صرفه‌جویی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در مصارف بیمه بیکاری

رویکرد صیانت از منابع سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش در سه سال گذشته به شیوه‌ای مناسب با صرفه‌جویی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در مصارف بیمه بیکاری پیش رفته و همین موضوع نشان‌دهنده دستاورد دیگری از این سازمان در سه سال گذشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی تحت عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور با ۴۷ میلیون بیمه شده بجزء فعالیت‌های اقتصادی برای تأمین منابع مالی، در راستای ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به همه ذینفعان و افراد تحت پوشش برنامه‌ریزی‌هایی دارد تا بتواند خدمات‌رسانی مطلوبی به این گروه‌ها داشته باشد.

یکی از اقدامات گسترده تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمت به همه ذینفعان، صیانت از منابع بین‌النسلی بیمه‌شدگان است تا از این طریق علاوه بر تأمین منابع، جلوگیری از مصارف سازمان نیز در دستور کار باشد زیرا همه منابع این نهاد بیمه‌ای به عنوان بیت‌المال و متعلق به بیمه‌شدگان است. از این رو صرفه‌جویی در مصارف بیمه بیکاری نیز در همین مسیر صورت گرفته است.

تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی کشور، هزاران میلیارد گردش مالی دارد بنابراین برای ارائه خدمات مناسب به همه گروه‌های تحت پوشش، مدیریت این هزینه‌ها اهمیت بالایی دارد. همچنین به جزء این اقدامات، افزایش درآمد سازمان باید مدیریت مصارف صندوق و جلوگیری از هزینه‌های بلاوجه بسیار مهم است.

رویکرد کنترل و مدیریت مصارف در تأمین اجتماعی

در همین راستا در سه سال گذشته رویکرد کنترل و مدیریت مصارف به این دلیل که منابع سازمان بین‌النسلی و امانتی است که باید در راستای صیانت و حفظ این منابع کوشش شود، این موضوع به عنوان یک اقدام مهم در دستور کار مدیریت اجرایی سازمان بوده و باعث شده کارنامه درخشانی در این مدت نصیب مدیریت تأمین اجتماعی شود.

در همین راستا برای نظارت دقیق بر مصرف منابع صندوق بیمه بیکاری و قطع مواردی که به ناحق از حقوق بیکاری در سازمان تأمین اجتماعی برخوردار بودند، یکی از این دستاوردها بوده است به طوری که این اقدام باعث شده که صرفه‌جویی مناسبی در این بخش صورت گیرد.

براساس داده‌های آماری موجود در ۳۳ ماه گذشته در راستای جلوگیری از سوءاستفاده و هدررفت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در این سازمان اقدامات اثربخشی انجام شده که ثمرات آن برای جامعه بیمه شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان خواهد بود.

۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از صندوق بیمه بیکاری

صرفه‌جویی در مصارف صندوق بیمه بیکاری در سه سال گذشته دستاورد مطلوبی از این سازمان به جا گذاشته به طوری که میزان صرفه‌جویی در این سه سال رقم قابل توجهی و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

در همین راستا ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، همچنین ۳۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و طبق برآوردها ۴۹۰ میلیارد تومان در سال گذشته میزان صرفه‌جویی از صندوق بیمه بیکاری بوده است که این اقدام کارنامه مثبتی از سازمان تأمین اجتماعی در این مدت را به ثبت رسانده است.

کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در تأمین اجتماعی

پرداخت مقرری بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه‌شدگان در صورت اخراج از کار با داشتن شرایط قانونی انجام می‌شود که طبق آخرین داده‌های آماری ماهانه حدود ۱۷۰ هزار نفر را مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در کشور تشکیل می‌دهند.

کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ارتباط مستقیم با جهش تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و رشد فرایندهای مرتبط با حوزه اشتغال برای نیروی انسانی دارد. بنابراین هرچه زمینه اشتغال برای نیروی کار بیشتر باشد پرداخت مقرری بیمه بیکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی هم روند نزولی خواهد داشت.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ماهانه ۱۵۵ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۰ درصد کاهش داشته است، جمع مدت پرداخت مقرری با توجه به میزان سابقه کلی پرداخت حق بیمه برای مجردان حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلان یا متکلفان حداکثر ۵۰ ماه است. در سال گذشته، مبلغی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به مقرری‌بگیران واجد شرایط از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شد.

شکوری با اشاره به اینکه افراد بیکارشده مشمول قانون کار باید ظرف ۳۰ روز بیکاری‌ خود را به اطلاع اداره کار برسانند، افزود: بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین‌اجتماعی بوده و سازمان مکلف است با دریافت حق‌ بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. از منظر قانون، بیمه بیکاری به تمام مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تابع قانون کار هستند به استثنای بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و اتباع خارجی، تعلق خواهد گرفت.

او با بیان اینکه بیکار از نظر قانون، بیمه‌شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد، بیان کرد: حق بیمه بیکاری به میزان سه درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما تأمین و پرداخت می‌شود. بیمه‌شدگان بیکار در صورتی که بدون میل و اراده بیکار و آماده به کار باشند و قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته و ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون بیمه بیکاری خواهند بود.

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور، در حال حاضر ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که ارائه خدمات به این گروه‌ها با استفاده از تأمین منابع درآمدی است. البته ارائه تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت به عنوان مهمترین اقدامات برای هزینه‌های مربوط به منابع درآمدی به شمار می‌رود. براساس آمارهای موجود در سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات از جمله بیمه بیکاری در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هزینه کرده است.

کد خبر: 72230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =