به گزارش «آتیهآنلاین»به نقل از پایگاه خبری شهر، دقیقا یکسال و چهار ماه است پنجه در پنجه با کرونا میجنگیم. جنگی تن به تن و البته نابرابر. سلاح ما انسانها اما؛ چیزی نیست جز ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده و از همه مهمتر در خانه ماندن و کمترین حضور در مکانهای شلوغ.
اما چگونه میتوان شهرنشینی و مصائب آن را با خانهنشینی تراز کرد؟ در روزهایی که نگرانیها درباره شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و حضور در شهر به دغدغهای عمومی تبدیل شده، شهروندان میتوانند بسیاری از خدمات شهری را به صورت غیرحضوری و برخط دریافت کنند.
این خدمات از طریق شمارهگیری کد دستوری #۱۳۷* و از سوی شهرداری تهران برای کاهش حضور شهروندان در سطح شهر ارایه شد. سرویسهایی که با شماره گیری این کد دستوری میتوان دریافت کرد، شامل انواع استعلام و پرداختهای مختلف برای عوارض یا خدمات شهری است.
در بخش ۱۳۷ شهروندان میتوانند درخواستهای جدیدی با انتخاب موضوع، ثبت موقعیت مکانی و ارسال عکس و ویدئو آن ثبت کرده و درخواستهای خود را پیگیری کنند. موضوعاتی مثل ویروس کرونا، آتش نشانی، اتوبوس، آسیبهای اجتماعی و ....
سامانه «تهران من» چیزی نزدیک به سه میلیون کاربر دارد که شاید خیلی از این کاربران برای دریافت خدمات طرح ترافیک عضو این سامانه شدند، این در شرایطی است که سامانه و اپلیکیشن «تهران من» در طول دو سال گذشته خدمات جدیدی ارایه کرده که به خصوص در دوران کرونا کمک زیادی به شهروندان میکند.
یکی از خدماتی که به ویژه در دوران کرونا به کمک شهروندان آمد؛ امکان تماس اضطراری با اورژانس بود. شهروندان تهرانی میتوانند با ورود به سامانه یا اپلیکیشن «تهران من» با انتخاب قسمت کرونا وارد صفحه آخرین اخبار و اطلاعیههای مرتبط با ویروس کرونا در سایت شهرداری تهران شوند.
همچنین تماس اضطراری و مشاوره تلفنی، شهروندان را بلافاصله به ۱۱۵ شماره اورژانس تهران و شماره ۴۰۳۰ ویژه مشاوره کرونا متصل میکند.
خدمات آنلاین نیز دیگر بخشی است که با معرفی تعداد زیادی از خدمات و فروشگاههای آنلاین به طور یکجا و با دسته بندیهای متنوع می تواند شهروند را در دسترسی به این خدمات و رفع نیازمندیهای روزانه بدون خروج از منزل یاری دهد.
پشتیبانی از دورکاری ۲۰ هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران
بخش دیگری از خدمات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در دوران کرونا، درون سازمانی بود. این سازمان بر حسب ماموریت ذاتی خود در ارایه سرویسهای غیرحضوری و هوشمند اقدامات پیشگیرانهای را برای کاهش تردد غیرحضوری شهروندان و فراهم کردن زیرساختهای دورکاری در دستور کار خود قرار داد.
در دوران اوج کرونا ۲۰ هزار نفر از کارکنان شهرداری تهران دورکار شدند و سازمان فاوا زیرساختهای این دورکاری را فراهم کرد. در واقع ۶۲۲ کاربر از طریق سیم کارت APN، بیش از ۲ هزار کاربر از طریق VDI دسکتاپ مجازی و ۱۱ هزار و ۷۳۳ کاربر با استفاده از VPN شبکه خصوصی مجازی دورکاری را انجام دادند.
علاوه بر این برگزاری بیش از هشت هزار و ۶۰۰ جلسه مجازی و یک هزار و ۵۷۷ جلسه ویدئو کنفرانسی در سطح عالی مدیریتی بخشی از این اقدامات است.
گرچه زیرساختهای برگزاری ویدئو کنفرانس در شهرداری تهران وجود داشت اما؛ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با آغاز بحران کرونا این سیستم با ارتقای مدلها و بسته به اینکه در شبکه شهرداری و یا شبکه منازل کارکنان، تقویت شد.
در حوزه نرمافزاری و ابزارهای ارتباطی هم، شهرداری با افزایش پهنای باند بهینهسازی زیرساختها، دسترسی کارکنان به سامانهها برای انجام امور روزانه را فراهم کرده است. به طوری که حتی کارکنان مرکز تماس طرح ترافیک و مرکز تماس ۱۳۷ برای پاسخگویی تلفنی در منزل با مشکلی مواجه نشدند.
نظر شما