تغییر مسیر پروژه انتقال آب عمان به مشهد

قرار بود طی برنامه‌ریزی یک شرکت بخش خصوصی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آب شیرین شده دریای عمان به مشهد منتقل شود اما عبدالرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار از اعمال تغییراتی در این طرح خبرداد.

به گزارش آتیه آنلاین، طرح انتقال آب شیرین شده دریای عمان به مشهد از آن طرح‌هایی بود که با مخالفت‌های زیادی از سوی بدنه کارشناسی مواجه شد. انتقال آب گران شیرین شده دریا برای صنعت و کشاورزی خراسان رضوی از نگاه برخی کارشناسان فاقد توجیه اقتصادی بود، با وجود این یک شرکت بخش خصوصی داوطلب شد که طرح را برای تامین نیازهای شرب و کشاورزی به خراسان رضوی منتقل کند. قرار بود از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح منابعی اختصاص یابد.

آن طور که پیش از این در خبرها آمده بود، حتی زمین‌هایی در حاشیه دریای عمان به این طرح اختصاص یافته بود تا تاسیسات مورد نیاز برای شیرین‌سازی آب دریا مستقر شود. اما عبدالرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار از اعمال برخی تغییرات در طرح انتقال آب عمان به مشهد خبر داد.

وی گفت: با تغییرات اعمال شده علاوه بر کاهش سطح زمینی که برای استقرار تاسیسات نیاز بود، تصمیم گرفته شد آب شیرین شده دریا به جای انتقال به مشهد صرف تامین نیازهای آبی سیستان و بلوچستان شود.

انتقال بین حوضه‌ای اقدامی غیر کارشناسی

علیرضا سروری نژاد کارشناس منابع طبیعی نیز درباره طرح انتقال آب عمان به مشهد به آتیه آنلاین گفت: مخالف این طرح هستم. انتقال بین حوضه‌ای یک روش منسوخ شده در دنیا است.

او افزود: اینکه آب را از ارتفاع صفر تا پنج متری در چابهار به ارتفاع دو هزار متری زاهدان پمپاژ کنند و بعد به سمت سیستان ببریم و از آنجا به خراسان جنوبی و رضوی با بیش از هزار کیلومتر فاصله پمپاژ شود، عملی فاقد صرفه اقتصادی است.

سروری نژاد با اشاره به چهار دهه بحران آب در سیستان و بلوچستان، تامین نیازهای این استان از طریق منابع شیرین شده دریا را ضروری دانست.

او گفت: در طرح اولیه انتقال آب به مشهد تا جایی که اطلاع دارم قرار بود حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل شود. ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به خراسان رضوی و ۶۰ میلیون کیلومتر مکعب هم برای خراسان جنوبی منتقل می‌شد. نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین شده دریا هم به استان سیستان و بلوچستان اختصاص می‌یافت.

کد خبر: 10315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =