به گزارش آتیهآنلاین، چندی است نرخ لبنیات در بازار روندی صعودی به خود گرفته است. برخی برندها با اضافه کردن ویتامین D به شیر پاستوریزه آن را گرانتر به بازار عرضه میکنند. محصولات کم چرب که مشمول قیمتگذاری دستوری هستند، به مقدار کمتری به بازار عرضه میشود و این اقلام به سرعت در بازار کمیاب میشوند. تغییر قیمت مکرر لبنیات مصرف کننده را دچار سردرگمی کرده و بدون شک این مسایل بر میزان مصرف لبنیات هم تاثیرگذار است. سید محمد رضا بنی طبا - سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی- در گفتوگو با آتیهآنلاین درباره دلیل افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: این افزایش قیمت به دلیل تغییر نرخ شیر خام است. قیمت شیر خام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان رسیده است که این رقم در درب کارخانه ۶۶۰۰ تمام میشود.
وی افزود: بعضی دامداریها نیز برای شهریورماه نرخ شیر خود را بیشتر از قیمتهای مصوب اعلام کردهاند. البته هزینه تولید تولیدکننده شیر خام هم افزایش یافته است. کشور با خشکسالی مواجه شده و دامداران مجبورند علوفه را گرانتر بخرند.
گران شدن علوفه به دلیل خشکسالی
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی اظهار کرد: در خوراک دام، چند قلم وارداتی است. اقلام وارداتی حدود ۳۰ درصد جیره دام را شامل میشود و ۷۰ تا ۸۰ درصد خوراک دام از علوفه شامل کاه، یونجه و علوفه خشبی تامین میشود.
بنیطبا اضافه کرد: بخشی از خوراک دام که در داخل تولید میشود به دلیل بروز خشکسالی گران شده است. قیمت خوراک دام سه برابر شده و به این ترتیب گاوداریها با افزایش هزینه تولید مواجه شدهاند. در نتیجه قیمت شیر خام هم افزایش یافته است.
وی گفت: کارخانه هم مجبور است برای حمایت از دامدار، شیر را گرانتر بخرد. چون شیر خام کیفی همانطور که میدانید تولیدش محدود است و زیاد نیست. به خاطر همین، کارخانهها هم مجبورند برای حمایت از دامدار شیر خام کیفی را به هر قیمتی بخرند. هزینه خرید شیر خام قریب ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه تمام شده محصولات لبنی را شامل میشود. بنابراین وقتی قیمت شیر خام افزایش یابد، طبیعتا نرخ محصول لبنی هم افزایش خواهد یافت.
افزایش هزینههای بستهبندی
به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی، صنایع لبنی با افزایش هزینه بستهبندی هم مواجه هستند. اقلام پتروشیمی از آذر ماه سال گذشته تا کنون بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتهاند. هزینه حمل و نقل، توزیع و سهم مغازهدار هم به همین شکل بیشتر شده و نتیجه همه اینها افزایش هزینه تمام شده محصولات لبنی است.
بنیطبا درباره تاثیر افزایش قیمت بر مصرف اعلام کرد: قطعا وقتی با افزایش هزینه تولید مواجه هستید، قیمت بالا رفته و مصرف کاهش مییابد. مسئله اصلی این است که با وضعیتی مواجه هستید که از یک طرف هزینههای تولید افزایش یافته و از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
وی ادامه داد: هم مسئله افزایش هزینه تولید و هم کاهش قدرت خرید از اراده تولیدکننده خارج است و باید نظام سیاستگذاری کشور، تصمیماتی اتخاذ کند که باعث افزایش قدرت خرید مردم و کاهش هزینه تولید شود.
حراست از قدرت خرید مردم به عهده نظام سیاستگذاری است
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی تاکید کرد: تولیدکننده موظف است کالا اساسی تامین کند. این کار را هم انجام میدهد. حراست از قدرت خرید مردم به عهده نظام سیاستگذاری است.
بنیطبا یادآور شد: وقتی با اقتصادی مواجه هستید که حداقل ۴۰ درصد تورم سالانه را دارد که این رقم به معنای افزایش ماهانه چهار درصدی هزینه تولید (فقط به خاطر تورم) است، بدون شک با افزایش قیمت مواجه خواهید بود. زیرا هزینه تمام شده تولید کالا بالا میرود. تولیدکننده اولین کسی است که با افزایش قیمت ضرر میکند زیرا افزایش قیمت کاهش قدرت خرید را به همراه دارد.
وی تاکید کرد: تولیدکننده تا جایی که میتواند در مقابل افزایش قیمت مقاومت میکند ولی زمانی که افزایش هزینهها از دامنه تواناییاش میگذرد، مجبور به افزایش قیمت میشود و در نتیجه با کاهش فروش مواجه خواهد شد.
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی گفت: با کاهش فروش، سود تولیدکننده کمتر میشود. در نتیجه صنایع لبنی ناگزیرند که شیر خام کمتر خریداری کند. در نهایت شیر خامی که روی دست دامدار مانده، تبدیل به شیر خشک شده و از کشور خارج میشود.
بنیطبا افزود: راهکار اصلی برای حل این مشکل، آن است که در حوزه سیاست کلان باید بازنگری انجام شود. باید شجاعت داشته باشند در سیاستهای کلان کشور تجدید نظر کنند که نتیجه این تجدیدنظر افزایش قدرت خرید و هزینههای تولید باشد.
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی گفت: در میان مدت و برای حمایت از مصرف کننده به خصوص در دهک محروم هیچ راهی نیست جز اینکه به جای قیمتگذاری دستوری و تخصیص یارانه به ابتدای زنجیره تولید و بخش نهادههای دامی، این یارانهها حذف شود و اجازه دهند که رقابت در کل زنجیره شکل بگیرد.
وی افزود: باید یارانه به مصرف کننده دهک محروم در قالب شیر رایگان مدارس و سبد حمایتی خانوار برای دهکهای محروم – خرید لبنیات با کارت بدون اینکه عزت افراد خدشه دار شود-، منتقل شود.
بنیطبا گفت: کسی هم که توان دارد، باید قیمت واقعی کالا را پرداخت کند. اصل موضوع به تورم و سیاستهای کلان کشور باز میگردد که باید اصلاح شود.
نظر شما