به گزارش آتیه آنلاین، ایسنا نوشت:عید رسولی با بیان اینکه در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حملونقل ریلی به عنوان حمل ونقل سبز و پیشران در توسعهی پایدار کشور، به عنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسئولان و سیاستگذاران قرار دارد، اظهار کرد: مسئله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهمترین موضوعات در سطح برنامهریزی استراتژیک حملونقل کشور است.
وی با برشمردن برخی چالش های پیش روی گسترش شبکه ریلی کشور، تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است. به جهت پهناوری سرزمینی و نیز تنوع بسیار زیاد گزینههای پیش رو، تصمیمگیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا احداث محورهای جدید، یک مسئله مهم و دارای ابعاد گوناگون است که اغلب سبب اختلاف نظرها درباره اولویتهای توسعه شبکه می شود.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور به عنوان بخشی از مرحله فاز ۲ مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همهی جوانب مسئله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویتهای توسعهی ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین کند.
رسولی اظهار کرد: با طراحی نرمافزار هوشمند سه سطحی شبکه ریلی برای نخستین بار درکشور و به عنوان نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هابهای لجستیکی، احداث کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاریهای محققان دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده و با تمرکز ویژه بر موضوع طراحی شبکههای حملونقل ریلی، بروندادهای معتبر علمی داشته است.
به گزارش ایسنا، همچنین محمد تمنایی- مجری پروژه توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور، با بیان برخی جزئیات فنی این نرم افزار، اظهار کرد: در این نرم افزار، اولویتهای گسترش شبکه ریلی بر اساس کمینهسازی کلیه هزینه های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکههای ریلی و جادهای کشور و لحاظ محدودیتهایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هابهای لجستیکی، قیمتگذاری شبکه، تاثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و نیز ترانزیت بینالمللی و با لحاظ رقابت شیوه ریلی با شیوههای جادهای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ- مقصد مشخص خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از موضوع است. احداث یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، میتواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد کند و سبب تغییر مطلوبیت حملونقل ریلی، جادهای و ترکیبی برای زوج مبدأ-مقصدهای مختلف در شبکه شود.
تمنایی با اشاره به اینکه در این طراحی برای اولین بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدلسازی شده است، اضافه کرد: در این شبیه سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در مواجهه با تصمیم های کلان دولتی پیاده سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور ارائه شود.
شایان ذکر است با انجام این طرح مهم و راهبردی که در راستای مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد. همچنین ارتقای یکپارچگی در برنامهریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهره وری از ظرفیت های موجود در طول سالهای آینده از دیگر دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی است.
در حال حاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راه وشهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه خواهد شد.
نظر شما