فرامرز توفیقی در گفتوگو با آتیهآنلاین اظهار کرد: موضوع مهارتآموزی از گذشته در قالب مسائلی مانند استاد شاگردی مطرح بوده و در شرایط امروزه کسب و کار اگر فردی خواهان ورود به بازار کار است باید اقدامات لازم در راستای کسب مهارت را در دستور کار داشته باشد.
وی افزود: نظام آموزشی در کشور با نگاه به روند حرکتی و دیدگاه کشورهای در حال توسعه در خصوص تمرکز بر استفاده از امر مهارتآموزی، میتواند معضلاتی مانند مدرک پروری و ایجاد توقعات در بین افراد تحصیلکرده غیرماهر را تشخیص داده و برای آنها چاره اندیشی کند.
این کارشناس حوزه بازار کار ادامه داد: زمانی که با افزایش جمعیت در دهه ۶۰ مواجه شدیم، باید فکری برای ایجاد بازار کار در کشور برای این جمعیت در آینده میکردیم اما شرایط اقتصادی که نتیجه تحریم و سوء مدیریتهاست، منجر به تولید اشتغال نشده، زمینه اشتغال در کارگاهها از بین رفته و مشکل اشتغالزایی را به وجود آورده است.
جوانان جویای کار بدون مهارت / ورود کارجویان به اشتغال غیرمولد
این کارشناس و فعال بازار کار گفت: نتیجه این شرایط، برقراری سیاستهای آموزشی در حوزه تحصیلات عالی و ایجاد زمینه در خصوص ادامه تحصیلات بخش بزرگی از جمعیت جوان جویای کار و ایجاد رشتههای بدون کارایی و البته خروجی جوانان تحصیلکرده بدون مهارت از دانشگاههاست که با وجود گذشتن سالها و ادامه تحصیل و خلق توقعات بیشتر، بدون مهارت به دنبال کار در جامعه هستند.
وی همچنین در ادامه گفت: بسیاری از دانشگاههای جهان علاوه بر ایجاد زمینه تحصیلات دانشگاهی، شرایط آموزش مهارتآموزی را برای افراد مهیا میکنند که این مهم با دورههای عملی در کشور ما یا اتفاق نمیافتد و یا به شکل ناکارآمد در حال انجام است و عملا با این شرایط، واحدهای عملی و کارگاهی در دانشگاهها، صرفاً افزایش دهنده معدل دانشجویان است و چیزی بر داشتههای فنی آنها اضافه نمیکند.
توفیقی افزود: نتیجه این است که این افراد با ورود به جامعه به دنبال کار هستند و با وجود تحصیلات، توقع کاری آنها بالا رفته، کار مورد نظر را پیدا نمیکنند و به دنبال اشتغال غیرمولد میروند و خروجی اقتصادی و تولیدی لازم را برای جامعه نخواهند داشت.
کارکرد ناکارآمد دانشگاه بدون مهارتآموزی
این فعال حوزه کارگری اضافه کرد: باید تاکید کرد که معضل کشور در حوزه آموزش است که در دانشگاهها به افراد، علم و دانش روز تجربی و عملی را آموزش نمیدهیم و این در حالی است که تعداد دانشگاهها در کشور ما حتی بیشتر از دانشگاههای چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و ۴۰ میلیون نفر است.
وی تصریح کرد: در کشورهای صنعتی و به عنوان مثال، آلمانیها حداکثر ۵۰ درصد به دنبال تحصیلات عالی هستند و با استعدادیابی درست و به موقع در سیستم آموزشی، اقدام به کسب دانش و مهارت در حوزههای دیگر میکنند.
توفیقی ادامه داد: خروجی این شرایط در حوزه اشتغال و آموزش کشور این است که در شهرهای صنعتی کارگاههایی وجود دارد که به دنبال جذب نیروی کار ماهر هستند و افراد ماهر و دارای تخصص برای این کارها پیدا نمیشود که اگر هم این اتفاق را شاهد باشیم به دلیل شرایط دستمزدی حاکم بر تولید در کشور، افراد ماهر جذب این کارها نمیشوند و دو گانهای را در این زمینه شاهد هستیم.
دلایل شرایط نامناسب صنعت، اشتغال و مهارت
رییس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار اعلام کرد: عدم آموزش صحیح افراد، عدم بلوغ آموزش و پرورش و آموزش عالی در بخشهای مهارتآموزی و تبیین استعداد جوانان و عدم پیادهسازی مدلهای مهارت پروری در کارگاههای تخصصی و تخصیص ندادن دستمزد مناسب کار شایسته به نیروهای کار، شرایطی را موجب شده که خروجی آن یک صنعت ناکارآمد و شرایط نامناسب اشتغال و دستمزدی در کشور شده است.
وی گفت: شایان ذکر است که در طول دهههای گذشته هیچ حمایت واقعی از تکنولوژی، صنعت و مهارت به معنای واقعی نداشتیم و سیاستهای اشتباه آموزشی، تولیدی، اقتصادی و صنعتی موجب عدم بهرهمندی از این ظرفیتها در کشور شده است.
نظر شما