانگرایانه و هم واقع‌بینانه داشته باشد. سیاست‌های کلی سلامت و جمعیت، نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی، برخی از اسناد بالادستی این حرکت هستند.

وی افزود: دورنما و چشم انداز دانشگاه تراز این است که دانشگاه علوم پزشکی سهم خودش را در اینکه بیمار و همراهان او رنجی به جز بیماری نداشته باشند ایفا کند. دانشجو بیشتر به دنبال کسب علم و دانش و تجربه و فرهنگ و اخلاق و معنویت باشد و استاد نیز به دنبال پژوهش‌های کاربردی و آخرین یافته‌های علمی مرز دانشی و تولید علم سودمند و آموزش کامل به دانشجویان باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر شکل گیری فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: همه ارکان و عناصر دانشگاهی اعم از مدیران، اساتید و کارکنان دانشگاهی باید توجه داشته باشند مجموعه رفتارها و گفتارها و پوشش‌های‌شان و تعاملاتی که با دانشجویان برقرار می‌کنند، بر شکل‌گیری فرهنگ دانشگاه و دانشجو اثر می‌گذارد. اگر با کرامت و تکریم و دلسوزی مومنانه با او مواجه شوند، او نیز فرا می‌گیرد که دلسوزانه با بیمار و همراهش برخورد کند. اگر عطش دانش پژوهی و یافتن جدیدترین راهکارهای حل مسائل علمی را از استادش ببیند، او نیز دانش را بر ثروت ترجیح می‌دهد.

شیراوژن در ادامه به توضیح چشم اندازهای دانشگاه علوم پزشکی تراز پرداخت و گفت: این چشم‌اندازها دارای ابعاد بسیاری است که به برخی از آنها اشاره می‌کنم: بعد علم و فناوری که شامل آموزش موثر، هدفمند و با کیفیت است. دومین بعد، پژوهش است و تحقیقاتی که در خدمت منافع جامعه و در راستای خودکفایی و تامین نیازهای نظام سلامت کشور باشد. بعد بعدی، اخلاق و معنویات پرورش یافتگان دانشگاهی باید رشد اخلاقی و معنوی پیدا کنند (قدم اول: خود ما مسئولان دانشگاهی و مدیران به‌خصوص مدیران فرهنگی این‌گونه باشیم. قدم دوم: زمینه‌های رشد اخلاقی و معنوی را فراهم کنیم و از فعالیت‌های خودجوش اخلاقی و معنوی حمایت کنیم. قدم سوم: معقولانه و قانونمند با تضعیف کنندگان اخلاق و معنویات برخورد کنیم و آنها را کنترل کنیم.) چهارمین بعد، عدالت و محرومیت زدایی است که شامل: بسط خدمات پایدار سلامت در نقطه نقطه مناطق جغرافیایی که تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی است و کاستن از هزینه‌های اصلی و جانبی مردم به‌ویژه محرومان، در زمانی که برای دریافت خدمات سلامت مراجعه می‌کنند.

وی همچنین با تأکید بر حاکمیت ارزش‌های دینی و اعتقادی و احکام اسلامی، گفت: بر اساس بند دوم اولین سیاست ابلاغی از سیاست‌های کلی سلامت، مراکز درمانی ما باید به مراکز اثرگذار فرهنگی، تبدیل بشوند. یکی از الزامات تحقق این بند این است که قانون انطباق که شامل اصول خدمت‌رسانی توسط کارکنان همگن، ارائه امکانات برای رعایت احکام و وظایف شرعی توسط بیمار، توجه به حقوق بیمار و تکریم وی و پوشش مناسب همکاران، به‌خوبی رعایت بشود.

همچنین، در فضای مدیران و کارگزاران باید خردمند و با نگرشی راهبردی، اخلاق‌گرا و مردم دار، دلسوز نسبت به دانشجویان و کارکنان، جهادی و انقلابی، وقت‌گذار و پاسخگو به مردم و ضدفساد که این ها بخشی از ویژگی‌هایی است که برای یک مدیر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تراز، مورد توجه قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی تراز، شامل: «اجتماعی و مردم‌مدار باشد»، «برخوردار از اعضای هیئت علمی و اساتید فرهیخته و باسواد، متدین و دلسوز، شاگرد پرور، آرمانگرا و امیدوار به آینده»، «اهل ولایت و محبت و مرتبط با نظام امامت»، «بانشاط، پویا، خلاق و نوآور باشد»، «متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی»، «کرامت محور بودن و تکریم کننده مخاطب‌های دانشگاهی»، «حاکمیت عقلانیت در مدیریت و روابط و خردورزی و آزاداندیشی حتی در کلاس‌های درس»، «مسجد محوری در دانشگاه»، «حرکت جهادی و خدمت رسانی»، «جهاد علمی و تولید علمی در مرز دانش»، «فضای عمومی، سالم، پاک و اخلاق‌مدار باشد و تلاش کنیم قدسی بودن علم و محیط‌های علمی به دانشگاه‌ها برگردد»، «خانواده‌محوری، تقویت نظام خانواده و ترویج ازدواج دانشجویی» اشاره کرد.

وی درپایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی تراز باید براساس اسناد بالادستی و حاکمیت قانون حرکت کند، فرآیندهای قانونی باید پذیرفته بشود و اسناد بالادستی هم مسیر حرکت‌های کلان را مشخص می‌کند.

گفتنی است  باحضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، از والدین داوود غفاری شهید مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجلیل به‌عمل آمد.

کد خبر: 48202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =