غربالگری شنوایی بیش از ۱۹ هزار نوزاد و شیرخوار استان اردبیل

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل از غربالگری شنوایی ۱۹ هزار و ۳۱۹ نوزاد و شیرخوار استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان اردبیل، جلسه تیم فنی غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران با حضور پرویز پروین، معاون امور توسعه پیشگیری و کارشناسان پیشگیری از معلولیت‌های ستادی و شهرستان اردبیل برگزار شد و درباره وحدت رویه در فرایند اجرای برنامه در سطح استان تصمیم گیری‌های لازم صورت گرفت.

پروین در جلسه تیم فنی غربالگری شنوایی استان، هدف از اجرای غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران را شناسایی اختلالات شنوایی پیش از ٣ ماهگی و شروع مداخلات طبی و توانبخشی پیش از ٦ ماهگی به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از ناشنوایی مانند اختلالات گفتاری، ارتباطی، شناختی، اجتماعی، اقتصادی و ... عنوان کرد.

وی گفت: اجرای غربالگری شنوایی به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی و گفتاری نوزادان، تشخیص و مداخله‌های درمانی به موقع انجام می‌شود و بهترین زمان تا روز هفتم زندگی و حداکثر تا سه ماهگی است که با مراجعه واحدهای غربالگری شنوایی بهزیستی در سطح استان صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه تعداد ۲۴ واحد غربالگری شنوایی در سطح استان فعال هستند افزود: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران دارای ٣ سطح غربال، تشخیص و مداخله است که هریک باید به ترتیب در زمان‌های پیش از یک ماهگی، ٣ ماهگی و ٦ ماهگی انجام شود.

وی ادامه داد: در این برنامه نوزاد در بدو تولد در واحدهای غربالگری شنوایی که عمدتا در زایشگاه‌ها و مراکز غربالگری شنوایی در سطح استان مستقر هستند، تحت غربالگری قرار گرفته و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتورهای خطر، ظرف مدت ٢ تا ٤ هفته مجددا تکرار می‌شود. سپس موارد مشکوک برای ارزیابی‌های تشخیصی به سطح دوم برنامه یعنی مراکز شنوایی‌سنجی ارجاع داده می‌شوند.

پروین بیان کرد: تمامی خدمات غربالگری شنوایی اعم از معاینه و جراحی برای مراجعان و افراد نیازمند رایگان است.

کد خبر: 70670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =