اهمیت ماده ۶۶ قانون تأمین‌اجتماعی در حمایت از نیروی کار

رییس اداره مستمری‌ها اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی بر اهمیت نیروی انسانی در تمامی عرصه‌های حکمرانی و مدیریتی تأکید کرد و از تدابیر قانونی برای کاهش حوادث شغلی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی، جلال نژادعباسی، در یادداشتی بر اهمیت نیروی انسانی در تمامی عرصه‌های حکمرانی و مدیریتی از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

وی تأکید کرد: نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع استراتژیک و تأثیرگذار کشورها در موازنه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

نژادعباسی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در بخش صنعت و تولید گفت: مدیران و تصمیم‌گیران همواره به صیانت از نیروی انسانی و کار توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

وی افزود: برای حفظ منابع مادی و انسانی کشور و کاهش میزان حوادث و بیماری‌های شغلی، قوانین متعددی تصویب شده است.

رییس اداره مستمری‌ها اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی بیان کرد: مواد ۶۵ و ۶۶ قانون تأمین اجتماعی و مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار از جمله این قوانین هستند که بر مسئولیت کارفرمایان و کارگران در رعایت مقررات بهداشتی محیط‌کار و حفاظت فنی تأکید دارند.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما موظف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه‌دیده انجام داده و ظرف سه روز اداری موضوع را به صورت کتبی به سازمان تأمین اجتماعی اطلاع دهد.

نژادعباسی گفت: بر اساس ماده ۶۶، اگر وقوع حادثه ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بهداشتی توسط کارفرما یا نمایندگان او باشد، سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های معالجه، غرامت‌ها و مستمری‌ها را پرداخت کرده و این هزینه‌ها را از کارفرما مطالبه می‌کند.

وی با اشاره به چالش‌های مالی ناشی از پرداخت مستمر هزینه‌های ایجاد شده از وقوع حوادث ناشی از کار، گفت: قانون‌گذار در تبصره ۱ ماده ۶۶ مقرر کرده است که مقصر می‌تواند با پرداخت معادل ۱۰ سال مستمری، از بابت دیون ماده ۶۶ بری‌الذمه گردد. درخواست استفاده از این تبصره اختیاری بوده و مبنای محاسبه دیون بر اساس تعهدات پرداختی سازمان در سال تقاضا و نسبت به تقصیر تعیین شده است.

رییس اداره مستمری‌ها اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی افزود: تجربه نشان داده است که برخی کارفرمایان از تعهدات خود در قبال حوادث ناشی از کار آگاهی کافی ندارند و خسارات عمده‌ای را متحمل می‌شوند. با توجه به اجتناب‌ناپذیر بودن وقوع حوادث ناشی از کار و تأثیرات جدی آن بر واحدهای تولیدی و صنعتی، به‌کارگیری تمهیدات لازم برای جبران مسئولیت کارفرمایان و تضمین استمرار فعالیت واحدها ضروری است.

نژادعباسی به کارفرمایان توصیه کرد:

۱. حادثه را در اسرع وقت (حداکثر سه روز اداری) به سازمان تأمین اجتماعی اطلاع دهند.

۲. پیگیری گزارش‌های مربوط از مراجع ذی‌صلاح و اتخاذ تصمیم قطعی برای پرداخت خسارات را انجام دهند.

۳. مسئولیت خود در قبال ادعاهای ناشی از حوادث را نزد شرکت‌های بیمه‌گر بیمه کنند و با اخذ بیمه‌نامه معتبر و تحت پوشش قرار دادن خسارات موضوع ماده ۶۶ قانون تأمین اجتماعی، شدت ریسک‌های مالی را کاهش دهند.

وی در پایان بیان کرد: این تدابیر می‌تواند به کاهش خطرات مالی و حفظ نیروی انسانی ارزشمند در استان آذربایجان شرقی کمک کند.

کد خبر: 71917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =