به گزارش آتیه آنلاین به نقل از میزان،عطیه هراتی مطلق پیرامون برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب انتشارات «به نشر» را غافلگیر کرد، انتشارات به نشر در نمایشگاه مجازی کتاب توانست ۱۰ هزار جلد کتاب برای علاقمندان و خریداران کتاب ارسال کند و ۴۰۰۰ هزار سفارش نیز دریافت کند که این امر گردش مالی خوبی را برای انتشارات به نشر به دنبال داشت.
وی در همین راستا ادامه داد: سفارشات متنوع از کتابهای جدید و قدیمی بود البته آمارهای فروش بالای کتابها تنها بخشی از ضرر انتشارات را تامین میکند، ولی با توجه به شرایط کرونایی موجود قابل توجه است.
هراتی مطلق با مقایسه نمایشگاه مجازی و نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران ابراز کرد: نمایشگاه مجازی هرگز نمیتواند جای نمایشگاه فیزیکی را بگیرد، اما کاهش هزینههای غرفه داری و هزینههای حمل و نقل در کنار زحمات حضوری نمایشگاه مجازی را حرکتی ارزنده میکند در عین حال سود بیشتری را به ناشر میرساند.
*** جای خالی تعامل با ناشران
وی پیشنهادهایی برای بهتر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در سالهای آینده داشت و ابراز کرد: عدم حضور بخشهایی که با بالا بردن تعامل ناشر و خریداران و علاقمندان کتاب بینجامد به خوبی در نمایشگاه مجازی کتاب لمس میشد، فقدان این ارتباط در سایه استقبال مردم تا حدودی کم رنگ شده بود البته باید تاکید کرد حضور مردم برای خرید کتاب هم ناشران و هم مسئولان را غافلگیر کرد. مخاطبان همواره علاقمند به تعامل با ناشران و نویسندگان هستند این امر پیوندهای فرهنگ سازان و مخاطبان را تحکیم میبخشد و ارتباطی اثر گذار و اثر پذیر را رقم میزند، بدین ترتیب سرانه مطالعه نیز افزایش مییابد لذا لازم است تا تدابیری برای برگزاری ارتباط و تعامل طی سالهای آتی در نمایشگاه مجازی کتاب در نظر گرفته شود.
مسئول فضای مجازی انتشارات به نشر به علل استقبال نمایشگاه مجازی کتاب اشاره و بیان کرد: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارای مزایایی بود که زمینه برای استقبال از نمایشگاه را چند برابر کرد، در این نمایشگاه ناشران کتابهای فراوانی را به مخاطبان خود ارائه کردند و خریداران کتاب از سراسر کشور بدون حضور در نمایشگاه توانستند کتابهای مورد نظر خود را خریداری کنند در اینجا بعد مسافت از بین رفته بود و نیاز نبود تا افراد به نمایشگاه به تهران بیایند و مکانی برای اسکان خود در نظر بگیرند.
***نمایشگاه فیزیکی کتاب جذابیت بیشتری را برای مخاطبان دارد
هراتی مطلق تفاوت نمایشگاه مجازی و فیزیک را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: نمایشگاه فیزیکی کتاب جذابیت بیشتری را برای مخاطبان دارد، زیرا در این نمایشگاه افراد از نزدیک با نویسندگان و ناشران ارتباط میگیرند. حضور در نمایشگاه و انتخاب و لمس کتاب از نزدیک یک پاداش روانی در پی دارد وگرنه بسیاری از ناشران در طول سال تخفیفهایی بیشتر از بیست درصد را برای کتابهای خود قرار داده بودند که خریداران میتوانستند از آنان استفاده کنند، اما هرگز چنین استقبالی انجام نشد.
وی تصریح کرد: مشارکت عمومی در یک رویداد فرهنگی بزرگ همانند نمایشگاه کتاب همواره برای مردم جامعه جذابیت دارد همین امر است که نمایشگاهها همواره با استقبال فراوانی روبه رو هستند در عین حال تعداد و لیست بلند کتابهای ارائه شده در نمایشگاه مجازی بسیار قابل توجهتر بود از آنجا که قدرت انتخاب و خرید در نمایشگاهها نسبت به کتاب فروشیها بالا میرود هیجان برای خرید نیز افزایش پیدا میکند همین عوامل زمینه را برای استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب چند برابر کرد.
هراتی مطلق تاثیر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بر ناشران را مورد بررسی قرار داد و خاطر نشان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تجربهای خوب برای ناشران و خصوصا مسئولان فرهنگی بود امیدوارم سالهای آینده شاهد رفع عیوب موجود سایت باشیم و زیرساختهای مطلوبی برای نمایشگاه در نظر گرفته شود.
نظر شما