سازمان برنامه و بودجه اعتبار توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم اعتبار مورد نیاز توزیع شیر رایگان در مدارس را تامین کند.

به گزارش آتیه آنلاین، محمداسماعیل مطلق امروز (سه شنبه) در همایش ملی امنیت غذایی با رویکرد پدافند غیرعامل که در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، افزود: ۶۲ هزار مدرسه در سال گذشته از توزیع شیر رایگان برخوردار بودند و سازمان تامین اجتماعی با تامین منابع از محل‌های دیگر می‌تواند منابع اعتباری مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را فراهم کند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان ۶۲هزار مدرسه طی دو نوبت در هر هفته شیر رایگان دریافت می‌کردند و نتایج این طرح بیانگر این است که توزیع شیر رایگان بر سلامت آنها مثل چاقی و سوءتغذیه اثرگذار است. اعتبار مورد نیاز برای توزیع شیر مدارس در سال آینده در بودجه لحاظ شد اما در سال جاری بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشده است.

مطلق با بیان اینکه امنیت‌غذایی از مسائل مهم کشور محسوب می‌شود، گفت: امنیت غذایی به معنای دسترسی همیشگی اقتصادی و فیزیکی تمام مردم به غذای کافی، سالم و مقوی با مطلوبیت اجتماعی و فرهنگی و بهره‌مندی تمام سلول‌های بدن از مواد مقوی و کافی برای دستیابی به زندگی سالم و فعال است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: تحقق تامین پایدار غذای سالم، اقتدار غذایی، ارتقای سلامت تمام آحاد جامعه و افزایش امید به زندگی، مستلزم «فراهم کردن غذا و بذر غذایی»، «کاشت» و «تولید»، «تامین غذا» و «دسترسی فیزیکی»، «تامین سلامت بدن» و «بهره‌مندی سلولی از مواد غذایی» است.

وی اظهارداشت: اگر به ارتقای سواد سلامت تغذیه‌ای مردم توجه کنیم، می‌توانیم برای مولفه‌های «اقتدار غذایی»، «ارتقا سلامت جامعه» و «افزایش امید به زندگی» برنامه‌ریزی کنیم.

امید به زندگی در کشور افزایش یافته است

مطلق با بیان اینکه امید به زندگی در کشور افزایش یافته است، تصریح کرد: روزهای نخست انقلاب اسلامی، میزان امید به زندگی در زنان و مردان به ترتیب ۵۴ و ۵۶ سال بود و این در حالی است که میزان امید به زندگی اکنون در میان زنان و مردان کشورمان به ترتیب به ۷۸ و ۷۵ سال رسیده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با بیان اینکه برخی مسائل می‌توانند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهند، گفت: «شوک‌های اقتصادی» و «تغییرات اقلیمی» می‌توانند امنیت غذایی را تحت‌ تاثیر قرار دهند. جهان با پدیده تغییرات اقلیمی مواجه است و تغییرات اقلیمی بر آب، هوا و غذا تاثیرات عمده دارد. سیل، فرونشست زمین و بسیاری از موارد دیگر به دلیل تغییرات اقلمی است.

وی ادامه داد: شوک‌های اقتصادی به دلیل بروز بیماری‌های نوپدید مانند آنچه در دوران پاندمی کووید۱۹ تجربه کردیم نیز سبب از دست‌ دادن شغل می‌شود. این بیماری‌ها سبب افزایش قیمت موادغذایی و کاهش دسترسی به موادغذایی می‌شوند.

مطلق درباره دیگر مسائل اثرگذار بر امنیت غذایی گفت: «تحریم نهاده‌های کشاورزی»، «ضایعات و تلفات کل زنجیره غذا»، «ناسالم بودن غذا»، «آلاینده‌های آب، خاک و هوا»، مباقیمانده سموم دفع آفات»، «کودهای شیمیایی» و موارد دیگر از چالش‌های امنیت غذایی به حساب می‌آیند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ادامه داد: آلودگی‌های عمقی مربوط به زنجیره تامین غذا که می‌تواند پیامدهای ژئوپولتیک و ویرانگر داشته‌ باشد. همچنین برخی عوامل بیولوژیکی به ویژه عوامل باکتریایی می‌توانند به صورت تعمدی برای تحت تاثیر قرار دادن امنیت غذایی استفاده شوند. همچنین تهدیدهای غذایی، جنگ غذا و تروریست کشاورزی بر امنیت غذایی اثرگذار است.

کد خبر: 74974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =