تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برون‌سپاری

تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برون‌سپاری خدمات و هوشمندسازی اداری و اصلاح و تنظیم رویه‌ها و فرایندها با هدف بهبود فضای کسب‌وکار از مهمترین اقدامات معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همچنین حمایت از بیکاران و توانمندسازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری از مهمترین اقدامات معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری است. تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶ با ۱۳ درصد رشد روندی صعودی داشته است.
تشدید مخاطرات اقتصادی از سوی دیگر و تقارن این رخدادها با بیماری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ منجر به آن شد که بخش قابل توجهی از بنگاه‌های تولیدی اقدام به تعدیل نیرو کرده و سازمان تأمین‌اجتماعی بر اساس تکالیف مقرر در قانون بیمه بیکاری، به منظور توانمندسازی نیروی کار اقدام به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرد تا دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی کار از مشکلات مادی را مرتفع کند. میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان سال ۱۳۹۸ به عدد ۷۲ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال رسید که شاخص کسری صندوق نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۰۰ درصد رشد همراه بوده است. همچنین  ۴۵ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۹۶ ریال تا پایان آبان‌ماه جهت مقرری‌بگیران بیمه بیکاری پرداخت شده و همچنین ارائه خدمات ماهانه به طور متوسط به بیش از ۲۰۰ هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری انجام شده است.

بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا
از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری می‌توان به بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا در راستای مفاد بند «خ» ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، صدور ۷۸۸ هزار و ۷۴۹ سند تعهد کوتاه‌مدت تا پایان آذرماه سال جاری و پرداخت ۱۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ ریال به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، افزایش تعرفه‌های اروتز و پروتز (افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل، هشت برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام به طور متوسط به میزان ۱۰ برابر) و اضافه شدن اقلامی ‌نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم و لنز داخل چشم به جدول وسایل کمک پزشکی اشاره کرد. اجرای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی (ماده ۷۱ برنامه ششم)، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با هدف حمایت از مهارت‌آموزان و کمک به توسعه کارفرما از دیگر فعالیت‌های معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است که به منظور کمک به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی انجام شده است. سازمان تأمین‌اجتماعی برای اصلاح و تنظیم رویه‌ها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار اقدامات مؤثری نیز انجام داده که در این راستا این سازمان در راستای افزایش تاب‌آوری بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور و مقابله با تکانه‌های وارده بر اقتصاد اقدام به طراحی بسته‌های حمایت از پیشرانان حوزه تولید کشور کرد.
تمدید اجرای تصویب‌نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن، تداوم اجرای بخشنامه ۱۷‌بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (۴۱) قانون تأمین‌اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرح‌های عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تأخیر پرداخت حق بیمه، ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی و عدم اعمال ضریب حق بیمه در این قراردادها، ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصاحساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و بر اساس لیست‌های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی، عدم اعمال ضریب در قراردادهای پیمانکاری بنگاه‌های تولیدی فنی و صنعتی بر اساس لیست و بازرسی از جمله اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در حمایت از تولید است.

تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل
تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان و کارگران در مقابله با ویروس کرونا از دیگر فعالیت‌های این سازمان در سال جاری است. در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه‌گیری بیماری کرونا، نسبت به «امهال حق‌بیمه سهم کارفرمایی» اسفندماه سال ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ برای فعالیت کارگاه‌های مشمول عناوین ۱۴ گانه اقدام کرد. امهال حق‌بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) بدون اخذ جریمه، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به ویروس کرونا و احتساب دوره مزبور به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه، پرداخت کمک‌هزینه کفن و دفن به فوت‌شدگان ناشی از کرونا، برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه‌شدگان فوت شده بر اثر کرونا، عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان)، توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفندماه سال ۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه سال ۹۹، تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه‌شدگان، افزایش مهلت‌های مربوط به فرایند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ بیمه‌شدگان (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، بیمه‌شدگان توافقی فعال انفرادی و...)، موافقت با تداوم بیمه‌پردازی کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفندماه سال ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ منقضی شده، حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست و تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیراجباری از اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در ایام کرونا است.
همچنین این سازمان در ایام شیوع کرونا نسبت به لغو فرایند معاینات پزشکی بدو بیمه‌پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیراجباری از جمله بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی و...، توقف انجام بازرسی از کارگاه‌ها به جز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیکاری، احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و...، حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه‌شدگان خاص، ارائه خدمات به فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با ارائه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمان‌بندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به جای گواهی اشتغال به تحصیل، اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه‌های مربوط به پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه‌کار به شعب سازمان، لغو جلسات هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و مساعدت با بیمه‌شدگان قالیباف در جهت تداوم بیمه‌پردازی در مواقعی که خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق‌بیمه اقدام کرده است. همچنین گسترش تأمین‌اجتماعی فراگیر از اهداف مهم معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۹۹ بوده که در این بخش در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه که فاقد رابطه استخدامی ‌و مزد بگیری با مؤسسات و کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی هستند، بسته‌های سیاستی مناسب بیمه‌ای را همسو با ملحوظ نظر داشتن تغییر بطئی ماهیت شغلی بازار کار ایجاد کرده و به گروه‌های مختلف تسری داده است.
گسترش پوشش بیمه‌ای به اعضای شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان، اعضای سازمان نظام مهندسی معدن، اعضای نظام مهندسی ساختمان، بیمه وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کسب‌وکارهای مجازی و بیمه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در حوزه تأمین‌اجتماعی فراگیر انجام شده است. همچنین گفتمان و تعامل با مخاطبان سازمان تأمین‌اجتماعی از مهمترین اقدامات مهم این سازمان است که همواره بر آن از سوی مدیران این سازمان تأکید می‌شود.

حوزه تقویت گفتمان و تعامل با مخاطبان
انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانه‌ها و مراجع ذی‌مدخل کشور پیرامون حق‌ بیمه قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی منعقد شده بین دانشگاه‌ها، مراکز علمی، آموزشی و نیز قراردادهای منعقده مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان و قراردادهای انفورماتیک شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع عدم اعمال ضریب حق بیمه قرارداد، انعقاد تفاهمنامه با جامعه حسابداران رسمی ‌ایران جهت تسهیل و تسریع در امور بازرسی دفاتر قانونی و جلب رضایت کارفرمایان، انعقاد تفاهمنامه با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص تبیین عوارض مشمول کسر حق بیمه و ایجاد وحدت‌رویه بین واحدهای اجرایی سازمان و مراجع صدور پروانه، انعقاد توافقنامه سازمان با وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اسناد خزانه، انعقاد تفاهمنامه با سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص نحوه بیمه‌پردازی خادمین مساجد و ساماندهی و مساعدت در بازنشستگی آتش‌نشانان در حوزه تقویت گفتمان و تعامل با مخاطبان انجام شده است.
تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برون‌سپاری خدمات و هوشمندسازی اداری و استقرار نظام الکترونیک از دیگر اقدامات قابل توجه معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است که در این بخش تلاش شده خدمات غیرحضوری در بستر فضای مجازی ارائه شود.

استقرار نظام الکترونیک
درخواست و تأمین اعتبار دفترچه‌های درمانی به صورت غیرحضوری، اجرای طرح ۳۰۷۰، راه‌اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی، ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه‌شدگان، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری (سابک) با همکاری وزارت متبوع و اجرا آن در ۹ اداره‌کل کشور تا تیرماه سال ۱۳۹۹، ساخت و استقرار سامانه متمرکز مستمری در کل کشور، توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک در ۸۰ درصد شعب سراسر کشور، متمرکز کردن سیستم تعهدات کوتاه‌مدت و بیمه بیکاری در کل کشور، پیاده‌سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی‌ها، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، امکان ثبت درخواست توسط شاغلان فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارش‌های بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌ها، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، امکان پرداخت برخط بدهی‌ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما و ارائه سرویس نام‌نویسی غیرحضوری بیمه‌شده اصلی با درخواست کارفرما (بیش از ۳۶۰ هزار مورد به صورت غیرحضوری توسط کارفرمایان ذی‌ربط نام‌نویسی شده‌اند) از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای استقرار نظام الکترونیک است.

کارفرمایی و کارگری
ارائه سرویس نام‌نویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (از تاریخ اجرای نرم‌افزار مربوطه تاکنون بیش از ۲۷ هزار  نفر نام‌نویسی تبعی توسط بیمه‌شده اصلی انجام شده است)، استقرار طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی، اجرای سیستم جامع کمیسیون‌های پزشکی، راه‌اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوت‌نامه از طریق وب‌سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه جهت بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری، اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق بین شعب، بررسی ازدواج و متارکه فرزند اناث به صورت دریافت دیتا از سازمان ثبت احوال کشور، تجمیع کلیه سامانه‌های قبلی حوزه تعهدات بلندمدت از قبیل سبا و پورتال متمرکز پرداخت مستمری، امکان اخذ درخواست بهره‌مندی از مستمری در کلیه شعب سراسر کشور، ارائه درخواست بازنشستگی عادی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و ثبت شماره حساب بانکی به صورت غیرحضوری، واگذاری انجام امور مرتبط با اجرای ماده (۹۰) قانون تأمین‌اجتماعی به کارگزاری‌های رسمی‌ سازمان جهت تسریع در ارائه خدمات و برون‌سپاری انجام فرایند رسیدگی (مقومی) به اسناد پزشکی خسارت متفرقه به کارگزاری‌های رسمی ‌جهت تسریع در ارائه خدمات نیز از دیگر اقدامات این سازمان برای توسعه خدمات الکترونیک است. تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها با هدف شفاف‌سازی اطلاعات و پاسخگویی از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است که می‌توان به برخی از آنها از جمله صدور بخشنامه تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی، تنقیح بخشنامه پیمانکاران و ساخت نرم‌افزار پایگاه متمرکز مفاصاحساب، تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه‌های حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاه‌ها، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی، تلخیص بخشنامه‌ها حق‌بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی، تلخیص بخشنامه‌ها رانندگان حمل‌ونقل عمومی‌بار و مسافر، تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه همپوشانی بیمه درمان، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه‌های اختیاری، تهیه و تدوین شیوه‌نامه همپوشانی بیمه درمان بین سازمان‌های بیمه‌گر پایه، صدور بخشنامه پرداخت حق‌بیمه به صورت کسری از ماه و تنقیح و تلخیص آیین‌نامه اجرایی هیأت‌های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع کارفرمایی و کارگری اشاره کرد.

کد خبر: 8509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =