به گزارش آتیه آنلاین، محسن حاجی میرزایی در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزئیات برگزاری امتحانات دانش آموزان با اشاره به اینکه دسترسی به ارزیابی دقیق از میزانهای آموختههای دانش آموزان حائز اهمیت است، اظهار کرد: روشهای مختلف موجود را بررسی کردیم و در ابلاغیهای که به استانها ارسال کردیم اختیارات ویژهای را به مدارس دادهایم که میتوانند بر اساس صلاحدید خودشان این امتحانات را برگزار کنند.
وی افزود: در ارزشیابی دو نوع آزمون داریم، آزمونهای تکوینی و آزمون پایانی؛ آزمون تکوینی آزمونی است که معلمان در طول دوره تدریس ارزیابی از توانایی دانش آموزان دارند که به همراه امتحانهایی که به در پایان نیمسال برگزار میشود ترکیب نمره دانشآموز را تعیین میکند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در این نوبت سهم بیشتری به آزمونهای تکوینی دادیم، گفت: این رویکرد بدان معنا است که طبق نظر معلم آموختههای دانشآموز ارزیابی میشود و میزان یادگیری سهم بیشتری در نمره دانشآموز دارد.
بسترهای برگزاری آزمون مجازی گوناگون است
حاجی میرزایی در پاسخ به اینکه آزمونهای غیرحضوری فقط باید در شبکه شاد برگزار شود یا خیر، با اشاره به اینکه حداکثر تلاشمان را کردیم که از روشهای برگزاری آزمون مطمئن باشد، بیان کرد: به مدارس اجازه دادیم که اگر از ظرفیتهای دیگری هم میتوانند استفاده کنند تا برای برگزاری آزمون روشی مناسب با شرایط ایجاد شود.
وی گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی نرمافزارهای متعددی برای برگزاری آزمون وجود دارد، استفاده هرکدام از این بسترها میسر است.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: البته ظرفیت شاد را برای برگزاری آزمونهای توسعه دادیم و ظرفیت جدیدی تا دو هفته آینده آمادهشده و به شاد افزوده خواهد شد تا دقت بیشتر در برگزاری آزمونها صورت گیرد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه معلم نقش اصلی را در آزمون دانش آموزان بر عهده دارد، اظهار کرد: همچنان هم نقش معلمان نقش برجستهای است. با توجه به شرایط کنونی، روشهای گذشته با مشکل روبهرو شده است و حتی اکنون برای حضور دانشآموزان با مشکل مواجه هستیم.
وی ادامه داد: ممکن است در این روشها کاستیهایی هم وجود داشته باشد که البته این کاستیها برطرف خواهد شد چراکه ما راه نرفتهای را میپیماییم، مسیری که برای ما، معلمان و دانش آموزان جدید بوده و ممکن است دانش آموزان و معلمان در انجام این فرایند با مشکل روبرو باشند، ولی قطعاً بهتدریج تواناییهای بهتری ایجاد خواهد شد.
ترجیح آموزشوپرورش برگزاری آزمون حضوری است
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که موضع آموزشوپرورش نسبت به چگونگی برگزاری امتحانات چیست؟ گفت: ترجیح ما به دلیل افزایش ضریب اطمینان از امتحان، آزمون حضوری است، اما مرجع اجازه دادن به اینکه ما میتوانیم آزمون حضوری برگزار کنیم یا خیر، ستاد ملی کرونا است بنابراین اگر جایی به ما اجازه بدهند آزمون حضوری میسر است.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: با استانها هماهنگ کردیم که اگر در بعضی مناطق نگرانی وجود ندارد از طریق آزمون حضوری کار دنبال شود که البته اگر ستاد کرونا اجازه ندهد امتحان غیرحضوری برگزار خواهد شد.
نظر شما