پرداخت بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال مقرری ایام بیکاری به کارگران خراسان شمالی

مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان شمالی با اشاره به خدمات و تعهدات قانونی تامین اجتماعی از پرداخت ۶۴۰ میلیارد و ۵۸۶ میلیون ریال مقرری ایام بیکاری به بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در استان خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی استان خراسان شمالی، جواد یزدانی، مدیرکل استان با بیان اینکه مطابق تعاریف قانونی، بیکار بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده خود از کارکردن دور شده و آماده به کار باشد گفت: چنانچه بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بدون میل و اراده خود بیکار شوند در صورت معرفی توسط واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و احراز شرایط قانونی به نسبت سوابق پرداخت حق‌بیمه می‌توانند از حمایت بیمه بیکاری برخوردار شوند.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی بیان کرد: بر اساس این قانون، چنانچه بیمه شده‌ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورایعالی کار، بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه‌شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی بیکار شوند، می‌توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

یزدانی متذکر شد: تشخیص ارادی بودن یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه‌شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این سازمان و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده است.

وی همچنین گفت: افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت زمان معینی مشغول کار بوده‌اند با تشخیص واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند و در آخرین کارگاه حداقل یک سال سابقه پرداخت حق‌بیمه داشته باشند، مورد حمایت قرار گرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان شمالی درباره اقدامات لازم برای اعلام وضعیت بیکاری بیان کرد: بیمه‌ شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

یزدانی درباره شرایط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری گفت: بیمه‌شدگان بیکار، در صورتی که مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند، تبعه کشورهای خارجی نباشند،مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند، دارای حداقل یکسال سابقه پرداخت حق‌بیمه باشند و در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری نباشد؛ استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند.

وی همچنین در مورد مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری افزود: مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه‌شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق‌بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه‌شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی بیش از ۳۵۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و از خدمات قانونی آن بهره‌مند هستند.

کد خبر: 72066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =