به گزارش آتیهآنلاین به نقل از ادارهکل روابط عمومی سازمان تامیناجتماعی، امیر عباس فضائلی، معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در باره چالشهای سازمان تامین اجتماعی در بیمههای دولتی گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت میتواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه کند که راهکار مواجهه با این موضوع، این است که نظامهای سلامت وضعیت سلامت افراد کشور را احصاء و نیازهای آنها را شناسایی کنند.
وی افزود: نظامهای سلامت با تشکیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای هر فرد متناسب با نیازهای افراد جامعه میتوانند برنامههای خود را تعریف کنند.
براساس این گزارش به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ فضائلی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاکید شده که وزارت بهداشت مکلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد کند و در برنامههای توسعه بعدی هم تاکید بر این امر بوده است و در برنامه ششم توسعه بر تشکیل پرونده سلامت افراد تاکید شده است.
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی یکی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی به شمار میرود که در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور شکل گرفته است و بالغ بر ۶۰ سال سابقه رسمی دارد و از سال ۱۳۳۱ با نام سازمان بیمههای کارگری ایجاد و در سال ۵۴ به عنوان سازمان تامین اجتماعی قانون آن مصوب شد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۴ میلیون نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در اقصی نقاط کشور هستند و این ۴۴ میلیون بیمه شده خدمات در حوزههای مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و تعهدات کوتاه مدت درمانی را دریافت میکنند.
فضائلی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور در دو حوزه بیمههای بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت میدهد و در لایه بندی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جزو بیمههای اجباری قرار میگیرد.
تامین اجتماعی هدف و ابزار توسعه
معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به نقشی که به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور و دومین عرضه کننده خدمات درمانی کشور دارد و کارکردهای متنوعی را اجرا میکند، میتواند حوزههای مختلفی را تاثیر پذیر و تاثیر گذار باشد و این کنش و واکنش به خصوص در شرایط کشور ما که بحث توسعه یافتگی و انجام برنامههای توسعه مطرح است، تامین اجتماعی را در جایگاهی قرار داده است که به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد میشود.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی میتواند تنشهای ناشی از تغییرات اجتماعی که بر مردم اثر میگذارد را مدیریت کند و به عنوان یک ابزار ضربه گیر در بحرانهای اقتصادی نقش ایفا کند.
فضائلی با تاکید بر اینکه فلسفه سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است گفت: با توجه به اینکه سازمان تامیناجتماعی در دهه ۶۰ به عنوان یک هویت دولتی تلقی میشد، شستا تا مدتها به چشم سرمایهگذار سازمان دیده نمیشد؛ تا اینکه شرکتهای شستا در سال ۶۴ گسترش یافت و اکنون مدیریت بسیاری از بخشهای کلان کشور را برعهده دارد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی ۳۸۷ مرکز درمانی ملکی وجود دارد که این مراکز ۹۵ میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ دادهاند و یک میلیون بستری را در سال گذشته داشتهاند و در این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است.
فضائلی در رادیو گفتوگو اظهار کرد: در بخش درمان غیر مستقیم نیز ۵۰ هزار مرکز و ۸۰۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند و از ۷۸۰ بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی بیش از ۹۰ درصد آنها دولتی بوده و در آنها تعرفه دولتی دریافت میشود؛ به طوری که ۹۰ درصد صورتحساب بستری در بیمارستانهای دولتی را بیمه پرداخت میکند.
نظر شما