به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، آمارهای این مرکز نشان میدهد در فصل پاییز، فعالیت خدماتی تامین جا و غذا رکورددار تورم بوده و کمترین تورم سالانه با ۲۴.۶ درصد مربوط به گروه اطلاعات و ارتباطات است.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد که شاخص قیمت تولیدکننده بخشهای خدمات در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۲ درصد افزایش یافته است. شاخص قیمت تولیدکننده بخشهای خدمات ۶۱۹.۳ درصد است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۰.۶ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۵۷ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۵۲.۶ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که تورم سالانه تامین جا و غذا در تابستان امسال ۹۶.۴ درصد و اطلاعات و ارتباطات ۲۵.۵ درصد بود.
وضعیت تورم در سایر فعالیتهای خدماتی در پاییز امسال نیز چندان مطلوب نبود. تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و هنر، سرگرمی و تفریح نیز تورم سالانهای بیش از ۶۰ درصد را تجربه کردهاند.
این نرخهای بالا، احتمال حذف فعالیتهای خدماتی مرتبط از سبد زندگی مردم را تشدید میکند و در صورت تداوم این روند، علاوه بر کاهش فعالیتهای مرتبط با تفریح و سرگرمی، سلامت جامعه نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.
از آنجا که موتورسیکلتها یکی از مهمترین عوامل آلاینده هوای کلانشهرها هستند، افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری این وسایل نقلیه، خطر افزایش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت.
بالاترین رکورد افزایش قیمت در بخش خدمات
بررسی شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش خدمات و درصد تغییرات آن در کل کشور نشان میدهد که پاییز امسال، رکورددار تورم در این بخش بوده است.
آمارهای درج شده نشان میدهد، تورم سالانه بخش خدمات در سال پایه ۹۵، ۸.۹ درصد بوده است اما به تدریج روندی صعودی طی کرده و در پاییز ۹۶ به ۱۳.۶ درصد میرسد. در سال ۹۷، این رقم به ۲۲.۶ درصد و در سال ۱۴۰۰ به ۴۶.۹ درصد رسیده است.
دلایل اهمیت شاخص قیمت تولیدکننده
شاخص قیمت تولیدکننده میانگین تغییر قیمتهایی است که تولیدکنندگان داخلی در طول زمان برای تولید خود دریافت میکنند. این شاخص در واقع معیاری برای سنجش تورم در سطح عمدهفروشی است. این شاخص افزایش یا کاهش تورم را از نگاه سازنده محصول یا عرضه کننده خدمات اندازهگیری میکند. بدیهی است که افزایش قیمت تولیدکننده به شدت بر قیمتهای مصرف کننده نیز تاثیر میگذارد. البته در کوتاه مدت، تورم در سطح عمده فروشی و خرده فروشی ممکن است در نتیجه هزینههای توزیع، یارانههای دولتی و همچنین مالیاتها متفاوت باشد.
نظر شما