گسترش بیشتر خدمات غیرحضوری در دستور کار تامین‌اجتماعی

مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: علاوه بر اجرای طرح عظیم و ملی متناسب‌سازی مستمری‌ها، به منظور ارتقاء رضایتمندی مخاطبان ما ‌برنامه‌هایی برای گسترش خدمات غیرحضوری سازمان داریم و توسعه ‌این خدمات را به جد و تا انتها ‌دنبال می‌کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین، اداره‌کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی یکی از چند اداره‌کل معاونت بیمه‌ای این سازمان است که وظیفه برنامه‌ریزی و اجرای امور مربوط‌ به‌ تعهدات‌ بلندمدت‌ سازمان، شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی‌ و بازماندگان‌ بیمه‌شدگان‌ متوفی ‌را وفق قوانین و با رعایت‌ اصل‌ عدالت‌ بر اساس‌ سنوات‌ بیمه‌ای، مبالغ‌ حق‌ بیمه‌ پرداختی‌ و همچنین‌ حفظ‌ شأن‌ و کرامت‌ آنان‌ ‌برعهده دارد. این اداره‌کل طی سال‌های اخیر بر اساس استراتژی‌های کلان سازمان تأمین‌اجتماعی، دو طرح بزرگ را به طور ‌همزمان پیش برده است: الکترونیکی و غیرحضوری کردن خدمات و متناسب‌سازی مستمری‌ها. در گفت‌وگو با ناهید ‌حیدری، مدیرکل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز حول همین دو محور به صحبت پرداخته‌ایم. حیدری ضمن ‌تشریح آخرین وضعیت اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری‌ها، تأکید دارد که الکترونیکی‌سازی خدمات تأمین‌اجتماعی تا ‌غیرحضوری شدن ۱۰۰ درصدی این خدمات به طور جدی ادامه خواهد یافت. ‌

می‌دانیم که بارها به این سؤال پاسخ داده‌اید، اما همچنان برای بسیاری در خصوص میزان و ‌نحوه افزایش مستمری‌ها کماکان این سؤال وجود دارد.
خب مطلع هستید که مطابق مصوبه شورایعالی ‌کار، مقرر شده تا حداقل دستمزد، ۳۹ درصد نسبت به سال ‌گذشته افزایش یابد که این افزایش برای سایر سطوح ۲۶ درصد به ‌علاوه مبلغ ثابت ۲ میلیون و ‌۴۸۳ هزار و ۵۵۰ ریال تعیین شد. بنابراین در اجرای مصوبه مذکور، مستمری کلیه بازنشستگان، ‌ازکارافتادگان و بازماندگان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی نیز در سال ۱۴۰۰ بر همین اساس افزایش یافته ‌است. ‌

متناسب‌سازی بر اساس چه فرمول محاسبه و اجرایی شده است؟
بر اساس مصوبه هیأت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی، مجموع بخش‌های مبلغ مستمری سال گذشته و مبلغ ‌متناسب‌سازی مرحله اول در همان سال، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده (۹۶) قانون در سال ۱۴۰۰ ‌قرار گرفت. فرمول اجرای متناسب‌سازی با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و پس از برگزاری جلسات متعدد ‌کارشناسی با حضور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، معاونان مدیرعامل، رئیس و نمایندگان کانون‌ عالی ‌کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگران بازنشسته، تعیین و پس از ‌تأیید و تصویب هیأت‌مدیره و هیأت‌امنای سازمان، اجرایی شده است. ‌
از آنجایی که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مدیران سازمان ارتقاء نسبی سطح معیشت ‌مستمری‌بگیران بوده؛ مقرر شد در جهت تحقق این امر و پاسخ به خواسته مستمری‌بگیران، متناسب‌سازی مستمری‌ها بر اساس دو شاخص بیمه‌ای اجرا شود. شاخص اول، مدت سابقه پرداخت حق بیمه ‌است و شاخص دوم، دستمزد مشمول کسر حق بیمه آخرین دو سال بیمه‌پردازی. ‌ به منظور اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم، ضریب ترمیمی ‌در خصوص افرادی که در سال‌های گذشته، ‌نسبت مستمری زمان برقراری آنان به نسبت حداقل‌ مستمری، افت و کاهش داشته است (با جبران ۷۵ ‌درصد از نسبت از دست رفته) لحاظ شد. همچنین با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح ‌مستمری‌بگیر از سازمان تأمین‌اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی مستمری‌بگیران مقرر شد، پس از ‌اعمال ماده (۹۶) و اجرای متناسب‌سازی حقوق این عزیزان در سال جاری و افزایش مزایای جانبی، افزایش ‌دریافتی هیچ مستمری‌بگیری نسبت به دریافتی اسفند ماه سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد نباشد. ‌

افزایش کمک‌هزینه عائله‌مندی، حق اولاد، کمک‌هزینه مسکن و کمک‌هزینه تأمین معیشت ‌مستمری‌بگیران چه تأثیری بر افزایش دریافتی آنان داشته است؟ ‌
در سال جاری یکسان‌سازی مبالغ کمک‌هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد همانند بازنشستگان مشمول قانون ‌مدیریت خدمات کشوری انجام شده و از این پس کلیه همسران بازمانده مستمری‌بگیر نیز همانند ‌بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی از این کمک بهره‌مند خواهند بود. کمک‌هزینه مسکن و کمک‌هزینه ‌تأمین معیشت مستمری‌بگیران به‌ ترتیب به میزان ۱۱۴ و ۶۶ درصد نسبت به مبالغ مربوطه در سال ‌۱۳۹۹ افزایش یافته است. ‌

در کل دریافتی مستمری‌بگیران چقدر افزایش یافته است؟
با اعمال تغییرات انجام شده، حداقل میزان دریافتی یک مستمری‌بگیر با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق ‌بیمه و داشتن همسر و دو فرزند واجد شرایط به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۳۵ درصد افزایش یافته ‌که مبلغ مذکور در سال جاری به ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ترمیم شد. همچنین حداقل میزان ‌پرداختی یک مستمری‌بگیر با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و داشتن همسر و دو فرزند واجد شرایط ‌به نسبت سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۵۸ درصد افزایش یافته به نحوی که مبلغ مذکور امسال به ۴ میلیون ‌و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شورایعالی کار، مجموع حداقل پرداختی به بیمه‌شدگان با احتساب مزایای مشابه، پس از کسر حق بیمه سهم ‌بیمه‌شده، به مراتب کمتر از این مبالغ خواهد بود. امیدواریم با اجرای اقدامات مذکور، گامی ‌مؤثر در جهت ‌رفاه هر چه بیشتر مستمری‌بگیران برداشته باشیم و قطعاً جهت بهبود و ارتقاء سطح ‌خدمات در حوزه تعهدات بلندمدت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

احکام این افزایش‌ها هم که همیشه در دسترس مستمری‌بگیران است.
بله. احکام افزایش مستمری و متناسب‌سازی مستمری‌بگیران از تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه امسال از طریق ‌سامانه خدمات غیرحضوری (Es.tamin.ir) در دسترس مستمری‌بگیران عزیز قرار داده شده است. ‌فیش‌های حقوقی مستمری‌بگیران همزمان با پرداخت مستمری آنان از بیستم هر ماه از طریق این سامانه ‌قابل رویت خواهد بود. ‌

از متناسب‌سازی که بگذریم، چه برنامه‌های دیگری برای سال جاری در دست اجرا دارید؟
علاوه بر اجرای طرح عظیم و ملی متناسب‌سازی مستمری‌ها، به منظور ارتقاء رضایتمندی مخاطبان ما ‌برنامه‌هایی برای گسترش خدمات غیرحضوری سازمان داریم و توسعه ‌این خدمات را به جد و تا انتها ‌دنبال می‌کنیم. مطلع هستید که سازمان تأمین‌اجتماعی و همچنین مدیرعامل آن تأکید بسیار زیادی ‌بر غیرحضوری شدن تمامی‌ خدمات و حمایت‌های سازمان دارند. از این رو، ما هم برنامه‌ای داریم تا سایر ‌خدمات این اداره‌کل که هنوز به طور کامل غیرحضوی نشده‌اند را تکمیل کنیم و توسعه دهیم. ‌همان‌طور که اشاره شد در حال حاضر سرویس برقراری مستمری بازماندگان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری ‌(Es.tamin.ir) ارائه می‌شود. همچنین متقاضیان می‌توانند اموری مانند فیش، احکام، گواهی حقوق برای اخذ وام و... را از طریق این سامانه به شکل غیرحضوری دریافت کنند. این اقدامات را از سال گذشته آغاز ‌کردیم و در حال توسعه و تکمیل ارائه خدمات غیرحضوری مستمری هستیم. مثلاً اکنون تعهدنامه ‌فرزندان اناث بازماندگان به صورت غیرحضوری است و این عزیزان می‌توانند بدون مراجعه و حضور در ‌شعبه، از طریق وارد شدن به سامانه خدمات غیرحضوری، تعهدنامه خود را تکمیل کنند. خدمت ارائه ‌درخواست بازنشستگی عادی نیز در حال حاضر در بستر این سامانه قابل اجرا است و عزیزانی که می‌خواهند درخواست بازنشستگی بدهند، می‌توانند از این طریق اقدام کنند. خدمت استعلام وضعیت ‌مستمری‌بگیران نیز در حال حاضر راه‌اندازی شده و روی سرویس خدمات غیرحضوری قابل استفاده است. ‌
از برنامه‌های عملیاتی امسال ما تکمیل خدمت برقراری مستمری بازنشستگی که در حال حاضر صرفاً ‌ارائه درخواست آن عملیاتی شده، است. برنامه بعدی تکمیل خدمت برقراری مستمری از کارافتادگی است، به نحوی که کلیه مراحل آن همانند برقراری مستمری بازنشستگی و بازماندگان به صورت ‌غیرحضوری صورت پذیرد و امیدوار هستیم حداکثر تا پایان سال جاری این خدمات غیرحضوری راه ‌اندازی شود. با انجام و اتمام این اقدامات می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق فرایندهای کاری امور ‌مستمری‌ها به صورت غیرحضوری درآمده است. ‌ یکی دیگر از اقداماتی که اداره‌کل مستمری‌ها از سال گذشته به صورت جدی پیگیری و اجرایی کرد که در ‌حقیقت زیرساخت سایر فعالیت‌هاست، «تعمیم سیستم متمرکز مستمری‌ها» بود. این کار از سال ۹۶ ‌تقریباً آغاز و تا پایان تیرماه سال گذشته، این سیستم در ۹ استان راه‌اندازی شد که نظر به ‌اهمیت بسزای موضوع تکمیل این طرح به طور جد در دستور کار ما قرار گرفت و تا آبان‌ماه سال گذشته ‌هم تمامی ‌ادارات‌کل به این سامانه پیوستند و در حال حاضر در تمامی ‌واحدهای اجرایی سراسر کشور ‌سیستم مذکور راه‌اندازی شده است؛ لذا بر اساس قابلیت‌های این سیستم می‌توان بسیاری از ‌پرداخت‌ها را به صورت متمرکز و در حداقل زمان ممکن انجام داد. ‌

وضعیت تنقیح قوانین در اداره‌کل مستمری‌ها چقدر و چگونه اجرایی شد؟
طرح تنقیح قوانین در اداره‌کل مستمری‌ها انجام و اجرایی شده و خوشبختانه تمامی‌ بخشنامه‌های این ‌اداره‌کل تجمیع شده است. اکنون ما در این اداره‌کل، تنها پنج بخشنامه داریم که حاصل تجمیع، تنقیح و ‌تلخیص همه قوانین و بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های پیش از آن است. این بخشنامه‌ها عبارتند از: بخشنامه‌های «بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، مزایای جنبی و نحوه اجرای ماده (۶۶) قانون».‌

کد خبر: 17123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =