نامزدهای انتخابات «قانون حمایت از معلولان» را در برنامه‌ خود بگنجانند

مدیر کمپین معلولان از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری خواست تا «قانون حمایت از معلولان» را در برنامه‌های خود بگنجانند و برای کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولان و دیگر مسائل عمده آنان برنامه داشته باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، بهروز مروتی با بیان اینکه خواسته افراد دارای معلولیت، خانواده‌های آنها و تمام فعالان این حوزه، اجرای «قانون حمایت از معلولان» است، افزود: این قانون بیش از ۶ سال است که با تصویب مجلس شورای اسلامی و پس از معرفی و ابلاغ رئیس جمهور وقت، رسمیت یافته است اما در طول این مدت جز در موارد محدود و معدود، مواد این قانون اجرا نشده است.

او ادامه داد: در دولت‌های پیشین نیز پیگیری‌های کمپین معلولان و دیگر فعالان حوزه معلولیت برای اجرایی شدن این قانون و رفع موانع اجرای آن به نتیجه نرسیده است.

مدیر کمپین معلولان گفت: خواسته معلولان وخانواده‌های آنها و تشکل‌های فعال حوزه معلولان در این مقطع زمانی که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و نظام نیز انتظار دارد که معلولان و خانواده‌های آنان در انتخابات حضور فعال و حداکثری داشته باشند، این است که نامزدها در زمینه قانون حمایت از معلولان و موانع موجود بر سر راه آن و همچنین کنوانسیون بین المللی حقوق معلولان و دیگر مسائل عمده معلولان کشور برنامه داشته باشند.

مروتی اضافه کرد: کمپین معلولان طی نامه ای به جبلی رئیس سازمان صدا و سیما نیز خواسته است تا از نامزدها در زمینه موضوعات فوق سئوال شود که در صورت برگزیده شدن، در دولت خود چه برنامه‌هایی برای احقاق حقوق معلولان دارند.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفند ۱۳۹۶ تصویب و در هشتم اردیبهشت ۱۳۹۷ از سوی رییس جمهوری وقت به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

این قانون به مسائلی مانند مناسب سازی، دسترس پذیری و تردد و تحرک، خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، امور ورزشی، فرهنگی، هنری و آموزشی، کارآفرینی و اشتغال، مسکن، فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی‌های عمومی، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی و برنامه‌ریزی، نظارت و منابع مالی می‌پردازد.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی کشور را مکلف می‌کند تا زمینه‌های لازم برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۳۱ نفر فرد دارای معلولیت در کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی کشور تائید شده‌اند و سالانه ۲۵۰۰ نفر دارای ضایعه نخاعی به افراد تحت پوشش بهزیستی اضافه می‌شوند و جزو افرادی هستند که معلولیت شدید و خیلی شدید دارند.

کد خبر: 71639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =