به گزارش آتیه آنلاین به نقل از صدا و سیما؛ رضا شیوا افزود: اگر یک بازار انحصاری برای تولیدات داخلی ایجاد کنیم نه تنها به اهداف خود نمیرسیم بلکه موجب میشویم تولیدات داخلی در سطح پایین فناوری و کیفیت بماند.
وی اضافه کرد: آمادگی داریم از نظر کارشناسی با مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی برای خارج کردن بازار خودرو از وضع انحصار کنونی به جمع بندی برسیم تا در نتیجه آن بازار رقابتی شکل گیرد، کیفیت و فناوری خودرو ارتقا یابد و خودرو از نظر قیمتی به نفع مصرف کننده باشد.
شیوا گفت: بحث واردات خودرو که هم اکنون در مجلس مطرح شده موضوع تازهای نیست بلکه ما بارها در دولت سابق این طرح را به هیئت وزیران فرستادیم تا برای رقابتی شدن بازار خودرو، واردات خودرو با محدودیتها و سطوح تعریف شده به ویژه واردات خودروهای پرتیراژ و مورد مصرف مردم انجام شود تا رقابت شکل گیرد که البته آن زمان به دلیل محدودیتهای ارزی با پیشنهاد ما مخالفت شد.
وی افزود: به دلیل اینکه سالهاست در صنعت خودروسازی ما انحصار ریشه دوانده و تلاش وزرای سابق صمت و روسای سازمان گسترش برای واردکردن خودروساز جدید به صحنه نتیجه بخش نبوده، مجلس شورای اسلامی به فکر واردات خودرو و در پی آن به فکر سر و سامان دادن به بازار خودرو افتاد.
رئیس شورای رقابت گفت: شاید عدهای بگویند ۱۵ تا ۲۰ خودروساز داریم، اما از نظر من ما دو خودروساز بیشتر نداریم و آنها که تولیدات مونتاژی دارند خودروساز نیستند.
شیوا افزود: شاید هم عدهای دیگر بگویند بحث واردات خودرو میزان تقاضا برای ارز را افزایش میدهد، اما باید گفت همین شرکتهایی که امروز مونتاژکار هستند مگر ارز مصرفی خود را از داخل کشور تهیه نمیکنند؟ اینها ارز داخل کشور را برای واردات خود مصرف میکنند، اما بعد از آن کنترلی روی قیمتهای خودروهای مونتاژی آنها نیست بنابراین طرح مجلس به نوعی سامان دادن به بازار خودروست و در این شرایط که قیمت ارز مشخص است باید تعرفهها و آیین نامههای مربوط و اینکه چه خودروهایی و با چه تعدادی وارد شوند مشخص شود.
وی گفت: پس از واردات خودرو، هر کدام از خودروها را که رقابتی شود از قیمت گذاری آزاد کنیم تا خودروسازان داخلی بتوانند با خودروهای وارداتی رقابت کنند.
شیوا با بیان اینکه ما طرفدار رقابت هستیم، اضافه کرد: ممکن است عدهای بگویند رقابتی شدن با اقتصاد مقاومتی تعارض دارد، اما باید گفت اگر اقتصاد مقاومتی، رقابتی نباشد تولیدات آن اقتصاد به درد جامعه نمیخورد بنابراین تولیدات اقتصاد رقابتی از نظر کیفیت باید در سطح قابل قبولی باشد ضمن اینکه در رقابت قیمت به حداقل میرسد و کارآیی، کیفیت و بهره وری افزایش مییابد.
وی گفت: بعضی از شرکتها میخواهند با تولید ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو در سال سودآور باشند که باید گفت تولید خودرو کمتر از یک میلیون دستگاه در سال اقتصادی نیست از اینرو صرفه به مقیاس باید رعایت شود ضمن اینکه آن دسته از صنایع رشد و مصرف کننده را راضی کردند که رقابتی بودند.
رئیس شورای رقابت افزود: خودروسازان هم بارها اعلام کردند که با واردات خودرو در سطوحی مشخص آن هم به شرط حذف قیمت گذاری موافق هستند وقتی خودروسازان موافق هستند و میتوانند از نظر قیمتی و کیفیتی رقابت کنند پس جای نگرانی نیست، زیرا اگر خودروسازان نمیتوانستند رقابت کنند و اقتصاد مقاومتی صدمه میدید با آن مخالفت میکردند.
نظر شما