مشکل‌ساز بودن عدم مراجعه اولیه صنایع بزرگ به وزارت نیرو

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه شبکه انتقال توانیر یکی از مشکلات در بحث توسعه شبکه را عدم مراجعه اولیه مصرف کنندگان بزرگ به وزارت نیرو اعلام کرد.

ساعد راعی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه شبکه انتقال توانیر در گفتگو با آتیه آنلاین درباره برنامه‌های توسعه شبکه این مجموعه عنوان کرد: ما بر اساس اسناد بالادستی یک برنامه پنج ساله تدوین کرده‌ایم.

او افزود: طرح‌های جامع شرکت برق منطقه‌ای بر اساس رشد مد نظر و پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی تدوین شده است.

راعی گفت: در برنامه پنجم، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) حدود هشت درصد تعیین شده است. در برنامه ششم نیز عددی مشابه همین رشد در نظر گرفته شده است. بر اساس این ارقام، رشد پنج درصدی برای صنعت برق لحاظ شد.

او افزود: ما در حال حاضر رشد یک درصدی مصرف برق را داریم. یعنی عملا برنامه‌هایی که در برنامه پنجم و ششم پیش‌بینی شده بود، عملیاتی نشد و ما یک گام عقب‌تر هستیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه شبکه انتقال نبود درآمد را یکی از مشکلات ایجاد شبکه‌های انتقال و فوق توزیع معرفی کرد.

او اضافه کرد: توسعه شبکه ما همراه با توسعه کشور و بخش صنعت، مسکن و کشاورزی انجام می‌شود، وقتی آنها دچار تزلزل شوند، ما در توسعه عقب می‌افتیم.

راعی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در بحث توسعه شبکه برق وجود دارد، بحث مصرف کنندگان بزرگ است که عملا به بخش برق مراجعه اولیه نمی‌کنند تا اعلام کنند قصد ایجاد کارخانه در منطقه را دارند.

او اضافه کرد: مصرف کنندگان بزرگ ابتدا کارخانه را می‌زنند بعد می‌گویند که به ما برق بدهید. در حالی که توسعه شبکه انتقال، یک بحث زمان‌بر و هزینه‌بر است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شبکه انتقال گفت: اگر ۱۰۰ میلیارد هم پول داشته باشید، یک شبکه ۴۰۰ کیلوولت نمی‌توانید بکشید، یعنی اگر پول داشته باشیم و زمان را نداشته باشیم نمی‌توانیم شبکه بکشیم.

او عنوان کرد: وقتی در بعضی جاها شبکه دچار مشکل می‌شود، ناشی از این مسایل است.

راعی تاکید کرد: در شهرک صنعتی عباس آباد، شهرک صنعتی قول ایجاد تاسیسات و تامین زیرساخت داده است اما تبعات ناشی از عدم تامین برق آن گردن توانیر و وزارت نیرو می‌افتد.

راعی گفت: یعنی عدم برنامه‌ریزی در یک سوی جریان توسعه صنعتی، باعث می‌شود ما زیرساخت لازم را در منطقه ایجاد نکنیم و عملا تامین برق منطقه دچار مشکل شود.

او یادآور شد: توسعه شبکه‌های توزیع از محل انعقاد قراردادها است و بودجه ما بر این اساس تخصیص می یابد. بودجه عمومی هم نداریم و همه چیز از منابع داخلی تامین می‌شود.

کد خبر: 10064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =