تأمین منابع پایدار، نیاز امروز و تضمین آیندگان

تأمین منابع پایدار از طریق وصول حق‌بیمه یکی از مهمترین برنامه‌ها و رویکردهای سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه مطلوب خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بیمه‌ای به همه گروه‌های بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با ۴۷ میلیون نفر به همراه افراد تبعی است. مسیر تحقق این منابع نیز با وصول حق بیمه از همه افراد تحت پوشش با همکاری شرکای اجتماعی امکانپذیر می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز هرآنچه که تحت عنوان منابع پایدار در بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی در کشور تأمین می‌شود به عنوان نیاز امروز و تضمینی برای همه آیندگان و نسل‌های آینده این نهاد به شمار می‌رود. به نوعی امروز جذب ورودی‌ها و دریافت حق بیمه از آنها تا نسل‌های آینده را تضمن خواهد کرد که بتوانند از تعهدات این سازمان در آینده بهره‌مند شوند.
وصول حق بیمه و پرداخت به روز آن از سوی کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی سازمان تأمین اجتماعی را در مسیر تحقق تعهدات همه‌جانبه این نهاد بزرگ بیمه‌ای یاری خواهد کرد. البته که جذب بیمه‌شدگان جدید مسیر تأمین منابع پایدار و اجرای بهتر تعهدات در قالب همه مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان را فراهم می‌کند.
بنابراین یکی از مهم‌ترین مسیرهای دستیابی به منابع پایدار در سازمان تأمین ‌اجتماعی، جذب بیمه‌شدگان جدید با انواع بیمه‌ها است به شیوه‌ای که در حدود سه سال اخیر با توسعه پوشش بیمه‌ای ۲ میلیون و ۸۰۰ ‌هزار فرد جدید به جمع بیمه‌شدگان این نهاد اضافه شدند که این مسئله رشد منابع پایدار این نهاد بیمه‌گر را به دنبال داشته است.

خالص ورودی بیمه‌ای تأمین ‌اجتماعی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه‌شده جدید
آمارهایی از وصول حدود ۸۶ درصد از منابع پایدار سازمان تأمین اجتماعی از محل حق بیمه‌های پرداختی از سوی کارفرمایان تحت پوشش این سازمان وجود دارد که این موضوع همان رشد شمار افراد بیمه‌شده جدید را نشان می‌دهد که در این زمینه میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی می‌گوید: در دوره اخیر، خالص ورودی بیمه‌ای سازمان تأمین ‌اجتماعی، حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید بوده که بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد پایدار به این سازمان افزوده است.
موسوی ادامه داد: اگر کسی بپرسد که چطور سازمان تأمین ‌اجتماعی بدون استقراض اداره شده و به تعهدات خود عمل کرده است، همین افزایش جمعیت بیمه‌شدگان و به تبع آن افزایش درآمدها و کنترل مصارف می‌تواند پاسخ به این پرسش باشد. در این دوره هیچگونه فروش دارایی انجام نشده و تنها دارایی‌ واگذار شده سازمان در این دوره حدود پنج هزار میلیارد تومان بوده که آن هم در داخل زیرمجموعه سازمان، یعنی به شرکت سرمایه‌گذاری سازمان واگذار شده است.

توسعه پوشش بیمه‌ای با جذب افراد بیمه‌شده
از آنجا که جذب تعداد بیمه‌شدگان جدید تحولی بزرگ در راستای رسالت سازمان تأمین ‌اجتماعی در بخش تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای ایجاد خواهد کرد، بنابراین افزایش تعداد بیمه‌شدگان در راستای تحقق پایداری تأمین ‌اجتماعی مبتنی بر سیاست‌های کلی تأمین ‌اجتماعی و پوشش بیمه فراگیر نقش دارد.
از آنجا که راهبرد افزایش بیمه‌شدگان و توسعه پوشش بیمه‌ای با هدف گسترش پوشش بیمه‌ای یکی از رویکردهای اساسی این سازمان بزرگ بیمه‌گر به شمار می‌رود، در این دوره مدیریتی جذب بیمه‌شدگان با هدف تأمین مابع پایدار به شیوه‌ای برنامه‌ریزی در دستور کار بوده تا امروز با جذب ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده جدید، جامعه بزرگ تأمین اجتماعی به بیش از ۴۷ میلیون نفر با افراد تبعی و ۵۳ درصد جمعیت کشور برسد.
سازمان تأمین اجتماعی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ موضوع توسعه پوشش بیمه‌ای را از اولویت‌های راهبردی خود قرار داد و امروز ثمره آن با تأمین ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع پایدار در کارنامه این نهاد بیمه‌گر وجود دارد. دستاوردهایی که امروز با جذب بیمه‌شدگان و تأمین منابع پایدار به دست می‌آید و برای فرداهای همه گروه‌های تحت پوشش هزینه خواهد شد.
اجرای طرح‌هایی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای توسعه پوشش بیمه‌ای دانشجویان و زنان خانه‌دار، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد،‌ بیمه اختیاری، ‌بیمه توافقی و از همه مهمتر بیمه اجباری برای همه شاغلان بدون بیمه مسیری را فراهم کرده تا زندگی بسیاری از افراد جامعه به این سازمان بزرگ بیمه‌ای پیوسته و وابسته باشد.
اینکه ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند از طرفی دیگر چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با افراد تبعی در حدود هشت میلیون نفر از تعهدات این سازمان بهره‌مند هستند همه و همه نشان می‌دهد که هرچه تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی روند صعودی داشته باشد اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن در مسیری روان‌تر اجرایی خواهد شد.

زندگی بهتر مستمری‌بگیران با اجرای به موقع تعهدات
اگر حدود ۶ تا ۸ میلیون فرد شاغل بدون بیمه که در بخش‌های مختلف کسب‌وکار و حوزه اشتغال غیررسمی فعالیت دارند به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی افزوده شوند، مسیر تضمین آیندگان به نوعی محکم‌تر خواهد شد و زندگی وابستگان به این سازمان بزرگ بیمه‌ای در راستای پرداخت مستمری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران چرخش بهتری خواهد داشت.
تأمین به‌موقع منابع علاوه بر اجرای تعهداتی مانند پرداخت مستمری، هزینه‌های درمانی و بیمه‌ای، در جهت سیاست‌گذاری خرید خدمت و اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت، تأمین‌اجتماعی نیز نقش جدی دارد، بنابراین می‌توان گفت که اجرای تعهدات جاری سازمان تأمین ‌اجتماعی به تأمین منابع از سوی بیمه‌پردازان بستگی دارد.
بنابراین در صورتی که بتوان افراد فاقد بیمه را نیز در سال‌های اخیر از خدمات بیمه‌ای، درمانی و حتی بازنشستگی در سال‌های آینده بهره‌مند کرد، این ننفع دوسویه شامل همه بیمه‌شدگان، شرکای اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی خواهد شد. در این مسیر داشتن منابع پایدار حاصل از وصول حق‌بیمه از سوی افراد بیمه‌شده می‌تواند این روند را برای بزرگترین نهاد بیمه‌ای در کشور تسهیل کند.
براساس داده‌های آماری مدیریت و آمار محاسبات اقتصادی و اجتماعی تأمین ‌اجتماعی، تا بهمن ماه ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ میلیون و ۳۸۶‌ هزار بیمه‌شده اصلی شامل حدود ۱۱میلیون و ۴۴۰‌ هزار بیمه‌شده اجباری و بالغ بر ۴ میلیون و ۶۵۳‌ هزار نفر بیمه‌شده در بخش مشاغل آزاد، دانشجویان، زنان خانه‌دار، بیمه‌ اختیاری، کارفرمایان صنفی و بیمه‌های توافقی تحت‌پوشش این سازمان قرار دارند.

کد خبر: 73132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =