مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص نحوه اجرای نسخه الکترونیک در کشور می گوید: نسخه نویسی الکترونیک کار بسیار عظیمی است که با تلاش تمامی همکاران در سراسر کشور به خوبی پیش رفته است و مدیران واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی سراسر کشور نقش مهمی در پیشبرد این برنامه ملی دارند. این برنامه به عنوان اولویت اول سازمان تامین اجتماعی مورد توجه تمامی همکاران است و پاسخگویی و اطلاع رسانی مناسب به جامعه هدف، بسیار مهم است.
سالاری می افزاید: استقرار نسخه الکترونیک، برای کاهش هزینه درمان ۴۶ میلیون جمعیت تحت پوشش و ایجاد رضایتمندی خدمت گیرندگان، صیانت از کرامت و حفاظت از شأن مستمریبگیران و بیمهشدگان در مواجهه با هزینههای درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترسی آنان به ویژه گروههای آسیب پذیر انجام میشود.
وی اضافه می کند: تاکنون بیش از ۹۰درصد از پزشکان شاغل در بخش خصوصی (مطب ها) طرف قرارداد به سیستم نسخه نویسی الکترونیک متصل شده و در حال تولید نسخ الکترونیک هستند. همچنین قریب به ۸۵ درصد از داروخانه های طرف قرارداد نیز با بهره گیری از سامانه پرتال معاونت درمان سازمان و یا نرم افزارهای شخصی خود نسبت به نسخه پیچی الکترونیک اقدام می کنند.
استقرار نسخه الکترونیک تکلیفی برای تمام اجزای درمانی کشور
دکتر امیر عباس منوچهری معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، استقرار سامانه نسخه الکترونیک را زمینه ساز ایجاد تحول و تغییرات اساسی در خدمات درمانی عنوان می کند و می گوید: بر اساس ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه و بند "ز" تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۹ کشور، تمامی اجزای نظام درمانی کشور مکلف به استقرار نسخه الکترونیک و حذف کامل دفترچههای کاغذی هستند. بر این اساس، سازمان تأمین اجتماعی از روزهای ابتدایی سال ۹۹، بحث توسعه و تعمیم نسخه الکترونیک را پیگیری کرد.
وی می افزاید: مطابق آخرین آمار جمع بندی شده در سال ۹۹، در مراکز خصوصی و طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۸۱ درصد نسخهها در بستر الکترونیک تبادل میشوند و تنها ۱۹ درصد نسخهها در ساختار سنتی پیچیده میشوند.
منوچهری، بهبود و ارتقای خدمات درمانی به بیمه شدگان را یکی از اهداف اصلی سازمان تامین اجتماعی می داند و می گوید: رفع دغدغه هزینه درمان بیماران به عنوان نقطه آرمانی تمامی سازمانهای بیمهگر با این طرح بزرگ ملی قابل اجراست.
وی اضافه می کند: رویکرد سازمان تأمین اجتماعی به استفاده از خدمات الکترونیک در حوزه سلامت و به ویژه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان، با واکنشهای متفاوتی همراه بوده است. به طوری که بعضاً شاهد انتشار اخبار غیر واقعی از مشکل ساز شدن ارائه خدمات به بیمه شدگان بوده ایم که همین موضوع موجبات نگرانی چند میلیون بیمه شده را فراهم آورده بود. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی، از مدتها قبل به دنبال شفاف سازی در نحوه ارائه خدمت به بیمه شدگان تحت پوشش خود بوده است. زیرا، مدیریت سازمان تأمین اجتماعی بر این نکته واقف است که شمار زیادی از بیمه شدگان این سازمان را اقشار محروم و کارگر تشکیل میدهند و توانایی مالی برای دریافت خدمات درمانی از بخش خصوصی را ندارند. از این رو، تنها تکیه گاه خود را همین دفترچه بیمه میدانند.
دفترچههای موجود در دست مردم معتبر است
دکتر شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در خصوص ابهامات توقف صدور دفترچه های درمانی کاغذی می گوید: سازمان تأمین اجتماعی به منظور همکاری حداکثری با مراکز درمانی طرف قرارداد، صدور دفترچههای جدید را متوقف کرده است اما دفترچههای موجود در دست مردم معتبر است و امکان استفاده از سرنسخه پزشکان نیز وجود دارد و سازمان تأمین اجتماعی از طریق این نسخه ها نیز تعهدات قانونی را انجام می دهد.
وی توضیح می دهد: توقف صدور دفترچههای کاغذی به این معنی نیست که دفترچههای بیمه شدگان از درجه اعتبار ساقط شده است بلکه بیمه شدگان میتوانند تا آخرین برگ دفترچه از آن استفاده کنند و چنانچه برگههای دفترچه هم تمام شده باشد، صفحه اول که حاوی مشخصات بیمه شده است، به عنوان کارت شناسایی قابل استفاده است.
وی با تاکید بر اینکه همراه نداشتن دفترچههای درمانی کاغذی هیچ خللی در ارائه خدمت به بیمه شدگان ایجاد نمی کند، می افزاید: بیمه شدگان تأمین اجتماعی میتوانند با کارت ملی خود به مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند. داشتن کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی در مراکز طرف قرارداد تأمین اجتماعی کفایت میکند و هیچ دلیلی برای عدم پذیرش بیمه شدگان تأمین اجتماعی وجود ندارد.
مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی، بر این نکته تاکید دارد که به بیمه شدگان توصیه می شود همیشه دفترچه درمانی کاغذی خود را همراه داشته باشند اما چنانچه دفترچه بیمه را همراه نداشته باشند، میتوانند از کارت ملی خود به عنوان جایگزین استفاده کنند.
غفاری، وجود کارت ملی را برای احراز هویت بیمه شدگان کافی می داند و می گوید: به پزشکان اطلاع رسانی شده است که با نوشتن شماره ملی بیمار بر روی سر نسخه، امکان ارائه خدمات درمانی برای بیمه شدگان فراهم شود.
مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی می گوید: هدف اصلی ما از توقف صدور دفترچه کاغذی، تسهیل در ارائه خدمات به بیمه شدگان و حذف مشکلات دریافت دفترچه کاغذی بوده است.
حذف دفترچه های کاغذی گامی رو به جلو در ارتقای خدمات درمانی
سید جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص حذف دفترچه های کاغذی و الکترونیکی شدن آنها می گوید: در اینکه حذف دفترچه های کاغذی در ارتقای کمی و کیفی خدمات درمانی می تواند قدمی رو به جلو باشد، هیچ تردیدی نیست. الکترونیکی شدن نسخ و حذف دفترچه، برنامه خوبی است که می تواند آثار مثبت بسیار زیادی داشته باشد.
وی می افزاید: آنچه در این امر موثر است، پایش بیماری ها، داروها، نسخ و نظارت بر عملکرد پزشکان و داروخانه ها و پاراکلینیکهاست. همچنین این امر می تواند در صرفه جویی مصرف دارو و هزینه های تامین اجتماعی و بیمه سلامت بسیار موثر باشد. ضمن اینکه از این طریق، قابلیت نظارت به صورت برخط وجود دارد که بسیار مفید است.
میرمحمدی ادامه می دهد: از طریق الکترونیکی شدن دفترچه ها و نسخ، می توانیم بررسی کنیم که رفتار درمانی، دارویی و آزمایشگاهی ما چگونه است و این می تواند به نظام سلامت کشور کمک کننده باشد. این اطلاعات می تواند در زمینه بررسی ها و تحقیقاتی که در بحث های تشخیص، درمان و مسائل پاراکلینیک و دارو انجام می شود، کمک کننده باشد که تماما آثار مثبت این کار است.
نسخهنویسی و نسخه پیچی الکترونیک می تواند به عنوان کلیدی طلایی برای حل معضلات نظام سلامت باشد. معضلاتی که با الکترونیکی شدن نظام سلامت حل خواهند شد. چرا که الکترونیکی شدن نظام ارائه خدمت، از یک سو شفافیت در عملکرد را افزایش داده و از سوی دیگر به راحتی تشخیص خطاهای یک سیستم را امکان پذیر می کند.
گزارش از: هنگامه محب ربانی
نظر شما