به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت: با بهرهگیری از سامانه دولت همراه، مردم میتوانند به جای مراجعهی حضوری برای دریافت خدمات دولتی، هر زمان و هر جا این خدمات را درخواست کنند. همچنین حل چالشهای آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهرهوری، مهمترین دستاوردهای دولت همراه است. دولت همراه یکی از ابزارهای این است که منابع موجود را محور قرار داده و میتوان اقتصاد را شکل داد.
البته پروژههایی مانند شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیکی و دولت همراه از پروژههایی هستند که افتتاح آنها تازه سرآغاز فعالیتهای لازم در این طرحها به شمار میرود و آغاز به کارشان، به این معنا نیست که کاملا به اتمام رسیدهاند؛ بلکه لازم است خدمات متنوع در بستر این امکانات قرار بگیرد تا آنچه از ابتدا درباره کاهش مراجعات و صرفهجویی در زمان و سهولت در بروکراسی اداری مدنظر بوده محقق شود.
به گفته تحلیلگران، اگر در راستای تسریع راهاندازی دولت الکترونیک تلاش کنیم، فساد کاهش مییابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. با دولت همراه به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، میتوان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروههاست. دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی بهصورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهمترین اقداماتی است که میتواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
در این راستا، مجید فولادیان، مدیر کل دفتر پایش، نظارت و پیادهسازی دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص آخرین وضعیت خدمات در دولت همراه، توضیح داد: خدمات بیمه سلامت و ثبت اسناد و املاک کشور بهتازگی به مجموعه خدمات سکوی دولت همراه اضافه شده است. در این راستا، خدمت بیمه سلامت شامل زیرخدمات شهروندی و استحقاق سنجی و همچنین خدمت ثبت اسناد و املاک کشور اعم از استعلام تصدیق اصالت اسناد مالکیت ملک و استعلام اطلاعات پایگاه شناسه ملی اشخاص حقوقی است. در میان کلیه خدمات موجود در دولت همراه، استعلام سبد حمایتی کالا برای اقشار کمدرآمد، استعلام سرویسهای تأمین اجتماعی و بهزیستی، استعلام کرونا، استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم و حوزه آموزش وپرورش از خدمات پرکاربرد دولت همراه به شمار میرود.
فولادیان درباره جمعبندی و بحث آماری در دولت همراه بیان داشت: تاکنون حدود ۵۹ خدمت الکترونیکی مستقل از دید کاربر از ۲۹ دستگاه دولتی متفاوت، دریافت و در اپلیکیشن و وب دولت همراه و ۱۹ خدمت از ۱۸ دستگاه متفاوت در قالب USSD پیادهسازی شدهاند که قابل ارائه به عموم شهروندان است. همچنین میزان کاربران فعال سکوی دولت همراه ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار کاربر برآورد شده است.
وی در تشریح سازوکار فنی و توسعهای سکوی دولت همراه گفت: در فرایند پیادهسازی این خدمات، هر یک از وبسرویسها بهطور مجزا از مراکز داده دستگاهها دریافت شده و ضمن پیادهسازی در بستر NIX، متناسب با نوع خدمت و درخواست دستگاه اجرایی ارائهکننده سرویس، در یکی از درگاههای اپلیکیشن، پیامک، USSD و WEB دولت همراه پیادهسازی شدهاند. در فاز توسعه اپلیکیشن و نیز وب دولت همراه، در حال حاضر نسخه وب به طور کامل با خدمات موجود در اپلیکیشن همسانسازی شده است بهطوری که با پوشش دادن تمامی سرویسهای موجود در اپلیکیشن با طراحی مناسب واکنشگرا در تمامی مرورگرها قابل استفاده است. سامانه وب دولت همراه، مشابه نرمافزارهای به روز دنیا، امکان ورود کاربر با استفاده از QR Code را نیز داراست. از جمله موضوعات مورد توجه در پیادهسازی وب و اپلیکشن دولت همراه، حفظ محرمانگی اطلاعات است که در «مدیریت نشستهای کاربران» مد نظر قرار گرفته است.
بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، دولت همراه، پروژهای است که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران از پایان سال ۱۳۹۵ تاکنون به ارائه خدمات الکترونیکی دولتی به شهروندان (G۲C) بهصورت یکپارچه و متمرکز میپردازد. دسترسی به خدمات سکوی دولت همراه از چهار طریق درگاه ملی خدمات دولت همراه، اپلیکیشن، سرکد USSD ۴* و سرشماره پیامکی ۴۰۴۰ امکانپذیر است.
دولت همراه نسخه مبسوط و مکمل خدمات دولت الکترونیک است که با توسعه دولت همراه، کلیه خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی و سازمانها به تدریج به آن افزوده میشود. متقاضیان در صورت تمایل به استفاده از خدمات درگاه ملی خدمات دولت همراه، میتوانند به نشانی mob.gov.ir مراجعه کنند. نصب این اپلیکیشن نیز با مراجعه به این آدرس و فروشگاههای معتبر اندروید و IOS امکانپذیر است.
نظر شما