جذب ۱۱۳ هزار شاغل در کسب‌وکارهای مجازی در تأمین اجتماعی

گسترش پوشش بیمه‌ای به ویژه برای مشاغل جدید در کسب‌وکارهای مجازی و مشاغل پلتفرمی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که در این دوره مدیریتی ۱۱۳ هزار نفر به عنوان بیمه‌شده جدید در این بخش‌ها به جمع بیمه‌شدگان این نهاد بیمه‌گر اضافه شدند.

به گزارش آتیه آنلاین، طبق اصل (۲۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ‌ایران، برخورداری از تأمین ‌اجتماعی به عنوان حقی همگانی است. همچنین در ماده یک قانون تأمین ‏اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‏‌های اجتماعی از تکالیف و وظایف ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی قلمداد شده است.

سازمان تأمین‌ اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی با شناسایی گروه‏های مختلف بدون پوشش‌ بیمه‌ای با ایجاد سازوکارهای لازم و اطلاع‌رسانی در زمینه پوشش بیمه‌ای متناسب با شرایط اجتماعی و موقعیت و جایگاه کاری افراد و ارائه انواع بیمه‌های اجتماعی با ماهیت اختیاری یا اجباری، نرخ‌ها، تعهدات و مزایای متنوع اقدام کرده است.

براساس داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی جذب ۱۱۳ هزار بیمه‌شده جدید در میان شاغلان کسب‌وکارهای مجازی و مشاغل پلتفرمی، اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، ورزشکاران، مربیان، داوران و همه فعالان حوزه‌های ورزشی، کارگران شاغل در غرفه‌های مستقر در میادین میوه و تره‌بار، فروش مرغ، کشتارگاه‌ها، مدیران عامل اعضای هیأت مدیره اشخاص حقوقی غیردولتی انجام شده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر ۷۳ درصد از جمعیت کشور از خدمات بیمه‌های اجتماعی برخوردار بوده که ۵۳ درصد آنها بهره‌مند از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی و مابقی از دیگر صندوق‌های بازنشستگی خدمات خود را دریافت می‌کنند، اما بزرگترین سازمان بیمه‌گر از میان ۲۷ درصد افراد بدون بیمه همچنان دنبال جذب آنها است.

اجرای طرح‌های بیمه‌ای متفاوت همچون بیمه‌های توافقی یکی از مسیرهای جذب افراد بدون بیمه از میان شاغلان و فعالان اقتصادی است که در دوره سه ساله تأمین اجتماعی تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

شناسایی و توسعه بیمه‌ای به شاغلان کسب و کارهای مجازی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌‏دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه روند پوشش بیمه‌ای به طور اختیاری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و این روند نیز در سال ۱۴۰۲ کماکان ادامه خواهد داشت.

او اضافه کرد: استفاده از کارگزاری‏‌های رسمی ‌تأمین‌ اجتماعی در اطلاع‌‏رسانی و جذب مخاطبان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی و شناسایی گروه‌های جدید بدون پوشش بیمه‏‌ای از جمله آزادکاران (فریلنسرها)، کارفرمایان، ورزشکاران، غرفه‏‌داران میادین میوه و تره‌بار نیز از برنامه‌های اجرایی توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود که تنظیم ضوابط اجرایی مربوطه در اکثر موارد مذکور و عملکرد واحدهای اجرایی به طور مستمر رصد می‌شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: شناسایی و توسعه بیمه‌ای به شاغلان کسب و کارهای مجازی و مشاغل سکویی (پلتفرمی) بدون پوشش که تدوین دستورالعمل آن با استناد به ماده (۳۱) قانون تأمین‌اجتماعی در دستور کار سازمان قرار دارد و بهره‌‏گیری از ظرفیت‌های کارگزاران برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی در جذب بیمه‌شده جدید و امکان ادامه بیمه‌پردازی و انجام امور مربوط به تعهدات بلندمدت ایرانیان خارج از کشور از جمله فعالیت‌های دیگر رشد بیمه‌شدگان در این سازمان است.

جذب ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سه سال

برقراری انواع بیمه‌ها مانند اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌های توافقی، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و دیگر طرح‌ها مسیر جذب همه افراد بدون بیمه را در سازمان تأمین اجتماعی فراهم کرده تا این گروه‌ها نیز به جمع بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان اضافه شوند.

جذب این افراد و توسعه پوشش بیمه‌ای، بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به منابع این سازمان افزوده است. این میزان منابع علاوه بر منافع برای تأمین اجتماعی، در راستای اجرای به موقع تعهدات در قالب بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران نیز تأثیر جدی خواهد داشت.

براساس جدیدترین آمارهای مربوط به بیمه‌های خاص، تعداد بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر هستند که این گروه‌ها در بخش‌های بیمه حرف و مشاغل آزاد یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۷۴ نفر، بافندگان ۲۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر، رانندگان ۸۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر، بیمه‌های اختیاری ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر، کارگران ساختمانی ۷۰۶ هزار و ۲۶۴ نفر، باربران ۳۷۶۹۵ نفر، کارفرمایان صنفی ۱۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر و زنبورداران و صیادان نیز ۲۷۹۸ نفر شامل می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که شامل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش قانون تأمین ‌اجتماعی است و باقی آنان هم بیمه‌شدگان خاص مانند صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و برخی افراد و صاحبان مشاغل مشمول حمایت بیمه‌ای دولت هستند.

کد خبر: 73796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =