به گزارش آتیهآنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، سیدحسامالدین حجازی در نشست مدیران مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاههای لرستان و برخی دستگاهها و ادارات استان با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا شرایط دانشگاهها را به کلی تغییر داد و آموزش مجازی را گسترش داد، گفت: تغییر شرایط آموزشی دانشگاهها طبیعی است که مشکلات و چالشهای روانی و اجتماعی از جمله برخی پرخاشگریها و برخی خشونتهای خانوادگی را در برخی خانوادهها ایجاد کرده است.
وی افزود: وقتی دانشجویان در منزل در حال یادگیری هستند و آموزش حضوری در دانشگاهها نداریم طبیعی است که برخی آسیبهای اجتماعی و روانی ایجاد شده است؛ اما ما بهعنوان مدیران دانشگاهی باید برنامه برای مقابله با آسیبهای روانی و اجتماعی داشته باشیم.
حجازی با بیان اینکه حوزه کاری مشاوره و بهداشت در نظام دانشگاهی یک حوزه بسیار با اهمیت بهویژه در شرایط فعلی است که عمده وقت دانشجویان در منزل در کنار خانوادههایشان سپری میشود، اضافه کرد: مراکز مشاوره نظام دانشگاهی استان و حتی نظام آموزش و پرورش استان و سایر ادارات، دستگاهها و نهادها بایستی با همدیگر تبادلنظر مداوم داشته باشند تا با هماندیشی و همفکری یکدیگر بتوانند راهکارهای علمی برای خدماتدهی بیشتر به دانشجویان در حوزههای کاری موضوعات و مسائل روانی و اجتماعی را تهیه، بهروزرسانی و اجرا کنند.
کوروش امرایی، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاههای استان باید بتوانند برای رفع مشکلات و چالشها، تولید ایده و راهکار علمی داشته باشند، افزود: هماندیشی بین مراکز مشاوره را باید تقویت کرد تا مسائل را با رویکردهای علمی کاربردی بتوان، مطرح و راهکارشناسی کرد.
وی با بیان اینکه رفع مشکلات روانی و اجتماعی، نیازمند یک همگرایی جمعی در بین دانشگاهها، نظام آموزش و پرورش و سایر ادارات و دستگاهها و نهادهاست، اضافه کرد: مختل شدن روابط بین فردی درون خانوادگی از جمله برخی آسیبهای اجتماعی دوران شیوع بیماری کروناست.
امرایی ادامه داد: مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه لرستان تلاش کرده است در تعامل و ارتباط مستمر و پایدار با خانوادههای دانشجویان، آسیبهای ناشی از در خانه ماندن و آموزش غیرحضوری دانشجویان را شناسایی و رصد و برای کاهش آسیبها به خانوادهها مشاورههای لازم را ارائه دهد.
وی با اشاره به اینکه دورههای آموزشی پیشگیری از وقوع برخی آسیبها در خانوادهها را بایستی گسترش داد و تقویت کرد، ادامه داد: با هماندیشی و همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف بین دانشگاهی در استان لرستان باید بتوانیم متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا و آموزشهای غیرحضوری دانشجویان، خدمات تخصصی روانشناسی را ارتقا بدهیم.
رئیس مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه لرستان افزود: همچنین از ظرفیتهای سایر ارگانها، سازمانها و نهادها همچون آموزش و پرورش استان لرستان و نیروی انتظامی استان هم با هدف کاهش مشکلات روانی و اجتماعی دانشآموزان و دانشجویان، بایستی بهره برد و همکاریها و تعاملات بروندانشگاهی را تقویت کرد و گسترش داد.
امرایی با تأکید بر اینکه با همفکری همدیگر تلاش کنیم کیفیت آموزش غیرحضوری و مجازی ارتقا پیدا کند و وجود آموزش مجازی باعث کاستن از کیفیت آموزش نشود، گفت: آموزش مجازی، مزایایی دارد اما معایبی هم دارد که با رویکردهای کاملاً علمی و روانشناختی و اجتماعی، آسیبها را براساس راهکارشناسی اولویتبندی و مزایا را هم تقویت کنیم.
وی گفت: افزایش تعاملات بین فردی بین دانشآموز با خانواده و تعاملات بین فردی بین دانشجو و خانواده از جمله موضوعاتی است که باید بهصورت علمی، کارشناسی و تخصصی، بیش از پیش، آموزشدهی شوند و اقدامات بیندانشگاهی در این زمینه تقویت شوند.
امرایی ادامه داد: کاهش تعاملات بین فردی، کاهش مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی افراد و اُفت تحصیلی از جمله آسیبهای روانی و اجتماعی به علت غیرحضوری شدن آموزش بوده است که در این زمینه ضرورت دارد آموزشها را افزایش داده تا بتوانیم آسیبها را کاهش بدهیم.
وی با اشاره به اینکه همفکریها و هماندیشیهای بین سازمانی را باید افزایش داد تا چالشها و مشکلات رفع شوند، گفت: ما باید بتوانیم سلامت روانی و اجتماعی جامعه را ارتقا بدهیم.
در این نشست، مدیران و کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاههای استان لرستان و سایر سازمانها، ادارات و دستگاههای استان که در جلسه حضور داشتند نظرات و دیدگاههای خود را در زمینه موضوعات مشاوره و روانشناسی، بیان کردند.
نظر شما