تحقق افزایش حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در سه سال اخیر

وجود چهار میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی تکلیفی سنگین را برای تحقق افزایش حقوق این گروه از جامعه هدف به عهده این نهاد بیمه‌گر گذاشته است به طوری که در حال حاضر بدون استقراض از نظام بانکی این تکلیف قانونی محقق شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای خدمات‌رسانی به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحقق افزایش سالانه حقوق و مستمری جامعه هدف به شمار می‌رود که در این سه سال اخیر تحقق موضوع پرداخت به موقع حقوق بدون استقراض از نظام بانکی بود که زمینه رضایتمندی گروه‌های هدف را به دنبال داشته است.

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق سالانه گروه مستمری‌بگیران و بازنشستگان یکی دیگر از مطالبات جدی این گروه از افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است که در این دوره مدیریتی و در سال جاری زمینه تحقق آن از سوی این نهاد بیمه‌ای فراهم شد تا این گروه از جامعه هدف بتوانند از مزایای قانونی خود برخوردار شوند.

با توجه به اینکه افزایش سالیانه حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی براساس روال هر ساله، پس از تعیین و تصویب میزان افزایش سالیانه از سوی هیأت وزیران و ابلاغ مصوبه مربوطه اجرایی شده است، این سازمان فرایند پرداخت حقوق خردادماه را مطابق زمان‌بندی قبلی به صورت کامل انجام داد و براساس اعلام قبلی از شنبه هفته جاری فرایند پرداخت مابه‌التفاوت فروردین‌ماه، طبق لیست اعلامی و بر اساس حروف الفبا در حال انجام است.

پیش از این حقوق اردیبهشت‌ماه و خردادماه مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی، مطابق با افزایش سالانه پرداخت شده بود که مابه‌التفاوت فروردین ‌ماه بلافاصله پس از اتمام فرایند پرداخت حقوق خردادماه به حساب مستمری‌بگیران سازمان واریز شود.

راهبرد پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان

مهمترین راهبرد سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته پرداخت به‌ موقع حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوش این سازمان بوده که در این ارتباط تاکنون بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی، ایفای تمام تعهدات به ‌طور متوسط ماهانه ۴۳‌ هزار میلیارد تومان را شامل شده است.

در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، ماهانه بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مستمری‌ها در تأمین ‌اجتماعی وجود داشت که برای جبران این مورد، از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه از نظام بانکی صورت گرفته بود که در این دوره از مدیریت جدید، عدم استقراض از نظام بانکی برای اجرای تعهدات به‌ویژه در حوزه مستمری‌ها انجام شد.

اولویت‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی برای حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران، تأمین خدمات رفاهی، بهبود معیشت، افزایش سهم تأمین ‌اجتماعی در بخش بیمه تکمیلی، توسعه خدمات حوزه درمانی و سلامت افراد بازنشسته و رایگان ‌شدن خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال محسوب می‌شود که یکی از این اقدامات اجرای به هنگام حقوق و مزایای مستمری‌بگیران است.

مهمترین فعالیت تأمین اجتماعی پرداخت حقوق مستمری‌بگیران

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: امروز این سازمان بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی؛ ماهانه ۶۵ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد مستمری‌بگیران را پرداخت می‌کند. زمانی در سال ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم یکی از مشکلات عمده این مجموعه ناترازی منابع بود و این ناترازی در اولین و مهم‌ترین کار یعنی پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان اختلال ایجاد کرده بود.

او ادامه داد: آن زمان ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کردیم که حدود پنج هزار میلیارد از این مبلغ را باید از بانک رفاه استقراض می‌کردیم. علاوه بر مشکلات شرعی که این استقراض برای ما ایجاد کرده بود، این در واقع نوعی «آینده‌خواری» در سازمان تأمین اجتماعی بود، درحالی‌که وظیفه و مأموریت این سازمان تضمین آینده بیش از نیمی از جمعیت کشور است.

موسوی اضافه کرد: امروز مستمری خردادماه ۱۴۰۳ به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد تومان؛ بدون یک ریال استقراض پرداخت شد در حالی ‌که اگر رویه سابق را ادامه می‌دادیم باید ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه استقراض می‌کردیم تا بتوانیم مستمری ماهانه را پرداخت کنیم. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا امروز، سازمان بابت پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان، یک ریال از نظام بانکی کشور استقراض نکرده است.

رشد ۱۵۸ درصدی حقوق بازنشستگان در سه سال اخیر
تغییرات مثبت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حدود سه سال اخیر حقوق افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت‌پوشش است. در سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷.۴‌ درصدی حقوق مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر و رشد ۳۸‌ درصدی به‌علاوه ۵۱۵‌ هزار تومان سایر سطوح و در سال گذشته نیز افزایش ۲۷‌ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و رشد ۲۱‌ درصدی به اضافه ۲۵۰‌هزار تومانی سایر سطوح محقق شد.

محمدرضا رخشانی‌مقدم، مدیرکل امور مستمری‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اعمال افزایش حقوق مستمری‌بگیران سازمان تأمین ‌اجتماعی هرساله پس از ابلاغ مصوبه هیأت وزیران و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. از ابتدای دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش سالانه موضوع ماده (۹۶) قانون تأمین ‌اجتماعی، متناسب‌سازی مرحله دوم نیز در حوزه مستمری مستمری‌بگیران اعمال شد که حداقل افزایش آن سال با در نظر گرفتن متناسب‌سازی ۵۰‌درصد و حداکثر آن ۱۰۰‌درصد بوده است.

او ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری ۵۷.۴‌ درصد و در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۳۷ و ۳۵‌ درصد افزایش داشته است. بنابراین مجموع‌ درصد افزایش مبلغ مستمری حداقل و کمتر از آن در سال‌های ۱۴۰۰ تاکنون به‌صورت ساده ۱۵۸.۴‌ درصد و به صورت مرکب ۲۷۵.۱‌ درصد محاسبه می‌شود. مطابق با آمارهای موجود، در سال ۱۴۰۰‌ میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۹‌ درصد و سایر سطوح ۲۶‌ درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۴۸۳‌ هزار و ۵۵۰ ریال اعمال شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به‌صورت ساده و مرکب ۳۹‌ درصد را نشان می‌دهد.
رخشانی‌مقدم بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۱ طبق آمارها میزان افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۵۷.۴‌ درصد و سایر سطوح ۳۸‌ درصد به‌علاوه پنج میلیون و ۱۵۱‌ هزار و ۶۶۰ ریال اعمال شد که‌ درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال به ‌شیوه ساده ۹۶.۴‌ درصد و به‌شکل مرکب ۱۱۸.۷‌درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ ‌درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۲۷‌ درصد و سایر سطوح ۲۱‌درصد به‌علاوه ۲ میلیون و ۵۰۷‌ هزار و ۸۸۰ ریال انجام شد که ‌درصد تجمیعی افزایش مستمری حداقل و زیرحداقل‌بگیران در این سال در حالت ساده به ۱۲۳.۴‌ درصد و در حالت مرکب به ۱۷۷.۸‌ درصد رسید. همچنین برای سال ۱۴۰۳ درصد افزایش مستمری حداقل‌بگیران ۳۵‌ درصد و سایر سطوح ۲۲‌ درصد به‌علاوه ۶ میلیون و ۹۰۰‌ هزار و ۷۸۰ ریال اعمال می‌شود.

آمار مستمری‌بگیران تحت پوشش تأمین اجتماعی

تعداد مستمری‌بگیران تعداد مستمری‌بگیران حداقل و کمتر از حداقل مستمری، در حال حاضر یک میلیون و ۶۳‌ هزار و ۸۵۴ پرونده معادل ۲۶‌ درصد کل مستمری‌بگیران و تعداد مستمری‌بگیران سایر سطوح و بالاتر از حداقل مستمری، سه میلیون و ۶۹‌ هزار و ۵۲۹ نفر معادل ۷۴‌ درصد مستمری‌بگیران برآورد می‌شود.

براساس آمارهای موجود، در سال گذشته در مجموع مبلغ ۴۵۶‌ هزار میلیارد تومان هزینه ناخالص تعهدات بلندمدت سازمان تأمین‌ اجتماعی شامل مستمری ماهانه و عیدی پایان سال مستمری‌بگیران بوده که به‌ طور متوسط ماهانه ۳۷‌ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت شده است.

کد خبر: 71755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =