به گزارش آتیه آنلاین، بسیاری از تحقیقات نشان میدهد که برای کارمندان نه فقط کسب درآمد بلکه کیفیت زندگی نیز مهم است. موضوعی که حتی اگر شرایط کار ایدهآل و درآمد کار نیز رضایت بخش باشد اما نتواند به ارتقاء سطح کیفی زندگی فرد کمک چندانی کند در بلندمدت در سطح فردی و سازمانی چالش برانگیز می شود.
شرکت گوگل در تحقیقی با مشارکت Ipsos، یک شرکت فعال در زمینه تحقیقات بازار مطالعه ای را روی ۱۰۰۰ نفر کارمندان آمریکایی شرکتها و سطوح مختلف شغلی انجام دادند و در آن تجربیات، دیدگاهها و امید کارکنان مورد سوأل قرار گرفت. نتایج بدست آمده بسیار قابل توجه بود.
جالب ترین و عجیبترین یافته برآمده از این تحقیق این بود که ۷۶ درصد شرکتکنندگان در تحقیق مشترک گوگل اعلام کردند که از شغل کنونی خود رضایت دارند اما در همین حال ۵۸ درصد گفتند که به طور فعال در حال جست وجوی یافتن شغل یا موقعیت بهتری در سازمان خود یا خارج از آن هستند. این نکته جالب حکایت از آن دارد که رضایت شغلی کارکنان در موقعیت کنونی آنها دلیلی نمی شود برای اینکه از تلاش برای یافتن شغلی بهتر و ایجاد تغییر در شرایط کاری خود دست بردارند. حال وضعیت کارمندان در کشور به چه شکل است و توقع آنها حول چه مسایل و مطالباتی می چرخد.
اعتراض کارمندان به نحوه اجرای قانون خدمات کشوری
بسیاری از کارمندان رسمی ما از شرایط شغلی و دستمزد خود ناراضی و مدام نیز نارضایتی خود را مطرح می کنند. بعضاً برخی دیگر از کارمندان قراردادی به دلیل نگرانی از دست دادن شغل نیم بند و حقوق آب باریکه، ناراضیان خاموشی هستند که به دنبال تحول و یا اتفاق خاصی هستند که شرایط آنها نیز به واسطه آن تغییر کند.
گیتی داوودی، کارمند رسمی وزارت راه، مسکن و شهرسازی در گفت و گو با آتیه آنلاین به مناسبت روز کارمند در بیان شایع ترین مسائل کارمندان به عدم تناسب حقوق دریافتی با وظیفه سازمانی اشاره می کنند و می گوید: « علاوه بر این، تبعیض در پرداختی سازمان ها و ادارات با یکدیگر نیز مسأله ای جدی است.»
او با انتقاد از قانون مدیریت خدمات کشوری می افزاید: «قرار بود که این قانون برای کلیه کارکنان قوای مجریه، مقننه و قضاییه، وزارتخانهها و سازمانها به صورت هماهنگ اجرا شود اما از سال اجراییشدن، قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا نشده است. در احکام کارکنان برخی دستگاهها سالهاست اعمال شده اما در اکثر وزارتخانهها به دلیل عدم تأمین اعتبار اجرایی نشده است. خیلی از بندهای این قانون نیز برای برخی کارمندان قوه قضاییه و سازمانهای نظارتی سالهاست که اعمال شده است.»
او ادامه می دهد: «مثال اینکه یک کارشناس با شرایط مشابه در قوه مجریه با یک کارشناس در قوه قضاییه حداقل ۶ میلیون اختلاف حقوق دارند. اما دردناکتر وقتی است که همان کارشناس با یک کارشناس در اداره و یا سازمان زیرمجموعه یک وزارتخانه واحد نیز اختلاف دستمزد و حقوق دارد.»
این کارمند وزارت راه افزایش تقاضای انتقال و مأموریت خدمت کارکنان به سایر دستگاه های با حقوق و پرداختی بیشتر از پیامد اجرای ناقص قانون مدیریت خدمات کشوری میداند و بر آن تأکید میکنند.»
داوودی با اشاره به ضرورت احترام به حق و حقوق کارمند و پرداخت حقوق متناسب با وظیفه و امور محوله به عنوان اولویتدارترین مطالبه کارمندان در اینباره میگوید : «متاسفانه در سیستم اداری امورات اداری به وسیله تعداد کمی از کارکنان انجام میپذیرد و عدهای نه تنها بیکارند بلکه به مراتب بیشتر از کارکنان دیگر دریافتی حقوقشان است.»
این کارمند رسمی دولت قوانین ضد و نقیض را مشکل و مسأله مرتبط با شغل خود میداند و میگوید:«علاوه بر تناقض قوانین، سوءاستفاده برخی مدیران از جایگاه خود به نفع خود و نزدیکان در حوزه کار و شهرسازی بسیار دیده میشود.»
وی درباره پیامد عدم توجه مدیران سازمانی نسبت به رفع به موقع مشکلات کارمندان خود میافزاید: «در سایه بیتوجهی مدیران به خواسته کارمندان، هرج و مرج، بیانگیزگی و نارضایتی در میان کارکنان رواج پیدا میکند و همین مسأله باعث عدم رضایت کارکنان و مراجعین میشود. از طرفی نیز کارکنان قوانین را زیر پا میگذارند و بعضا متوسل به فساد اداری، دریافت رشوه و ... می شوند.
تبعیض ها و توزیع ناعادلانه حقوق و مزایا
ژینوس ابراهیمی، کارمند سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با آتیه آنلاین در بیان عمدهترین مشکل و مسأله کارمندان میگوید:« عدم وجود تعامل مناسب بین مدیر و کارمند و وجود فاصله تعاملی بین آنها، نبود بازخورد از جانب مدیر بالادستی، قدردانینشدن به قدر کافی کارکنان مسائل جدی و تکرارشونده هستند، همچنین توزیع ناعادلانه مزایا و حقوق، تبعیض قائلشدن در بین کارکنان و عدم وجود تعادل بین کار و زندگی نیز مسایلی هستند که در نهایت به کاهش بهرهوری منجر میشوند.»
او در پاسخ به اولویتدارترین نیاز و خواسته یک کارمند در تعامل با سازمان خودش به پرداخت حقوق و مزایا عادلانه به پرسنل اشاره می کند و در بیان دیگر نیازها توضیح میدهد: « توجه به عملکرد کارکنان بدون تبعیض قائل شدن بین کارکنان، شایسته سالاری در انتخاب مدیران از بین کارکنان داخل سازمانی، توجه به خستگی کارکنان و رعایت قانون بازنشستگی با توجه به قوانین استخدام هر کارمند، دادن مرخصیهای تشویقی برای تجدید قوا کارکنان و توجه به توسعه کارکنان و غنیسازی شغلی آنان از اولویتهای مطالباتی هر کارمند در تعامل با سازمانی که در آن مشغول به کار است به شمار میآید.»
او نیاز به بازنشستگی و بودن در کنار کانون خانواده را مطالبه شخصی خود اعلام میکند و در ادامه در مرور مشکلات اداری تجربه شده خود در سازمان مربوطه میگوید: «تبعیض مدیران در بین کارکنان در خصوص موارد پرداختی و رفتاری، عدم وجود تشویق و قدردانی و ایجاد روحیه تلاش در بین کارکنان و بیتوجهی به استراحت کارکنان بسیار آزاردهنده است.»
این کارمند تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر مدیر یک سازمان به موقع و در زمان درست در جهت مدیریت و برطرف کردن مشکلات تلاش نکند و یا زیرساختهای لازم برای پیشگیری از بروز این مشکلات را ایجاد نکند، چه پیامدهایی به دنبال دارد، میگوید :«این موضوع باعث فرسودگی نیروی انسانی و عدم بهرهوری لازم برای سازمان میشود و این خود سبب رکود فعالیتهای سازمانی میشود. »
او ادامه می دهد: «با توجه به وجود تهدیدهای محیط بیرونی و درونی یک سازمان باید همیشه توجه ویژه به سرمایه انسانی و نیروی انسانی خود داشته باشد زیرا در صورت تقویت و رسیدگی به نیازهای آنان باعث پیشرفت و موفقیت اهداف خرد و کلان سازمان میشود.»
ابراهیمی با تأکید بر اینکه بالاترین ثروت یک سازمان سرمایه انسانی آن است می افزاید: «توسعه نیروی انسانی با استفاده از دانش و تجربیات سرمایههای انسانی آن سازمان امکانپذیر است و چنانچه به موقع به مشکلات کارکنان رسیدگی نشود فرسودگی شغلی در بین کارکنان بروز پیدا کرده و تشدید پیدا خواهد کرد.»
اعتراض کارمند نسبت به عدم شایسته سالاری
علی فیلی، کارمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گفتگو با آتیه آنلاین با اشاره به عدم شایستهسالاری در انتصابات بر لزوم به رسمیت شناختن حقوق کارمند اشاره میکند و میگوید: «علاوه بر ضرورت حاکمیت شایستهسالاری و احترام به حقوق کارمندان، باید در راستای رشد و پیشرفت کارمند در سازمان ها شاخصها و معیارهای مشخص و قابل سنجشی تهیه شود.»
این کارمند دولت میافزاید: « عدم استفاده از ظرفیت نیروهای توانمند و کارآمد صرفا به خاطر عدم ارتباطات شایع شده که البته آزاردهنده و ناعادلانه است. بنابراین اگر مدیران به موقع نسبت به شناسایی و رفع مشکلات و مسائل کارمندان و به تبع آن سازمان خود اقدام نکنند زمان طلایی حل موضوعات از دست میرود و بعدا با هزینه و انرژی فراوان جبران خواهد شد.»
گزارش: مهین داوری
نظر شما