مطالبات بحق نابینایان بی‌پاسخ مانده است

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با ابراز امیدواری نسبت به شرایط زندگی معلولان در آینده گفت: امیدواریم که در روز جهانی نابینایان سال آینده رسماً اعلام شود که برای فلان تعداد نابینا شغل ایجاد شده، این تعداد نابینا صاحب مسکن شده‌ یا مشکل بیمه و مستمری آنها حل شده است و این تعداد نابینا با قبولی در آزمون استخدام کشوری، مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سرگذاشتند.

منصور شادکام امروز در حاشیه مراسم روز جهانی عصای سفید در گفت وگو با آتیه‌آنلاین گفت: نابینایان مطالبات بحق بسیار زیادی از جامعه دارند. مطالباتی که به عنوان یک شهروند باید به آنها پاسخ درخور داده می شد اما متأسفانه بی‌پاسخ مانده‌اند.

وی یادآور شد: با وجود اینکه کشور ما عضو مجمع سازمان متحد است و مصوبه‌ این مجمع دولت ها را موظف کرده که شرایط درخوری برای افراد معلول فراهم کنند که مانند افراد غیرمعلول از فرصت برابر برخوردار شوند اما متأسفانه هنوز این فرصت در کشور ما فراهم نشده است.

شادکام ادامه داد: با وجود اینکه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت سال ۱۳۹۶ در کشور به تصویب رسیده و سال ۱۳۹۷ به دولت ابلاغ شده است اما با گذشت هفت سال از تصویب آن، متأسفانه تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه این قانون تخصیص شده است. این بدان معناست که بین ۷۵ تا ۸۰ درصد مطالبات جامعه معلولان بی‌پاسخ مانده است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تأکید کرد: دولت در این زمینه مؤظف به پاسخگویی است. هرساله به دلیل نبود بودجه، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط اعلام می‌کنند که بودجه لازم اختصاص پیدا نکرده و کاری از دست ما برنمی‌آید.

وی با اشاره به مشکلات بی‌شمار پیش‌روی جامعه معلولان گفت: معلولان در حوزه مسکن، اشتغال، بیمه، مستمری و شهریه دانشگاه و هر آنچه که نیاز اولیه یک شهروند برای زندگی است با موانع و چالش‌های متعدد روبه رو هستند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تأکید کرد: اگر قانون حمایت از حقوق معلولان جنبه عملیاتی پیدا کند نزدیک ۸۰ درصد از مشکلات جامعه هدف حل خواهد شد.

وی با اشاره به اظهارات هرساله مسئولان در زمینه خدمات ارائه شده به جامعه معلولان گفت: مسئولان نهادها و سازمان‌ها به ویژه سازمان بهزیستی کشور هر سال اعلام می‌کنند که در سال چه تعداد تولید مسکن و ایجاد اشتغال برای معلولان داشته‌اند در صورتی که تاکنون آمار دقیقی از این دو متغیر گزارش نشده است.

شادکام ادامه داد: اگر آمار اشتغال‌زایی و احدث مسکن در کشور برای معلولان دقیق و قابل‌اتکاء باشد باید امروز شاهد افزایش پدیده بی‌مسکنی و بیکاری افراد دارای معلولیت در کشور نباشیم. عکس آن، هر ساله مشکل اشتغال و مسکن و مستمری نامتناسب معلولان نسبت به تورم و گرانی موضوعی بحث برانگیز است.

قائم مقام انجمن نابینایان کشور تأکید کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت وظایف هر دستگاه و سازمانی دقیق مشخص شده است و اگر بودجه تخصیص شود و هر سازمان نیز متعهد به اجرای وظایف تعریف شده باشد قطعاً در این مدت هفت ساله تمام ابعاد زندگی جامعه معلولان با تغییر مثبت قابل توجهی همراه می‌شد.

او ادامه داد: متأسفانه مشکلات در زمینه آزمون استخدامی و پذیرش در مصاحبه نابینایان همیشه وجود داشته و دارد. امسال از ۲۲ نابینایی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شدند، ۲۲ شرکت کننده آنها در فرایند مصاحبه رد شدند. اگر مشکل بنیایی مانع شرکت در آزمون بوده است چرا روز اول امکان شرکت نابینا در آزمون تعریف می‌شود؟

وی در بیان مطالبه جامعه معلولان از رییس جدید سازمان بهزیستی کشور گفت: استفاده از افراد خبره و توانمند در سطوح مختلف معاونت‌ها، مدیران کل، ستاد و صف مطالبه جامعه معلولان است. آقای حسینی سابقه خوبی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور داشتند امید می‌رود که بتواند به پشتوانه درک و فهمی که از شرایط، ظرفیت‌ها و مطالبات مهم معلولان دارند گام‌های مؤثری در استیفای حقوق جامعه هدف بردارند.

شادکام گفت: رویکرد هدفمند و برنامه‌محور حرف اول در پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی است و باید در دولت جدید این راهبرد موردتوجه قرار گیرد. مثلاً با برنامه‌ریزی و حساب شده اعلام کنند اشتغال‌زایی برای۲۰۰ معلول و ساخت مسکن برای ۵۰۰ فرد دارای معلولیت در سال جاری در دست اقدام قرار گرفته و در پایان سال نیز این آمار به واقع عملیاتی شود و به دنبال آن، مستندات این اقدامات شفاف و دقیق به جامعه اطلاع‌رسانی شود.

آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید به همت انجمن نابینایان ایران امروز ( ۲۲ مهرماه) در تالار تشریفاتی اقدیسه برگزار شد.

کد خبر: 74886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =