۸۵ هزار کارگاه اقتصادی خوزستان را تحت‌پوشش داریم

استان خوزستان علاوه بر برخورداری از گنجینه آثار باستانی و اماکن تاریخی، مهد استخراج نفت در ایران و خاورمیانه به‌شمار می‌رود. به تبع آن، فعالیت صنایع پخش نفت و گاز، پالایشگاه و پتروشیمی در این خطه رونق گرفته و احداث سایر کارخانجات از جمله فولاد، آهن و لوله‌سازی، اقتصاد استان را پویاتر کرده است؛ به‌نحوی که اکنون از میان جمعیت حدود ۵ میلیون نفری خوزستان، بیش از ۳ میلیون نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، برای اطلاع از کمّ‌وکیف خدمات بیمه‌ای با عبدالرضا روشنی، مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان خوزستان به گفت‌وگو نشستیم. او با دارا بودن ۲۳ سال سابقه فعالیت از سه سال پیش تاکنون سکان هدایت اداره‌کل را به‌دست گرفته است. مشروح این گفت‌وشنود را ملاحظه می‌فرمایید.

اداره کل استان دارای چند شعبه دائم، اقماری و کارگزاری است و چه تعداد نیروی انسانی خدمت‌رسانی می‌کنند؟

مجموعه ما جزو ادارات کل تیپ یک کشوری به‌شمار می‌رود. در این استان ۳۶ شعبه دائمی، سه شعبه اقماری و ۱۷ کارگزاری تأمین‌اجتماعی وجود دارد. ردیف مصوب نیروی انسانی ما ۱۶۴۵ نفر است اما در حال حاضر ۱۱۳۶ نفر مشغول به خدمت هستند و حدود ۵۰۹ نفر کمبود نیرو داریم. جذب افراد و ماندگاری آن‌ها به دلیل مؤلفه‌هایی مانند بدی آب‌وهوا، پراکندگی گردوغبار و محرومیت استان، دشوار است چنانکه شاهدیم افراد ساکن در سایر مناطق هم‌جوار مانند ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با هدف استخدام در سازمان در آزمون‌های مربوطه شرکت می‌کنند و پس از جذب در استان ما به دلیل عدم تحمل شرایط موجود درخواست انتقالی می‌دهند. برای رفع کاهش کمّیت نیروی انسانی، پیشنهاد می‌کنم سازمان تأمین‌اجتماعی نگاه ویژه‌ای به استان‌های جنوبی داشته باشد و سهمیه استخدامی افراد را طی برگزاری آزمون به افراد بومی اختصاص دهد. پیشنهاد دیگر اینکه پیش از اعلام سهمیه‌های استخدام هر استان، ابتدا آمار درخواست‌های انتقالی بررسی شود و با انجام فرایند انتقال و تکمیل ظرفیت‌های خالی استان‌ها، سهمیه استخدام آن‌ها به سایر استان‌ها اختصاص یابد.

آمار جمعیت تحت‌پوشش بیمه‌ای استان چقدر است؟

از مجموع جمعیت حدود ۵ میلیون نفری استان، نزدیک به ۳ میلیون و ۲۰۷ هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند که ۶۴ درصد مردم را شامل می‌شود. به تفکیک اگر شرح دهم باید بگویم حدود ۹۴۳ هزار نفر بیمه‌شده اصلی، نزدیک به یک میلیون و ۷۱۷ هزار بیمه‌شده تبعی و حدود ۵۴۸ هزار نفر مستمری‌بگیر در این استان زندگی می‌کنند.

چه تعداد کارگاه تولیدی و بنگاه اقتصادی تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی در استان فعالیت دارد؟

درحال حاضر حدود ۸۴ هزار و ۶۹۰ کارگاه در استان خوزستان فعال است. خوب است اشاره کنم که هر محیط حرفه‌ای که افراد به دستور کارفرما در آن مشغول به فعالیت هستند، کارگاه محسوب می‌شود. همچنین بیش از ۱۰۲ کارگاه نیمه‌فعال وجود دارد که فعالیت اقتصادی آن‌ها به دلایل گوناگون متوقف شده است اما مطالبات تأمین‌اجتماعی را پرداخت نکرده‌اند.

برای برقراری تعامل مناسب با کارفرمایان و حمایت از آن‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

فعالیت اقتصادی استان خوزستان بسیار پویاست و صنایع بزرگی در این استان وجود دارد. ما نیز برای تحکیم جایگاه تأمین‌اجتماعی و رفع مسائل و مشکلات حوزه بیمه‌ای، به‌طور مرتب با یکایک فعالان صنایع مانند پتروشیمی، فولاد، شرکت‌های کشت‌وصنعت و صنایع جانبی آن جلساتی برگزار می‌کنیم. جالب است بدانید تنها در صنایع جانبی کشت‌وصنعت ۲۶ هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند که نشان‌دهنده اهمیت برقراری تعامل با این مراکز است. همچنین مشارکت فعالی در اتاق‌ بازرگانی، بخش‌های دولتی و خصوصی داریم. در کنار آن جلسات آموزشی برای آشنایی کارفرمایان با قوانین و مقررات تأمین‌اجتماعی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌کنیم. ارائه میزهای خدمت دیگر برنامه‌های اجرایی ما را تشکیل می‌دهد که با هماهنگی اداره ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود. برای این منظور با برپایی میز خدمت در کارگاه‌های بزرگ، ضمن پاسخگویی به مسائل و مشکلات بیمه‌شدگان، ابهامات مدیران مجموعه را در حوزه بیمه‌ای برطرف می‌کنیم. برقراری تعامل مناسب و برگزاری نشست‌ با فعالان کانون‌های کافرمایی، خانه‌های کارگر و شوراهای اسلامی کار نیز همواره در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

مهم‌ترین مزایای ارائه خدمات غیرحضوری شامل چه مواردی است و در حال حاضر در این حوزه با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

امروزه خدمات الکترونیک گستره وسیعی از امور زندگی مردم را دربر می‌گیرد و سازمان تأمین‌اجتماعی با اجرای طرح خدمات غیرحضوری، دسترسی مخاطبان خود را در حوزه وصول مطالبات حق‌بیمه و دریافت تعهدات، تسهیل کرده است. اکنون بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان خدمات خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب بیمه‌ای که سبب تجمع مردم و تشکیل صف‌های طویل پشت باجه‌ها می‌شد، دریافت می‌کنند. همچنین در قالب این طرح امکان رصد ارائه خدمات میسر شده و متقاضیان می‌توانند در جریان دقیق مراحل کاری خود قرار بگیرند. در حال حاضر درخواست‌های غرامت ایام بیماری و بارداری، کمک‌هزینه‌های اروتز و پروتز، ازدواج و کفن‌ودفن، فرآیند کمیسیون‌های پزشکی ازکارافتادگی، اعلام حادثه حین کار، درخواست و ابطال کفالت، خرید خدمت سربازی و انعقاد قرارداد بیمه مشاغل آزاد، اختیاری، زنان خانه‌دار و دانشجویی از جمله مهم‌ترین خدمات غیرحضوری است که ارائه می‌شود.

با توجه به اتکای خدمات الکترونیک به زیرساخت‌های اینترنت، برخی مواقع کندی و قطعی سامانه‌ها از مهم‌ترین مسائلی است که به‌ویژه در پایان ماه با آن مواجه می‌شویم. عدم دسترسی کامل به پایگاه اطلاع‌رسانی ناجا جهت خرید سربازی و اداره ثبت ‌اسناد نیز بعضاً به‌وجود می‌آید. یکی دیگر از مسائل ما را صحت‌سنجی اسناد و مدارک پزشکی در کمیسیون‌ها تشکیل می‌دهد. با توجه به رویت مدارک در سامانه به‌صورت کپی و غیراصل، ضرورت بررسی دقیق مدارک مذکور وجود دارد که این مهم از سوی همکاران با تجربه ما در کمیسیون انجام می‌شود. برای حصول اطمینان بیشتر و کاهش اتلاف وقت، می‌توان از طریق برقراری ارتباط برخط به اسناد بیمارستانی، امکان تطبیق مدارک را فراهم کرد که اجرای این روش نیاز به پیگیری دارد.

مهم‌ترین برنامه‌های‌ در دست اجرا و آینده آن اداره‌کل شامل چه مواردی است؟

برنامه‌های نسبتاً جامعی در استان خوزستان درحال اجراست؛ وصول مطالبات در راستای پایداری منابع سازمان جزو مهم‌ترین اقدامات ما محسوب می‌شود تا امکان ارائه خدمات کوتاه‌مدت، بلندمدت و پرداخت مستمری‌ها به‌موقع انجام شود. برای این منظور تمامی فرایندهای فیزیکی را حذف و با اسکن مدارک، پرونده الکترونیک ایجاد کرده‌ایم. همکاران دفاتر بازرسی نیز در زمینه کشف و اعلام مطالبات، فعالیت گسترده‌ای دارند. به‌روزرسانی محاسبات تبصره الحاقی ماده ۳۸ و پایش مدارک مربوطه از دیگر طرح‌هایی است که در زمینه مطالبات انجام داده‌ایم. یکی دیگر از اقدامات مهم ما، به‌روزرسانی اعلام نتایج هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر در حوزه شکایات کارفرمایان در زمینه پرداخت و محاسبات حق‌بیمه است. براین اساس، مدت‌زمان رسیدگی به اعتراضات در هیئت‌های بدوی به زیر یک ماه و هیئت‌های تجدیدنظر به زیر دو ماه کاهش یافته و درصدد هستیم تا زمان‌های مذکور را کمتر کنیم.

کد خبر: 75020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =