شهروندان هنگام بحران‌ فردی و اجتماعی به‌جای ۱۱۰ با ۱۲۳ تماس بگیرند

مدیرکل بهزیستی اردبیل گفت: شهروندان هنگام بحران‌ فردی و اجتماعی به‌جای ۱۱۰ با ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی تماس بگیرند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا ، با گسترش و توسعه زندگی شهری و روستایی و به تبع آن نیاز به برخی خدمات دارای فوریت، دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی شماره تلفن‌هایی برای دسترسی سریع و اغلب بدون هزینه تعریف و اطلاع‌رسانی کرده‌اند که تکثر و شاید تشابه آنها گاهی سبب فراموشی موضوع ماموریت مرتبط با شماره تلفن می‌شود و انسان در بزنگاه حادثه یا بحران، امکان دارد با شماره تلفن نهاد یا دستگاهی تماس برقرار کند که به طور مستقیم مرتبط با موضوع نباشد.

شماره تلفن‌هایی نظیر ۱۱۰ فوریت‌های پلیسی ، ۱۲۰ راهنمایی و رانندگی ، ۱۲۵ آتش نشانی ، ۱۱۵ اورژانس بیمارستان و ۱۲۳ اورژانس اجتماعی هنگام بروز مشکلات و حوادث مرتبط، بسیار حیاتی و چاره‌ساز هستند و سازمانی که هنگام مواردی نظیر کودک آزاری، همسر آزاری و خودکشی به درد ما می‌خورد و سریع وارد عمل شده و به صورت تخصصی اقدام می‌کند، اورژانس اجتماعی بهزیستی با شماره تلفن ۱۲۳ است.

متاسفانه برخی افراد به دلیل اختلاط موضوع یا حفظ نکردن خونسردی در هنگام حادثه یا بحران، به جای این شماره تلفن با شماره تلفن ۱۱۰ پلیس تماس می‌گیرند در صورتی که مرجع تخصصی و قانونی رسیدگی به مشکلات یادشده، شماره تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی است.

در همین رابطه حامد رضایی، مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در گفتگویی به تبیین بیشتر ماموریت اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی پرداخت.

رضایی، در ابتدای گفتگو درباره سابقه راه‌اندازی اورژانس ۱۲۳ بهزیستی گفت: اورژانس اجتماعی کشور در سازمان بهزیستی یکی از واحدهایی است که در سال ۷۸ با هدف به حداقل رساندن و کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی وارده به افراد، در سازمان بهزیستی تشکیل شد و با همکاری با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها همچون نیروی انتظامی، اورژانس و دستگاه قضا به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی درباره ماموریت‌هایی که برای اورژانس ۱۲۳ بهزیستی تعریف شده است بیان کرد: کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی از اهداف کلی تشکیل اورژانس اجتماعی است و هدف‌های اختصاصی آن نیز تسهیل دسترسی خدمات تخصصی و اورژانسی بهزیستی به آحاد جامعه، ارتقای توانمندی‌های افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، ارتقای آگاهی شناخت خانواده و اجتماع برای تسهیل فرایند حل مساله در شرایط بحرانی، شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب‌زا برای اقدامات تخصصی بحران زدایی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید و بازپدید، مداخله موثر به منظور کاهش جرایم و جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی است.

رضایی افزود: سازمان بهزیستی برای اورژانس اجتماعی به طور اختصاصی گروه‌های هدف را تعریف کرده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، کودکان خیابانی و کار، همسران آزاردیده و کودکان آزاردیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولان و سایر افراد در تمام سنین به شرط اینکه در شرایط بحرانی ویژه قرار داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل درباره ساختار اورژانس اجتماعی گفت: ساختار سازمانی اورژانس اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی ، پایگاه خدمات اجتماعی ، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی متشکل از کارشناسان مجرب و دوره‌دیده است و مردم در صورت مشاهده موارد کودک آزاری، همسرآزاری و یا فردی که قصد خودکشی دارد با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس می‌گیرند تا کارشناسان این اورژانس نسبت به رفع مشکل وارد عمل شوند.

انجام ۱۲ هزار و ۵۰۰ مداخله تخصصی اورژانس اجتماعی بهزیستی در سال ۱۴۰۱

رضایی در ادامه به نحوه ارائه خدمات در اورژانس اجتماعی اشاره کرد و افزود: مراجعه به اورژانس اجتماعی بهزیستی به دو شکل خودمعرف و ارجاعی ( از سوی خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراکز بهزیستی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی) صورت می‌گیرد و خدمات اورژانس یا به شکل سرپایی یا با نگهداری فرد یا افراد دچار بحران ارائه می‌شود.

وی در مورد خدمات اورژانس اجتماعی نیز گفت: خدمات مددکاری، روان‌شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی از جمله خدمات این اورژانس است و بازگشت به کانون گرم خانواده از مهم‌ترین اهداف آن است، اما در صورت نیاز آسیب‌دیدگان اجتماعی با توجه به شرایط موجود به مراکز زیر مجموعه امور آسیب‌دیدگان اجتماعی نظیر مراکز خانه سلامت و بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی ارجاع می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به تعداد تماس برقرار شده با اورژانس اجتماعی اشاره کرد و افزود: سال گذشته در پی تماس مردم با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این استان، ۱۲ هزار و ۵۰۰ مداخله تخصصی توسط تیم‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی برای گروه‌های هدف انجام گرفت و تمام مشاوران و مددکاران اجتماعی پاسخگوی تماس‌ها بوده و هستند و در صورت نیاز به مراجعات حضوری و انجام مداخلات بیشتر، موارد گزارش شده را به مراجع قانونی و مراکز مشاوره حضوری ارجاع می‌دهند.

وی با بیان اینکه خط تلفنی اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به مردم است و مردم در بحران‌های فردی و اجتماعی بجای ۱۱۰ با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند بیان کرد: در بخش صدای مشاوره تعداد تماس‌گیرندگان با خط تلفنی ۱۴۸۰ در سال گذشته حدود ۲۱ هزار مورد بوده است و مرکز مشاوره عمومی و تخصصی استان در ۷۵ عنوان یا موضوع فعالیت دارد و مشاوره روان‌شناختی تلفنی در زمینه‌های فردی، بین فردی، تحصیلی، خانوادگی، زناشویی، اعتیاد، تربیتی، ازدواج، افسردگی، اضطراب و شغلی ارائه می‌کند.

رضایی در ادامه به کمبودها و نیازهایی که برای توسعه خدمات اورژانس ۱۲۳ بهزیستی استان اردبیل وجود دارد اشاره کرد و افزود: ساماندهی وضعیت پرسنل نیروهای اورژانس اجتماعی ۱۲۳، تجهیز تیم‌های سیار به وسایل اولیه حفاظتی و امنیتی، تعریف نیروهای اورژانس به‌عنوان ضابطین قضایی، تجهیز و تکمیل ناوگان خودرویی اورژانس در تمامی شهرستان‌های و استان و گسترش تیم‌های سیار از جمله نیازهای بهزیستی استان در این حوزه است.

کد خبر: 60277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =