سختی آموزش آنلاین با اختلالات مداوم سامانه «شاد»
با تداوم آلودگی هوا و شیوع آنفلوآنزا در بسیاری از شهرها، مدارس بهصورت غیرحضوری و از طریق پلتفرم «شاد» برگزار میشوند؛ تصمیمی که گرچه برای حفظ سلامت دانشآموزان و معلمان اتخاذ شده اما اختلالات مداوم این سامانه کار آموزش آنلاین را با سختیهایی روبرو کرده است.

سامانه شاد از دوران کرونا با هدف آموزش مجازی دانشآموزان راهاندازی و جایگزین موقتی کلاس های درس شد. با وجود تمامی امتیازاتی که این شبکه ملی برای کاربران ایجاد می کرد اما اختلالات روزانهاش انتقادات اولیای دانش آموزان و مدارس را همان روزها هم به دنبال داشت و حالا با گذشت چند سال، این اختلالات هرچند کاهش یافته اما همچنان روند آموزش را در زوهای بحرانی همچون آلودگی هوا و تعطیلی مدارس بامشکل مواجه می کند؛ اختلالی که با تداومش تبدیل به معظلی خسته کننده برای کاربران شده است.
مادر "فاطمه" دانش آموز پایه سوم ابتدایی از سرعت بسیار پایین اینترنت در ساعات کلاسها گله دارد. نه تنها او، بسیاری از خانوادهها میگویند حتی با اینترنت خانگی یا داده همراه نیز ورود به کلاسها با تأخیر و قطعی مداوم همراه است.
مادر "سوگند" دانش آموز پایه هشتم هم از اختلال مکرر در گفتوگوی صوتی معلمان می گوید: صدای معلم مدام قطع می شود، دانشآموز متوجه محتوای درس نمی شود و عملاً جریان واقعی کلاس شکل نمی گیرد.
یک معلم کلاس پنجم در کرج از نامشخص بودن پهنای باند اختصاصی شاد و پاسخنداشتن برای بارگذاری محتوا گله مند است.
دانش آموز دوم دبیرستانی تهران هم از کندی ارسال پیام و باز شدن فایل ها می گوید: نمی توان گفت و گوی صوتی برقرار کرد و هنگام ارسال پیام مدام "خطا" می دهد و حتی پیامهای معلمان هم دیر برایمان ارسال می شود.
خشایار فهیم، مدیر اپلیکیشن شاد در پاسخ به برخی انتقادات اخیر درباره اختلال این اپلیکیشن در ارائه سرویس به دانشآموزان توضیح می دهد: در حال حاضر شاد توانسته بدون اختلال و همزمان پاسخگوی بیش از ۳ میلیون کاربر باشد، اما نیاز آموزش کشور در روزهای خاص، بیش از این است.
او ادامه می دهد: بارها به مراکز تصمیمگیری اعلام کردهایم که برای پاسخگویی به نیاز دانشآموزان کشور در حوزه آموزش مجازی، به ارتقا و بهبود زیرساختهای فنی و سرورهای شاد نیاز داریم و هشدار داده بودیم که در صورت عدم تخصیص بودجه، در سال جاری با چالشهایی مواجه میشویم.
فهیم تأکید می کند: با وجود عدم تأمین بودجه لازم برای ارتقای زیرساختهای فنی، تمام تلاش خود را با امکانات موجود به کار بستهایم تا خدمات به بهترین شکل ارائه شود.
به گفته او راهحل اصلی این موضوع، ارتقای زیرساخت فنی شاد است که تنها با تأمین بودجه این زیرساختها امکانپذیر خواهد بود. تا زمانی که این سرورها تهیه نشوند، سرویس آموزش مجازی شاد به کیفیتی که بدون اختلال و کندی ارائه شود، نخواهد رسید.
تأکید وزارت آموزش و پرورش بر حضوری بودن آموزشها
حسین صادقی، رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا گفت: آموزشهای غیرحضوری هیچگاه نمیتواند جایگزین مطلوب آموزشهای تمامساحتی مبتنی بر مدرسه باشد اما سلامت دانشآموزان اولویت نخست است بنابراین اگر شرایط آلودگی هوا بهگونهای باشد که سلامت را تهدید کند، وزارتخانه با تصمیم کمیته اضطرار مخالفتی ندارد.
معلم کلاس دوم در کرمانشاه میگوید: اگر شاد تقویت شده، چرا هنوز برای بارگذاری یک ویدئو ساده چند دقیقه باید منتظر بمانیم؟ چرا کلاس صوتی حتی ۱۰ دقیقه بدون قطع شدن، کار نمیکند؟
در حالی که حجم گلایهها درباره اختلالهای شاد رو به افزایش است، کاربران میگویند پشتیبانی این پلتفرم پاسخگو نیست. والدین از نبود شماره تماس مشخص، سامانه پاسخگویی یا حتی یک اطلاعیه رسمی درباره علت اختلالها انتقاد دارند. در کانالهای رسمی شاد نیز توضیحی درباره کاهش کیفیت یا برنامههای بهبودی منتشر نشده است.





