پرداخت مرحله دوم وام بازنشستگان تأمین اجتماعی از هفته آینده

مطالبه اصلی جامعه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پرداخت وام ضروری برای بهبود وضعیت معیشتی زندگی است که در سال‌های اخیر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به عنوان رویکرد اصلی این سازمان بزرگ بیمه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۳ برای پرداخت تسهیلات به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی برای واریز این وام‌های ضروری به حساب بیش از ۵۰۰ هزار نفر از افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش است تا این افراد بتوانند با تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی بخشی از نیازهای ضروری زندگی خود را تأمین کنند.

براساس آخرین داده‌های آماری در مجموع در مرحله نخست این تسهیلات ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران این تسهیلات ضروری را دریافت کردند و مرحله دوم آن نیز قرار است از روز شنبه هفته آینده به حساب افراد مشمول در این دوره واریز شود.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران نیز در این باره گفته است: قرار است وام ضروری قرض‌الحسنه از روز شنبه هفته آینده به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران در این دوره پرداخت شود.

دهقان‌کیا ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در مرحله دوم پرداخت تسهیلات ضروری بازنشستگان ۳۶ هزار نفر از این وام‌ها بهره‌مند می‌شوند. واریز وام مستمری‌بگیران با همکاری کانون‌های بازنشستگی و بانک رفاه کارگران اجرایی می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز پیشتر در این باره گفت: در این سال‌ها افزایش تسهیلات بازنشستگان را در سه مرحله تجریه کردیم. سال قبل۲۵۰ هزار فقره وام ضروری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلق گرفت و براساس اقدام صورت گرفته وام بازنشستگان امسال به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

۲ مرحله ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان

ثبت‌نام اولین مرحله وام بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در سال‌جاری از ابتدای تیرماه سال‌جاری در کانون‌های بازنشستگان آغاز شد و در این مرحله ۴۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان این سازمان با اعتباری بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده مهلت ثبت‌نام در نخستین مرحله پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان از اول تا چهارم تیرماه سال جاری بود و افرادی که شرایط دریافت این تسهیلات را داشتند نسبت به ثبت‌نام این وام‌های ضروری را اقدام کردند.

همچنین مرحله دوم ثبت‌نام وام بازنشستگان از مردادماه سال جاری در سامانه خدمات غیرحضوری و یا کانون‌های بازنشستگان در سراسر کشور انجام شد و قرار است از روز هفتم مهرماه این تسهیلات به حساب افراد مشمول واریز شود.

رشد تسهیلات بازنشستگان در سه سال اخیر

سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ نیز بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد که این افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی برای اعطای وام به بازنشستگان و مستمری‌بگیران حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

میزان افزایش هزینه‌های تسهیلات ضروری به بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۲، به حدود ۲ برابر رسید و برای سال جاری نیز با توجه به پیش‌بینی پرداخت این وام‌ها به ۵۰۰ هزار نفر رشد چشمگیری خواهد داشت.

تحولات در پرداخت وام قرض‌الحسنه به مستمری‌بگیران

در دوره مدیریتی سه ساله گذشته تحولات گسترده‌ای در حوزه اقدامات مرتبط با حوزه مستمری‌بگیران رخ داد، از پرداخت مستمری‌ها با رشد حدود ۱۵۸ درصدی تا افزایش میزان تسهیلات از پنج میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان در این سال‌ها به عنوان راهبردهای اساسی سازمان تأمین اجتماعی بوده است.

براساس آمارهای موجود میزان وام قرض‌الحسنه بازنشستگان و مستمری‌بگیران پنج میلیون تومان بود که در دو مرحله به هفت، ۱۲ و در نهایت به ۲۰ میلیون تومان رسید و در هر مرحله به طور تقریبی ۴۰ هزار نفر از این افراد وام را دریافت کردند. این در حالی است که در سال ۱۴۰۳ میزان تسهیلات به رقم ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.
همچنین برای تسهیل در دسترسی همه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ثبت‌نام این تسهیلات به صورت غیرحضوری و یا حضور در کانون‌های بازنشستگی در سراسر کشور امکانپذیر است و همه گروه‌های مشمول می‌توانند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir برای این تسهیلات ثبت‌نام کنند.

افزایش قابل توجه تسهیلات ضروری در سال ۱۴۰۳

محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره ارائه تسهیلات به افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش این سازمان گفت: سال جاری وام قرض‌الحسنه ضروری مربوط به بازنشستگان سازمان تأمین ‌اجتماعی با افزایش قابل توجهی مواجه شد.

تقیانی افزود: در واقع وام بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۲۰ میلیون تومان در سال گذشته به مبلغ ۳۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش یافته است. در این ارتباط تفاهم‌نامه‌ای از سوی این سازمان با بانک رفاه کارگران نهایی شد تا اقدامات مربوط به ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات اشاره شده برای افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش اجرایی ‌شود.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تأمین ‌اجتماعی پرداخت شد. همچنین در سال جاری تعداد بیشتری از افراد بازنشسته می‌توانند از این تسهیلات ضروری استفاده کنند.

برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ بر پرداخت ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش است تا همانند سال‌های اخیر و اعطای وام به این گروه‌های هدف، بهبود وضعیت معیشت از این جامعه چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این سازمان به حساب آید.

کد خبر: 74292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =