آخرین وضعیت حمام‌های سنتی تهران

رئیس اتحادیه حمام سنتی، ماساژ و سونای تهران تاکید کرد: لازم است برای رسیدگی به وضعیت حمام‌های سنتی متولیان مربوطه وارد عمل شوند.

سیدمهدی سجادی در گفتگویی با آتیه‌آنلاین، به ارائه توضیحاتی درباره آخرین وضعیت حمام‌های سنتی شهر تهران پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۵ تا ۵۰ حمام سنتی در شهر تهران باقی مانده که در اکثر موارد به دلیل به توافق نرسیدن مالک و مستاجر نسبت به تخریب آنها اقدام نشده است.

وی ادامه داد: برخی از این حمام‌ها چنان قدمت زیادی دارند که از سوی وزارت بهداشت برای انجام تعمیرات و بازسازی در آنها اعمال فشار می‌شود اما با این وجود نه تنها بازسازی آنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه حتی فعالیت این حمام‌ها نیز با توجه به متراژ زمین آنها و قیمتی که دارد فاقد توجیه اقتصادی است.

رئیس اتحادیه حمام سنتی، ماساژ و سونای تهران محل قرارگیری عمده این حمام‌ها را جنوب و شرق و غرب تهران دانست و افزود: در حال حاضر طبق تعرفه‌های موجود هزینه یک ساعت استحمام در این حمام‌ها ۹۰ هزار تومان است اما در اغلب موارد هزینه‌ای کمتر و در حد ۸۰ هزار تومان از مشتری دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: حتی هزینه خشکشویی یک دست کت و شلوار به مراتب بالاتر از هزینه دریافتی این حمام‌ها است و چنانچه قرار است این واحدها به فعالیت خود ادامه دهند لازم است از سوی مسئولان مورد حمایت جدی قرار گیرند.

سجادی گفت: اگر این واحدها نباشند بهداشت جامعه در معرض خطر جدی قرار دارد و بر همین اساس لازم است متولیان تمام قد پشت این واحدها بایستند و در اعمال هزینه‌های آب و برق و گاز حمایت‌های لازم را داشته و وزارت بهداشت نیز تمهیدات مرتبط با ادامه فعالیت آنها را در نظر گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت این حمام‌ها ازنظر اقتصادی سودی برای گردانندگان آنها به همراه ندارد؛ توضیح داد: اگر قرار است این واحدها باقی بمانند باید برای نگهداری و بقای آنها همه کمک کنند. اکنون افرادی که از این واحدها استفاده می‌کنند شاید جزو پنج درصدی باشند که کم برخوردارترین قشر جامعه محسوب می‌شوند. زمانی جایگاه حمام‌ها به دلیل اهمیت آنها برابر با مساجد بود و حال نیز لازم است حتما برای این واحدها و لزوم حضور و فعالیت آنها برای این قشر از جامعه فکری جدی شود.

کد خبر: 74732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =