افزایش مراکز خدمات اشتغال و کاریابی

بر اساس گزارش آماری سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن روند رو به رشدی را تجربه کرده و در واقع افزایش این مراکز در سطح کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش آتیه آنلاین، مراکز خدمات اشتغال در سطح کشور از ۵۸ مرکز در سال ۱۳۹۸ به ۸۸ مرکز در سال گذشته رسیده و رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است که به طور طبیعی این روند می‌تواند نشانگر سیاستگذاری برای فعالیت گسترده‌تر این مراکز و همچنین افزایش تعداد کارجویان در کشور باشد.

در این گزارش تعداد کل مراکز خدمات اشتغال و دفاتر کاریابی داخلی و خارجی کشور در سال گذشته یکهزار و ۸۴ مورد عنوان شده است که در مقایسه با سال قبل از آن، افزایش ۷۱ موردی را به ثبت رسانده است.

همچنین گفتنی است که جمع مراکز کاریابی‌های داخلی و خارجی ۹۹۶ مرکز عنوان شده است که از این تعداد، ۸۲۰ مورد کاریابی داخلی و ۱۷۶ مورد را کاریابی‌های خارجی تشکیل می‌دهند.

بر اساس خروجی سالنامه آماری سال ۱۳۹۹ وزارت کار، تعداد دفاتر کاریابی در بخش‌های داخلی و خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد داشته است، به گونه‌ای که جمع کاریابی‌ها افزیش ۴۱ موردی، کاریابی‌های داخلی رشد ۲ موردی و تعداد مراکز کاریابی خارجی نیز افزایش ۳۹ موردی مراکز را در سطح کشور نشان می‌دهد.

استان تهران با ۱۸۹ مرکز خدمات اشتغال و کاریابی، شامل ۱۷ مرکز خدمات اشتغال، ۹۲ مرکز کاریابی داخلی و ۸۰ مرکز کاریابی خارجی، دارای بیشترین تعداد مراکز فعال در ارتباط با خدمات اشتغال و کاریابی و استان کهگیلویه و بویراحمد با تعداد هشت مرکز اشتغال و کاریابی ثبت شده فعال در حوزه کاریابی داخلی، دارای کمترین مراکز فعال کاریابی و خدمات اشتغال در سطح کشور هستند.

گفتنی است که بر اساس آمارهای موجود، استانهای آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان نیز با فعالیت گسترده در حوزه خدمات اشتغال و کاریابی‌ها، از جمله استانهای فعال در این حوزه محسوب می‌شوند و استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و ایلام نیز دارای کمترین تعداد مراکز خدمات اشتغال و کاریابی بوده و در شرایط جمعیتی و فرصت‌های شغلی نامناسب، فعالیت گسترده‌ای را در این حوزه ثبت نکرده‌اند.

پورتال هدایت نیروی کار و کاریابی در مسیر اشتغال

پورتال هدایت نیروی کار و کاریابی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب سیستم‌های مدیریت یکپارچه توسط این وزارتخانه طراحی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

راه‌اندازی این سامانه حوزه هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها در مرداد ۱۴۰۰ صورت گرفته و از جمله اهداف نهایی آن، اجرای سیاست‌های تجمیعی در خصوص ارتباط‌گیری نیروی کار با کارفرمایان و نظارت در حوزه اشتغال و بازار کار کشور عنوان شده و به عبارت دیگر، پورتال هدایت نیروی کار و کاریابی جهت معرفی فرصت‌های شغلی به جویندگان کار کاریابی‌ها طراحی شده است.

در راستای فعالیت این سامانه، کارجویان با بهره‌گیری از این زمینه هدایت نیروی کار، فرصت شغلی مورد نظر خود و کاریابی مورد نظر را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه تعریف شده معرفی نامه دریافت کرده و به کارگاه مورد نظر هدایت می‌شوند.

"عیسی منصوری" معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در خصوص سامانه هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها می‌گوید: این پورتال به درخواست دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها برای معرفی فرصت‌های شغلی به جویندگان کار تهیه و طراحی شده است که جایگزین مناسبی برای سامانه قبلی است.

وی با اشاره به اینکه این پورتال نتیجه همکاری تنگاتنگ معاونت توسعه کارآفرینی، اداره کل هدایت نیروی کار و مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه است، بیان می‌کند: کاریابی‌های داخلی سراسر کشور، جویندگان کار و کارآفرینان با مراجعه به آن اطلاعات خود را وارد کرده و از امکانات آن بهره‌مند شوند.

سابقه فعالیت کاریابی‌ها در ایران

سابقه تاسیس و فعالیت موسسات کاریابی در کشور ما حدوداً به دو دهه قبل باز می‌گردد و این یعنی همزمان با شرایطی که سیاست‌های افزایش جمعیت در دهه ۶۰ منجر به ورود خیل عظیم افراد به سن کار شد و با این آهنگ تغییرات و رشد سریع جمعیتی، برای ارتباط بین کارجویان و کارفرمایان، موسساتی تحت عنوان کاریابی مشغول به فعالیت شدند.

بر اساس تعاریف قانونی، این مراکز حلقه پیوند میان جویندگان کار و کارفر مایان بوده و اقداماتی را در راستای جستجوی شغل برای متقاضیان کار و آشنا کردن آن‌ها با نوع شغل و ارتباط بین آن‌ها و کارفرمایان صورت می‌دهند. در صورت رونق بازار کار، کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی به لحاظ کاری در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند و از جذب نیروی کار در بنگاه‌ها و کمک به جویندگان کار برای یافتن شغل مناسب و برقراری ارتباط میان آن‌ها بهره لازم را می‌برند.

هر اندازه که تعادل میان شاخص کمی نیروی کار و یا به عبارتی کارجویان در بازار کار و میزان فرصت‌های شغلی موجود در حوزه کار برقرار نباشد، به همان میزان، اقبال به کارگزاری‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و اما در شرایط خاص امروز و با جمعیت بیش از ۴ میلیون نفری جامعه بیکاران در سطح کشور، عملاً نیاز به وجود و عملکرد مراکز مشاوره شغلی و کاریابی در سطح کشور بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد.

به عبارتی می‌توان گفت که کاریابی‌ها و مراکز مشاوره شغلی بازوی توانمندی برای دولت در شناسایی فرصت‌های شغلی و تامین نیروی کار به شمار می‌روند و سهم بالایی در ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار دارند.

فعالیت مراکز خدمات اشتغال در جهان

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در کشورهای توسعه یافته جهان بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز، توسط کاریابی‌ها جذب می‌شوند و این در حالی است که این میزان در کشور ما در بهترین شرایط، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است، اما با این حال کاریابی‌ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار مورد نیاز و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و جویندگان کار دارند و البته به لحاظ کمی و کیفی باید شرایط بهتری برای فعالیت این مراکز در کشور فراهم شود.

گفتنی است که کشورهای پیشرفته از بدو ورود نیروی کار به بازار، تا کاریابی و سپس سازگاری با محیط کار، مسیر شغلی را مورد مطالعه قرار داده و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت داده‌اند و در کشور ما نیز رشته مشاوره شغلی با این هدف شکل گرفته اما به دلایل متعددی از ارائه خدمات به متقاضیان بازمانده و بهره‌گیری از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بالای مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌ها مغفول مانده و از این رو شایسته است که مراکز کاریابی با ایجاد تحول و تغییر رویکرد نقش فعالتری در بازار کار کشور ایفا کنند.

کد خبر: 30357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =