اجرای طرح‌های پالایش بیمه‌ای تأمین اجتماعی در ۳ سال گذشته

سازمان تأمین اجتماعی در مسیر رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود در سه سال گذشته اقدامات اثربخشی در راستای اجرای طرح‌های پالایش بیمه‌ای به منظور شناسایی افراد دارای شرایط بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای این نهاد بیمه‌گر انجام داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از آنجا که برخی افراد در قالب بیمه‌های حمایتی به صورت من‌غیرحق از مسیر های مختلف برای برخورداری از بیمه‌های این سازمان اقدام می‌کنند، هرساله برنامه‌هایی برای شناسایی این افراد در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد زیرا این نوع بیمه‌ها سهم کمتری از سوی بیمه‌شدگان پرداخت شده و همین موضوع تمایل این گروه‌ها را برای بهره‌مندی از این خدمات بیشتر می‌کند.

اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در راستای شناسایی این گروه‌هایی که مستحق بهره‌مندی از بیمه‌های حمایتی مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان، زنان سرپرست خانوار و دیگر گروه‌های بیمه‌ای نیستند، در طول سالیان اخیر به صورت جدی دنبال شده و تاکنون تعداد زیادی از افراد از این گروه‌ها پالایش شده است.

طرح پالایش بیمه‌ای و افزایش کشف وصول از چهار مسیر

براساس برنامه‌های عملیاتی سازمان تأمین اجتماعی در راستای شناسایی افراد برای بهره‌مندی افراد واقعی از خدمات این سازمان، در طول سه سال گذشته طرح پالایش بیمه‌ای و افزایش کشف وصول حق بیمه از چهار مسیر دنبال شد.

حل معضلات قانونی و پیش‌بینی منابع موردنیاز برای ایجاد این طرح‌ها از جمله اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، پالایش و جایگزینی بیش از ۱۴ هزار قالیباف و شاغل صنایع دستی، فرایند پالایش و جایگزینی یک به یک برای حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ راننده، حذف افراد من غیرحق و جایگزینی افراد مستحق طرح و مختومه شدن پرونده بیش از ۱۰۴ هزار کارگر من غیرحق و صدور مجوز جایگزینی دو به یک آنها با افراد جدید از جمله این مسیرها محسوب می‌شود.

سوءاستفاده برخی افراد از بیمه‌های حمایتی

با توجه به اینکه در بخش بیمه‌های حمایتی که مشمولان خاص خود را دارد، اینگونه مشاغل پس از تصویب قانونگذار و به لحاظ حمایت از آنها، حق بیمه کمتری به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنند و باید مابه‌التفاوت این حق بیمه‌ها از محل بودجه های عمومی به سازمان پرداخت شود.

از این رو موارد زیادی پیش می‌آید که بخاطر همین نرخ کمتر حق بیمه، سوءاستفاده از این طرح‌های حمایتی را در برنامه کاری خود قرار می‌دهند و به عنوان نمونه افرادی که در واقعیت شغل راننده، قالیباف، کارگر ساختمانی و سایر موارد مشمول بیمه‌های حمایتی نیستند از این طرح ها سوءاستفاده می‌کردند.

براساس اطلاعات موجود سازمان تأمین اجتماعی در این مدت حدود سه سال، پالایش بیش از ۱۱ هزار نفر از این افراد انجام شد تا با حذف آنها افراد محق جایگزین شوند.

شناسایی افراد با اعلام دستمزد غیرواقعی

همچنین در مورد دستمزد غیرواقعی که باعث می‌شود افراد با اعلام دستمزد غیرواقعی حق بیمه کمتری را پرداخت کنند، نیز افرادی شناسایی شده، این افراد هم به منابع سازمان آسیب می‌زنند و هم خود و خانواده را دچار مخاطرات جدی می‌کنند.

در همین راستا هر ماه یک پیام کوتاه برای بیمه‌شدگان اجباری ارسال می‌شود تا از این طریق عنوان شغلی، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و تعداد روز کاری به عنوان سه موضوع که معمولا بیشترین اختلاف بین کارگر و کارفرما را ایجاد می‌کند به اطلاع افراد رسیده و به طور عملی از دستمزدهای غیرواقعی بدون اطلاع بیمه شده نیز جلوگیری شود.

این اقدامات علاوه بر پرونده‌های مبارزه با فساد که به صورت جدی در این سه سال انجام شد، در مسیر جلوگیری از هدررفت و صیانت از حقوق ذینفعان بوده تا در مسیر آینده‌‍سازی سازمان تأمین اجتماعی مصارف این صندوق به شکل بهینه و با رعایت اصل امانتداری و احقاق حقوق پیش رود.

حمایت دولت از بیمه‌شدگان بدون کارفرما

هیأت ‌وزیران نیز در اجرای حکم مندرج در بند (ز) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص نحوه معافیت‌های بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تأمین‌اجتماعی براساس دهک‌های درآمدی، آیین‌نامه اجرایی این بند از قانون را با هدف ساماندهی اقشار تحت پوشش بیمه‌ای مشمول کمک دولت، در سال جاری ۱۴۰۱ به تصویب رساند.

گروه‌های هدف این آیین‌نامه شامل قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار(کددار)، رانندگان حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، خادمین ثابت مساجد، مداحان، کارگران باربر، زنبورداران، صیادان استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، اصناف کم‌درآمد، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مددجویان و زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، مربیان مهدکودک و راهنمایان گردشگری مورد تائید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستند که به موجب قوانین و مقررات مربوطه از معافیت بیمه‌ای برخوردار شده یا می‌شوند.

براساس این آیین‌نامه نرخ حق بیمه مشـمولان به ترتیب مقرر در ماده (۲۸) قانون تأمین‌اجتماعی و مقررات مربوط است. هریک از بیمه‌شدگان موجود و جدید در صورتی که بر اساس نتایج آزمون وسع در چهار دهک اول درآمدی باشند، از معافیت کامل بیمه‌ای به ترتیب مقرر در قوانین و مقررات مربوط و بر اساس حداقل دستمزد مشمولین قانون کار یا دستمزد بیمه‌شدگان مشمول طبقه‌بندی مزد یا حقوق موضوع ماده (۳۵) قانون تأمین‌اجتماعی (حسب مورد) برخوردار خواهند شد.

جدیدترین داده‌های آماری بیمه‌های حمایتی

براساس جدیدترین آمارهای مربوط به بیمه‌های خاص، تعداد بیمه‌شدگان خاص سازمان تأمین اجتماعی چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۱۱ نفر هستند که این گروه‌ها در بخش‌های بیمه حرف و مشاغل آزاد یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۶۷۴ نفر، بافندگان ۲۲۶ هزار و ۲۶۸ نفر، رانندگان ۸۳۴ هزار و ۲۲۱ نفر، بیمه‌های اختیاری ۷۰۱ هزار و ۸۷ نفر، کارگران ساختمانی ۷۰۶ هزار و ۲۶۴ نفر، باربران ۳۷۶۹۵ نفر، کارفرمایان صنفی ۱۹۲ هزار و ۳۰۵ نفر و زنبورداران و صیادان نیز ۲۷۹۸ نفر شامل می‌شوند.

برای بیمه‌شدگان خاص معروف به بیمه‌های حمایتی، دولت پرداخت سهم کارفرمایی بیمه را برای گروه‌های خاص با ۲۶ گروه شامل قالیبافان، رانندگان، باربران، صیادان و سایر ردیف‌های خاص شغلی را به عهده دارد، با توجه به اینکه ضوابط بیمه‌پردازی این گروه از بیمه‌شدگان با بیمه‌شدگان عادی متفاوت است، بخش قابل توجهی از پرداخت بیمه‌پردازی این افراد برعهده دولت است.

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی داریم که شامل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افراد شاغل در کارگاه‌های تحت پوشش قانون تامین‌اجتماعی است و باقی آنان هم بیمه‌شدگان خاص مانند صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و برخی افراد و صاحبان مشاغل مشمول حمایت بیمه‌ای دولت هستند.

کد خبر: 72257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =