حدود ۴۰ میلیون بیمه‌شده و افراد تبعی تحت پوشش تأمین اجتماعی

داده‌های آماری جدید سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال گذشته حاکی از آن است که تعداد کل بیمه‌شدگان شامل ۳۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۱۴۴ نفر تحت عنوان بیمه‌ شده اصلی و افراد تبعی تحت پوشش خدمات بزرگترین نهاد بیمه‌گر قرار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس این آمارها ۱۶ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۴۴ نفر به عنوان بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی و ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۲۱ نفر نیز افراد تبعی بیمه‌شدگان را تشکیل می‌دهند.

بخشی از داده‌های بیمه‌ای سال ۱۴۰۲ سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که بیمه‌شدگان در بخش‌های اجباری، بیمه‌شدگان خاص، بیمه بیکاری و بیمه توافقی تقسیم‌بندی می‌شود که در این زمینه بیشترین افراد بیمه شده در بخش بیمه‌شدگان اجتماعی تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

۷۰ درصد بیمه‌شدگان در بخش بیمه اجباری

آخرین داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد بیمه‌شدگان به عنوان بیمه شده اجباری، ۲۸ درصد بیمه شده خاص، یک درصد بیمه بیکاری و یک درصد دیگر مربوط به بیمه‌شدگان در بخش بیمه توافقی به شمار می‌روند.

در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۶۸۲ بیمه شده اجباری، چهار میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۲۸ نفر بیمه‌شدگان خاص، ۱۴۵ هزار و ۵۷۱ نفر در بخش بیمه بیکاری و ۱۴۷ هزار و ۹۵۳ نفر نیز بیمه‌شدگان توافقی محسوب می‌شوند که از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

همچنین طبق آخرین داده‌های آماری ۵۷ هزار و ۹۱۳ نفر در قالب اتباع خارجی از خدمات سازمات تأمین اجتماعی در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بهره‌مند هستند.

بیمه‌شدگان خاص چه افرادی را شامل می‌شود

با توجه به اینکه چهار میلیون و ۶۳۰ هزار و ۲۸۰ نفر در قالب بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند، گروه‌های مختلفی از افراد در بخش‌های مشاغل متنوع امکان دریافت خدمات از این نهاد بیمه‌گر را دارند.

زنبورداران با ۲ هزار و ۵۷۰ نفر، خادمان مساجد ۲۲ هزار و ۵۵ نفر، باربران با ۳۱ هزار و ۲۰۱ نفر، کارفرمایان صفنی با ۲۰۳ هزار و ۲۵۰ نفر، کارگران ساختمانی ۶۷۱ هزار و ۸۹۵ نفر، بیمه‌شدگان اختیاری ۶۹۰ هزار و ۶۹۷ نفر، رانندگان ۸۰۵ هزار و ۱۰۸ نفر و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد با یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۶ نفر جمع بیمه‌شدگان خاص تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

مستمری‌بگیران با جامعه آماری بیش از چهار میلیون و ۶۷۱ نفر

بخش دیگری از جامعه آماری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته را مستمری‌بگیران شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان تشکیل می‌دهند که شامل چهار میلیون و ۶۷۱ هزار و ۶۴۴ نفر می‌شوند. البته افراد تبعی با رقم سه میلیون و ۶۵۸ هزار و ۹۱۲ نفر از خدمات این سازمان برخوردار هستند.

آمارهای موجود حاکی از آن است که تعداد کل مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با افراد تبعی آنان به هشت میلیون و ۳۳۰ هزار و ۵۵۶ نفر می‌رسند که بیشتر تعهدات بلندمدت سازمان را به خود اختصاص داده‌اند.

بازنشستگان ۶۸ درصد مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

براساس داده‌های آماری موجود بازنشستگان ۶۸ درصد، بازماندگان ۲۸ درصد و ازکارافتادگان چهار درصد مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را تشکل می‌دهند.

طبق این آمارها ۲ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۳۴۹ نفر به عنوان بازنشسته، یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۹۸۸ افراد بازمانده و ۱۴۷ هزار و ۳۰۷ نفر ازکارافتادگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به حساب می‌آیند.

آمارها حاکی از آن است که ازکارافتادگان با چهار درصد کل مستمری‌بگیران هستند که ۷۹ درصد ازکارافتادگان کلی غیرناشی از کار، ۱۰ درصد ازکارافتاده جزیی ناشی از کار و ۱۱ درصد ازکارافتاده کلی ناشی از کار شامل می‌شوند.

بازماندگان افراد بیمه شده در سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۹۸۸ نفر نیز به عنوان بخشی از افراد مستمری‌بگیر به صورت ماهانه مستمری دریافت کرده و از طرفی دیگر نیز به همه خدمات این نهاد بزرگ بیمه‌ای دسترسی دارند.

افراد فوت شده که ۲۸ درصد کل مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، ۹۷ درصد فوت غیر ناشی از کار و سه درصد ناشی از کار بوده است.

حدود ۴۸ میلیون بیمه شده تحت پوشش تأمین اجتماعی

آمارهای موجود سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که به واسطه تغییرات آماری که در بخش‌های مختلف بیمه‌ای از جمله بیمه‌شدگکان و افراد مستمری‌بگیر رخ داده تعداد کل افراد بیمه شده، مستمری‌بگیران و افراد تبعی تحت پوشش آنان نیز با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

بررسی‌ها و ارزیابی‌ها از داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نشانگر این موضوع است که تعداد کل جمعیت تحت پوشش این نهاد بیمه‌ای به ۴۸ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۷۰۹ نفر رسیده است تا همچنان بیش از ۵۳ درصد جمعیت کشور از خدمات تأمین اجتماعی در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.

براساس آمارهای موجود به واسطه تعداد افراد بیمه شده به ازای مستمری‌بگیران در حال حاضر ضریب پشتیبانی در سازمان تأمین اجتماعی نیز به ۳.۹ رسید.

سازمان تأمین اجتماعی به طور میانگین در سال جاری ۶۰ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات همه جانبه به همه گروه‌های تحت پوشش شامل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ارائه می‌دهد، این در حالی است که در سال گذشته به طور متوسط ۴۲ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ نیز براساس آمارهای موجود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت در قبال همه افراد تحت پوشش هزینه کرد.

کد خبر: 74393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =