به گزارش آتیهآنلاین، حسام نیکوپور با توجه به فرارسیدن اول آبانماه، روز آمار و برنامهریزی اظهار کرد: اول آبان هرسال در تقویم رسمی کشور بهعنوان روز آمار و برنامهریزی نامگذاری شده است. سازمان تأمین اجتماعی نیز جزئی از شبکه آماری کشور است. وی افزود: روز آمار را به فعالان حوزه آمار تبریک میگویم و امیدوارم آمار به شفافیت و عملکرد سازمانها و تقویت حوزه تصمیمگیری کمک کند. با توجه به پوشش نیمی از جمعیت کشور، خودمان را با اطلاعات مختلف موجود در بانکهای اطلاعاتی اعم از کارگاهها، دستمزد، حوزه درمان و حوزه اقتصادی در این شبکه تعریف میکنیم تا بهنظام تصمیمسازی کشور کمک کنیم.
مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه امسال شعار آماری سازمان تأمین اجتماعی «ارتباط آماری، اعتبار سازمانی» است گفت: تبادل آمار دریک شبکه منجر به افزایش کیفیت آن میشود و ضمن شفافیت، بهنظام تصمیمسازی کشور برای اتخاذ تصمیمات بهتر کمک میکند.
نیکوپور ادامه داد: در حال حاضر جزو سازمانهای پیشرو در آمار ثبتی هستیم. از سال ۸۱ نظام آماری ثبتی را در حوزه بیمهای آغاز کردیم و اکنون پایگاههای دادهای ما رکورد بالایی دارند تا جایی که جزو بزرگترین پایگاههای دادهای کشور نیز محسوب میشوند. ما اکنون بهجای ثبت آماری صرف، بیشتر بهدنبال پیداکردن الگوهای رفتاری ذینفعان، کمک به بهبود فرایندها، کشف تقلبها، اصلاح بخشنامهها، شناسایی گلوگاهها، کنترل هزینهها و راهکارهای افزایش درآمدها در داخل سازمان هستیم.
وی افزود: در بیرون از سازمان نیز به دستگاههای مرتبط کمک میکنیم. بهعنوان مثال به وزارت صنعت درزمینۀ تغییرات اشتغال کارگاههای صنعتی، نرخ دستمزدهای دریافتی در کارگاهها، به وزارت رفاه درزمینۀ تکمیل بانک اطلاعات رفاه ایرانیان جهت شناسایی دهکهای درآمدی، خدمات حمایتی که افراد میخواهند دریافت کنند، پرداخت یارانهها و... کمک میکنیم. با وزارت بهداشت تبادل داده داریم و درمجموع تلاش میکنیم یک نظام رفاه اجتماعی جامعی داشته باشیم.
مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی درباره اتصال دادهای با سازمان ثبتاحوال گفت: از قبل سال ۸۹ که هدفمندسازی یارانهها در کشور به اجرا درآمد زیر ۲۰ درصد افراد در بانکهای اطلاعاتی ما دارای کد ملی بودند، اما از آن پس بسیاری از دستگاهها اطلاعات افراد تحت پوشش خود را با کد ملی ثبت کردند. نیکوپور افزود: سازمان ثبتاحوال نیز کمک کرد تا این ارتباط برقرار شود. اکنون تقریباً اکثر بانکهای اطلاعاتی کشور میتوانند ازطریق کد ملی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مشکل چندانی در این زمینه وجود ندارد. در این میان مسئله مهم آن است که در جریان توسعه این ارتباطات، منشور محرمانگی و سطحبندی اطلاعات اهمیت پیدا میکند.
به گفته وی سازمان از سال ۹۲ به اینسو، کمیته صیانت از آمار و اطلاعات طراحی کرده است. درباره اطلاعات هویتی که قرار است با دستگاه دیگری تبادل شود در این کمیته تصمیمگیری میکنند. مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی درباره بهروزرسانیهای آماری در سازمان تأمین اجتماعی نیز توضیح داد و دراینباره اظهار کرد: طبق قانون هر کارفرما تا یک ماه بعد فرصت دارد لیست بیمه شدگانش را ارسال کند. حدود ۲۰ درصد کارگاهها نیز از معافیتهایی برخوردارند و تا دو ماه فرصت دارند. درنتیجه آمار بروز بیمهشدگان مربوط به دو ماه قبلتر است. اما اقلام آماری دیگری چون تعداد مستمری بگیران، حوادث، تعهدات کوتاهمدت و جریان مالی بهروز است. نیکوپور درباره بازنگری در مفاهیم و قوانین بیمهای نیز توضیح داد و گفت: هر قلم آماری دارای یک شناسنامه آماری است و مشخص میکند که منطق شمارش چگونه باشد. اکنون همه اقلام آماری ما دارای شناسنامه هستند و بهدنبال آن هستیم که گواهی کیفیت اقلام آماری را از مرکز آمار دریافت کنیم.
نیکوپور درباره طرحهای آماری که اکنون در سازمان تأمین اجتماعی در دست اجراست نیز گفت: یک تغییر ساختار در سازمان تأمین اجتماعی به وجود آمد که از ابتدای سال ۹۹ به اجرا درآمد. حوزه آمار زیرمجموعه معاونت اقتصادی و برنامهریزی بود اما بهواسطه وظیفه ذاتی نظارتی که دارد سالها طول کشید تا مرکز فناوری، اطلاعات، آمار و محاسبات شکل بگیرد که فناوری و آمار زیرمجموعه این مرکز هستند. وی افزود: ذیل مدیریت آمار، یک گروه هوش مصنوعی داریم که دادهکاوی آماری را انجام میدهد. دادهکاوی قبلاً متولی مشخص نداشت و هر معاونت و گروهی جداگانه این کار را انجام میداد. یکی از طرحهایی که امسال دنبال میکنیم طراحی داشبوردهای مدیریتی است که البته وجود دارد اما تجمیع شده نیست و پراکنده است. این امر نیز باعث افزایش کیفیت اقلام آماری میشود.
مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی درباره تأثیر کرونا بر آمارهای بیمهای گفت: کرونا تأثیرگذار بوده است. در اسفند ۹۸، حدود ۱۴ میلیون و ۱۴۷ هزار بیمهشده داشتیم که در تیرماه سال ۹۹ به ۱۳ میلیون و ۹۶۶ هزار نفر رسیده است. درکل تعداد بیمهشدگان ما ۱. ۳ درصد کاهشیافته است. نیکوپور ادامه داد: اما مهم این است که این رقم را در اجزای این آمار ببینید. در روند کار، در مدت یادشده نسبت به مدت مشابه، هرماه تعداد بیمهشدگان ما حدود نیم درصد افزوده شده است که البته آمار بدون احتساب بیمه بیکاری است. سرجمع کل بیمهشدگان ما کم نشده است، اما در مقایسه اسفند ۹۸ با تیرماه ۹۹ مقداری کاهش داشتهایم.
وی افزود: شمار بیمهشدگان اجباری در تیر ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ حدود ۱. ۷ درصد کاهشیافته است و از ۹ میلیون و ۹۳۰ هزار به ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر رسیده است اما در بیمهشدگان حرف و مشاغل آزاد، تعداد بیمهشدگان ما ۵ درصد افزایش یافته است. ترکیب اینها را باید درنظر گرفت. مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به آمار بیمهپردازان گفت: بیمهپرداز کسی است که در آخرین ماه حقبیمه پرداخت کرده است که سه حالت دارد. یا میتوانند تنها حقبیمه بدهند و لیست رد نکنند، یا تنها لیست رد کنند و حق بیمه را ندهند و یا میتوانند هم حقبیمه را بدهند و هم لیست رد کنند. در دوران کرونا سهم کسانی که لیست تنها می دادند و حق بیمه نمیدادند بیشتر شده و به این معناست که ما ریزش بیمهشده به آن معنا نداریم بلکه کیفیت پرداخت تغییر کرده است. وی افزود: درواقع یکسری بیمهپردازان بدهکاری میشوند و مطالبات جزو دیونشان میرود، از آنسو هم در ۱۰ رشته معافیتهایی اعلام شد اما درمجموع کرونا روی حوزه بیمهای درخصوص نوع بیمه و... تأثیر آنچنانی نداشته است.
نیکوپور با بیان اینکه تعداد کارگاههای تحت پوشش نیز کاهشیافته است و از یکمیلیون و ۳۱۷ هزار کارگاهی که تحت پوشش داشتهایم به یکمیلیون و ۲۹۷ هزار کارگاه در تیرماه رسیدهایم گفت: تعداد کارگاههای تحت پوشش ما ۱. ۶ درصد کاهشیافته است. در حالی که در سالهای گذشته روند صعودی داشتهایم ولی اکنون بهواسطه کرونا با کاهش روبهرو شدهایم هرچند آنقدر شدید نبوده است. به گفته مدیر آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی سه میلیون و ۹۵۴ هزار مستمریبگیر دارد که از این تعداد دومیلیون و ۹۰۰ هزار نفر تبعی دارند و مجموع مستمری بگیران اصلی و تبعی به ۶میلیون و ۸۹۰ هزار نفر میرسد. نسبت پشتیبانی بیمهشده به مستمریبگیر نیز کاهشی است که تعادل منابع و مصارف سازمان را با مشکل مواجه میکند و اکنون این نسبت ۴. ۶ دهم است.
نظر شما