به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، محمد صادق مفتح با رد خبر توقف سامانه بهین یاب گفت: اتفاقاً فعالیت سامانه بهین یاب بیشتر شده است.
وی افزود: وزارت صمت تکیه بیشتری به این سامانه دارد و اکثر کالاها به بهین یاب افزوده شده اند.
مابه التفاوت قیمت تولیدکننده با مصرف کننده؛ کالاهای پر مصرف حداکثر ۳۰ و کند گردش ۲۰ درصد
مفتح درباره مابه التفاوت قیمت تولیدکننده و مصرف کننده که روی کالاها درج میشود، گفت: برای کالاهای تند گردش این مابه التفاوت ۳۰ و برای کالاهای کُند گردش مانند یخچال و لوازم خانگی، حداکثر ۲۰ درصد است. البته سازمان حمایت برای هر کالا به طور خاص محاسبات را به ریز انجام داده است.
وی افزود: بنابراین یک معیار برای مردم ارائه داده ایم که اگر قیمت تولیدکننده با قیمتی که در واحد صنفی انجام میشود، اگر در کالاهای پُر مصرف بیش از ۳۰ درصد و کالاهای کند گردش بیش از ۲۰ درصد بود، گران فروشی رخ داده است؛ بنابراین کشف گران فروشی برای مصرف کننده نهایی آسان شده است مضافاً بر اینکه برآورد ما این است که با موضوع درج قیمت تولیدکننده، رقابت در لایههای توزیع و فروش به شدت زیاد شده است.
دیگر نیازی به کنترلهای تعزیراتی اصناف نیست
قائم مقام وزیر صمت گفت: وقتی قیمتهای مختلف در شبکههای مختلف عرضه میشود، نشان دهنده برکت کار است؛ مجازات گران فروش نخریدن است که با این کار (نخرید کالاهای گران) مجازات میشود اگر برای خریدار نهایی اثبات شود که کالایی گران است و میتواند از فروشنده دیگر ارزانتر بخرد، بالاترین ضمانت اجرایی این کار است و دیگر از فروشنده گران فروش خریداری نمیکند و دیگر نیازی به تعزیرات نیست و رقابت خود به خود در لایههای توزیع و فروش ایجاد میشود.
وی یادآور شد: قرار نیست این کار دوره آزمایشی داشته باشد و آزمایشی کار کردن به این معناست که به مرور طیف کالاهای مشمول درج قیمت تولیدکننده را افزایش دهیم؛ ما از کالاهایی که اثر کمتری روی سبد مصرف خانوار بود آغاز کردیم و به تدریج با استفاده از بازخوردهای خوبی که از بازار گرفته ایم، سایر کالاها را هم اضافه میکنیم.
درج قیمت تولیدکننده به کاهش ۵۰ درصدی قیمت آب معدنی انجامید
مفتح تصریح کرد: حتی برخی کالاها تا ۵۰ درصد قیمت نهایی مصرف کننده کاهش داشته ایم مثلاً در آب معدنی این اتفاق رخ داده اما نمیتوانم نام برندها را بگویم؛ تولیدکننده در نقطهای در نزدیکی تهران کالا تولید میکند و یک برند هم در غرب کشور؛ این دو قرار است در سراسر کشور کالای خود را توزیع کنند؛ تولیدکننده هم بر مبنای بیشترین هزینه و دورترین فاصله، قیمت مصرف کننده را تعیین میکرد که این اتفاق، ذاتاً غیر عادلانه است.
وی خاطرنشان کرد: با درج قیمت تولیدکننده، معتقدیم که کالاها با قیمت عادلانه تر در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد و رقابتها در حلقههای مختلف توزیع و فروش بیشتر میشود.
قیمت فیلتر هوا و روغن ۷۰ درصد کاهش یافته است
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه در برخی لوازم یدکی، اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش قیمت در پی داشت، تأکید کرد: مثلاً در فیلتر هوا و روغن این کاهش ۷۰ درصدی را شاهدیم؛ درج قیمت مصرف کننده، یک ظلم فاحش سیستماتیک بود که باید متوقف میشد.
وی بیان کرد: علت تعدد سوپرمارکتها و متورم شدن شبکه توزیع به دلیل این بود که درج قیمت مصرف کننده، به صرفه بود و هزینه آن را مصرف کننده نهایی پرداخت میکرد؛ به طور طبیعی تأثیر سیستمهای سنتی نظارت مانند تعزیرات مشخص است اما با درج قیمت تولیدکننده، یک نظام رقابتی و خودکنترلی ایجاد کردیم.
مفتح یادآور شد: قرار شده شرکتهای تولید لوازم خانگی، قیمت درب کارخانه را روی محصول درج کنند؛ قیمتی که به فروش میرسد، نرخی است که فروشنده در نظر میگیرد؛ در حال حاضر اجرای این طرح برای لوازم خانگی شروع شده است.
افزایش قیمت بازاری لوازم خانگی غیر قانونی است
وی تأکید کرد: اگر قیمت کف بازار لوازم خانگی اتفاق افتاده باشد، غیر قانونی است و با آن برخورد میشود؛ این افزایش قیمتها بدون مجوز وزارت صمت بوده است؛ قیمت درب کارخانه در روزهای اخیر افزایش نیافته است. باید فاصله درب کارخانه که درج میشود و قیمت نهایی که به دست مصرف کننده میرسد، نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد.
نظر شما