تأمین اجتماعی پشتیبان خانواده و جوانی جمعیت

اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مسیری را برای همه سازمان‌ها فراهم کرده تا بتوانند در راستای تحقق این قانون اقدام کنند در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌های پشتیبان خانواده اقدامات اثربخشی را از زمان ابلاغ آن تاکنون انجام داده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی به عنوان فراگیرترین بیمه اجتماعی یکی از نهادهای پشتیبان خانواده و موضوع جوانی جمعیت است زیرا توسعه پوشش بیمه‌ای و رشد شمار بیمه‌شدگان نیازمند داشتن جامعه جوان و جویای کار است. در چنین حالتی اگر فعالیت‌های مرتبط با حوزه جوانی جمعیت در جامعه به خوبی پیش رود، برای تأمین اجتماعی نیز منافعی را به دنبال خواهد داشت.

نقش تأثیرگذار سازمان تأمین اجتماعی در حوزه جوانی و رشد جمعیت بر کسی پوشیده نیست زیرا به واسطه اقدامات موثر در این حوزه به ویژه توسعه پوشش بیمه‌ای، مسیر همواری را برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برداشته که در حال حاضر تحت عنوان پشتیبان خانواده مطرح شده است.

شکیبا محبی‌تبار، دبیر ستاد ملی جمعیت و مشاور مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در امور زنان درباره اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: تأمین ‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی، اگرچه متولی مستقیم حوزه جمعیت نیست اما در واقع متأثرترین مجموعه از تحولات جمعیتی است و می‌تواند در جهت تحقق قانون جمعیت، نقش مهمی ایفا کند.

او بیان کرد: در حالی‌ که موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت در سال‌های اخیر به موضوعی حاکمیتی و سیاسی تبدیل شده، نحوه ورود سازمان تأمین‌اجتماعی به این موضوع و ارائه روایتی هنرمندانه از زندگی واقعی و روزمره مردم و نمایش خلاقانه حال خوب خانواده، قابل تقدیر و اثرگذار است.

تحقق برنامه‌های حوزه جوانی جمعیت در تأمین اجتماعی

سازمان تأمین ‌اجتماعی به‌عنوان بزرگترین سازمان بیمه اجتماعی با پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشور، خدمات بسیار متنوعی به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و ذینفعان در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌کند. یکی از رویکردهای اصلی این سازمان در دوره مدیریتی اخیر موضوع جمعیت است.

حمایت از برنامه‌های دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده و همچنین تأثیر تحولات جمعیتی بر منابع و مصارف این سازمان از موضوعات مورد توجه سازمان تأمین ‌اجتماعی بوده تا از این مسیر بتواند برخی از برنامه‌های تحولی خود را برای ارائه بهتر خدمات به مخاطبان و ذینفعان محقق کند.

از آنجا که سازمان تأمین ‌اجتماعی تأکید بر اجرای کامل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارد برخی اقدامات اثربخش خود را در راستای تحقق این قانون به موضوعات پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری، افزایش مدت زمان مرخصی زایمان و دیگر برنامه‌ها اختصاص داده است.

صندوق‌های بیمه اجتماعی از جمله سازمان تأمین‌ اجتماعی از طریق حق بیمه‌هایی که دریافت می‌کنند، خدمات اجتماعی به ذینفعان خود ارائه می‌دهند بنابراین اگر نسبت ورودی‌ها و خروجی‌ها یعنی تعداد بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران با هم متناسب نباشد، چالش‌های جدی برای این صندوق‌ها در مسیر تأمین منابع برای ارائه خدمات و توسعه خدمات ایجاد می‌شود که در این بخش سازمان تأمین اجتماعی با اقداماتی همچون پشتیبانی از قانون حمایت از خانواده به این مسیر حرکتی خود نیز کمک مطلوبی کرده است.

با توجه به اینکه جوان بودن جمعیت، رونق تولید و فضای کسب و کار و اشتغال پایدار را به دنبال دارد، بنابراین کمک به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مسیر همواری را برای صندوق‌های بازنشستگی در راستای رشد شمار بیمه‌شدگان و افزایش منابع پایدار آنان فراهم خواهد کرد.

بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمان ناباروری

سازمان تأمین اجتماعی در مسیر هموار شدن این مسیر به بسیاری از بیمه‌شدگان در راستای حمایت از خانواده کمک کرده است که در این راستا میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: در اجرای طرح‌های تعالی و جوانی جمعیت، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی ناباروری در این دولت مورد توجه قرار گرفت و تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار پرونده در تأمین ‌اجتماعی برای بیمه‌شدگان تشکیل شد و این سازمان تاکنون برای بهره‌مندی بیمه‌شدگان از خدمات درمان ناباروری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز گفته است: در قانون جوانی جمعیت، توجه خاصی به خانواده شده که به‌عنوان یک قانون بالادستی مورد توجه سازمان تأمین ‌اجتماعی است. هر چه جمعیت ما به سمت سالمندی برود، پیامدهای منفی آن برای کشور به خصوص برای این سازمان بیشتر خواهد بود و از این حیث اگرچه تأمین اجتماعی متولی مستقیم بحث جمعیت در کشور نیست، اما به طور جدی از این موضوع تأثیرپذیر است و به همین دلیل حساسیت خاصی نسبت به موضوع جوانی جمعیت دارد.

جوان‌سازی جمعیت فرصتی برای صندوق‌های بازنشستگی

اگرچه برخی صندوق‌های بازنشستگی در دوره‌های گذشته اهمیت چندانی برای افزایش جمعیت و میزان فرزندآوری قائل نبودند اما پش از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، موضوع جوان‌سازی جمعیت، رشد جمعیت و فرزندآوری به عنوان فرصتی برای صندوق‌های بازنشستگی تلقی می‌شود.

به واسطه چنین موضوع مهمی صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تأمین اجتماعی از این قانون به خوبی حمایت می‌کنند تا منافع حاصل از رشد جمعیت و جوان‌سازی جامعه نصیب این صندوق‌ها شود. بسیاری از این سازمان‌های بیمه‌گر به این موضوع اعتقاد دارند که با افزایش جمعیت رشد تعداد افراد شاغل تعداد بیمه‌شدگان و میزان منابع آنها رشد چشمگیری خواهد داشت و از طرفی دیگر باعث پایداری و ماندگاری این صندوق‌ها خواهد شد.

هرچقدر میزان بیمه‌شدگان به واسطه اشتغال پایدار بیشتر باشد به طور یقین تعداد مستمری‌بگیران روند کاهشی پیدا خواهد کرد و جوان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی نیز محقق شده و تأثیرپذیری آن بر پایداری سازمان‌های بیمه‌ای به شیوه‌ای مناسب اجرایی می‌شود.

این گونه اقدامات در مسیر جوانی جمعیت و رشد منابع سازمان تأمین اجتماعی مزایایی همچون توسعه خدمات به نفع بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را به همراه دارد. در همین راستا باید اقداماتی برای ترویج فرهنگ خانواده‌محوری و فرزندآوری در جامعه صورت گیرد تا در نهایت به پایداری صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.

کد خبر: 71633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =