به آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۴۲۵ هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو) رشد ناچیز ۸۷ صدم درصدی نشان میدهد.
برپایه این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۲۰۵ هزار و ۹۳۴ دستگاه خودرو شد و عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آن خود کرد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۳۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه در گروه پژو، ۲۵ هزار و ۷۳۸ دستگاه در گروه سمند، ۲۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۱۳۰ دستگاه رانا، ۲هزار و ۶۸۹ دستگاه هایما، ۲هزار و ۶۱ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.
برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در ۶ ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال (۲۱۱ هزار و ۶۵۰ دستگاه) ۲.۷ درصد کاهش داشته است.
آبیپوشان جاده مخصوص در شهریور ماه امسال ۳۵ هزار و ۹۷۸ دستگاه خودرو تولید کردند.
صادرات بیش از ۱۱۰۰ دستگاه خودرو
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۶۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۴۳ هزار و ۴۹۳ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۱۰ هزار و ۹۵۲ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۹ هزار و ۷۳۳ دستگاه شاهین، ۱۳۰ دستگاه آریو و همچنین ۱۹۵ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و ۹۶۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل) بود.
این میزان تولید در مقایسه با ۶ ماهه نخست ۹۹ (تولید ۱۶۴ هزار و ۵۸۶ دستگاه خودرو) رشد ناچیز ۵۳ صدم درصدی نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در شهریور ماه امسال ۳۳ هزار و ۷۹۴ دستگاه خودرو تولید کرد.
رشد ۱۷.۳ درصدی تولیدات پارسخودرو
تا پایان شهریور ماه امسال همچنین پارسخودروییها موفق به تولید ۵۸ هزار و ۱۷ دستگاه خودرو شامل ۳۱هزار و ۵۵۱ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۴ هزار و ۹۱۶ دستگاه کوئیک معمولی، ۱۱هزار و ۵۳ دستگاه در گروه ساینا (اس۲۰۰) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۱۷.۳ درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در شهریورماه امسال ۱۴هزار و ۲۵۰ دستگاه به ثبت رسید.
بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.
با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیشبینی شده است.
در همین زمینه، پیشتر «سیدرضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگو با خبرنگار ایرنا زیان انباشته، کیفیت پایین تولیدات و قیمت را سه چالش اساسی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این مشکلات به آن معنی نیست که این صنعت را کنار بگذاریم.
فاطمیامین بیانداشت: عدهای میگویند که اگر این صنعت را کنار گذاشته و به واردات خودرو اقدام کنیم به نفع ما است، اما برعکس معتقدم صنعت خودروسازی دارای ظرفیتی است که می تواند به افتخار ملی تبدیل شود.
وی افزود: در همین راستا یک برنامه ۲ ساله برای صنعت خودرو تدوین شده که اجرایی شدن آن، تحول جدی در این صنعت به دنبال خواهد داشت و اوج آن سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: باید همزمان به تقویت رقابت، اصلاح ساز و کارهای مدیریتی و اقتصادی و افزایش تولید در خودروسازی بپرداریم تا در این صنعت به توفیق برسیم.
وی ادامهداد: برنامه ما تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال آینده است که در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت و باید ۳۰ درصد آن معادل حدود یک میلیون دستگاه تا آن زمان، روانه بازارهای صادراتی شود.
نظر شما