تنقیح بخشنامه‌ها باعث کاهش شکایات و تسهیل رسیدگی در مراجع قضایی می‌شود

عمران نعیمی، مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: تنقیح بخشنامه‌های سازمان با تحقق مزایا و اهدافی که به آنها اشاره شد، به طور قطع منجر به کاهش شکایات و تسهیل رسیدگی در مراجع قضایی بخصوص دیوان عدالت اداری شده است.

نعیمی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در پاسخ به این سوال که تنقیح بخشنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی چه تاثیری در تسهیل رسیدگی به موارد مطروحه از سوی شرکای اجتماعی در محاکم دارد و به چه شکلی کاهش دعاوی را موجب می‌شود؟ گفت: در تدوین بخشنامه‌ها با حضور نمایندگان تشکل‌ها در شورای مقررات‌زدایی و وحدت رویه سازمان، قبل از ابلاغ و انتشار بخشنامه‌ها، نظرات نمایندگان تشکل‌های مزبور گرفته می‌شود، در نتیجه بخشنامه‌ها عمدتاً با پیشنهادات و نظرات ذینفعان تنظیم می‌شود و از این حیث طبیعتاً امکان اعتراضات بعدی ذینفعان را بسیار کاهش خواهد داد.

به گفته او، در فرایند تدوین بخشنامه‌ها نقش و حضور نمایندگان حقوقی و اداره کل امور حقوقی و قوانین قابل توجه است زیرا مطابق بخشنامه تشکیل شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه سازمان تأمین اجتماعی مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ نه تنها مدیرکل امور حقوقی و قوانین دبیر و عضو شورا است، بلکه یک نفر حقوقدان و صاحبنظر در حوزه تأمین ‌اجتماعی نیز به پیشنهاد دبیر شورا و تأیید مدیرعامل در شورا عضویت دارد و نقطه نظرات حقوقی و انطباق با قوانین و مقررات در جلسات شورا اعلام و اعمال می‌شود.

انجام حداکثر دقت در انطباق بخشنامه‌ها با قوانین و مقررات

نعیمی ادامه داد: به طور کلی و در راستای لزوم رعایت اصل قانونمداری در تدوین بخشنامه‌های سازمان، تمامی بخشنامه‌های تأمین اجتماعی قبل از صدور، از لحاظ انطباق با قوانین و مقررات توسط اداره کل امور حقوقی و قوانین مورد بررسی قرار گرفته و به تایید حقوقی می‌رسد. بنابراین حداکثر دقت در انطباق بخشنامه‌ها با قوانین و مقررات موضوعه به عمل می‌آید.

او بیان کرد: تدوین بخشنامه‌های جامع، شفاف و روان موجب می‌شود تا نه تنها عموم مردم درک درستی از بخشنامه‌ها داشته باشند، بلکه قضات دیوان عدالت اداری نیز در بررسی و رسیدگی به اعتراضات و شکایات احتمالی نیز با سهولت به بخشنامه‌ها دسترسی داشته باشند و با دقت عمل بیشتر به شکایات و اعتراضات رسیدگی کنند.

به گفته نعیمی، در بخشنامه‌های تنقیحی سعی شده است، قسمتی از بخشنامه به قوانین، مقررات و آرای مستند بخشنامه نیز اشاره شود. بنابراین این امر موجب تسهیل رسیدگی مراجع قضایی خواهد شد. تمامی تلاش و اهتمام مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی و اداره کل امور حقوقی و قوانین بر این است که بخشنامه‌های سازمان در نهایت، دقت، شفافیت، سهولت و رعایت اصل قانونمداری و با مشارکت و اعمال نظرات ذینفعان تدوین شود و در این خصوص از پیشنهادات و نظرات کارشناسان استقبال می‌کند.

روش‌های دسترسی ذینفعان به بخشنامه‌ها و قوانین تنقیح شده

مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین ‌اجتماعی همچنین درباره شیوه دسترسی ذینفعان به قوانین، مقررات و بخشنامه‌های تنقیح شده افزود: همه بخشنامه‌های سازمان، علی‌الخصوص بخشنامه‌هایی که از سوی شورای مقررات‌زدایی و وحدت‌رویه سازمان اصلاح شده و توسط مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ می‌شود، از روش‌های مختلف منتشر می‌شوند و در معرض عموم مردم و ذینفعان قرار می‌گیرد.

او یکی از این روش‌ها را انتشار در سایت سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: تمامی بخشنامه‌هایی که متضمن حقوق و تکالیف برای عموم بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران هستند، به محض صدور و ابلاغ در سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی به آدرس (www.tamin.ir/circularsapi/index) و در بخش مقررات و بخشنامه‌ها به تفکیک در چهار موضوع (بیمه‌شدگان، کارفرمایان، مستمری‌بگیران و سایر) منتشر می‌شود.

نعیمی درباره قوانین و مقررات تنقیح شده در سازمان تأمین اجتماعی اینگونه توضیح داد و گفت: تاکنون حدود ۷۰۰ بخشنامه در سایت سازمان بارگزاری و منتشر شده است. در این سامانه قابلیت جستجو در عنوان، موضوع، شماره و تاریخ بخشنامه‌ها فراهم است.

او مسیر دیگر دسترسی ذینفعان به بخشنامه‌های این سازمان را اینگونه توضیح داد و بیان کرد: انتشار در پایگاه ملی قوانین و مقررات ریاست جمهوری و سامانه قوانین و مقررات کسب و کار پس از درخواست معاونت حقوقی ریاست جمهوری از دستگاهها مبنی بر ورود اطلاعات مقررات به پایگاه ملی قوانین و مقررات کشور، سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان دستگاه پیشرو در این امر با هماهنگی و همکاری معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی رئیس جمهوری، ضمن اتصال به پایگاه مذکور نسبت به انتشار بخشنامه‌های سازمان در آن سامانه اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین پس از ابلاغ «آیین نامه لزوم ثبت و اطلاع‌رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار مصوب ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲»، علاوه بر انتشار بخشنامه‌های سازمان در پایگاه ملی، بخشنامه‌های مزبور در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار (www.qavanin.ir) نیز منتشر می‌شود.

نعیمی همچنین به سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: مطابق تبصره ماده ۱۲۰ اصلاحی قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۴۰۲ «دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۱۲) این قانون مکلف هستند با حفظ محرمانگی طبق قوانین و مقررات مربوط یک نسخه از مصوبات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ های خود را ظرف یک ماه پس از وضع یا صدور، در پایگاه الکترونیکی دیوان قرار دهند. خودداری از اجرای این تکلیف از سوی دستگاههای مذکور، تخلف اداری محسوب می‌شود.»

او بیان کرد: بر این اساس از تاریخ ابلاغ قانون مذکور و ایجاد سامانه مورد نظر، اداره کل امور حقوقی و قوانین سازمان همه بخشنامه‌های خود را در سامانه مزبور منتشر می‌کند. البته در حال حاضر امکان دسترسی عموم مردم به محتوای سامانه ۱۲۰ دیوان عدالت اداری وجود ندارد و ممکن است در آینده نزدیک دسترسی مردم به بخشنامه‌های سازمان از طریق سامانه مزبور نیز فراهم شود.

کد خبر: 70543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =