به گزارش آتیهآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در آئین رونمایی از این سامانه گفت: سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی با عنوان مستعار (پُرسا) با هدف جمعآوری اطلاعات هوشمند از مرحله شناسایی و استحقاقسنجی تا ارائه خدمت به گروههای هدف طراحی و راهاندازی شده است.
وی، مهم ترین اصول سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزههای رفاه اجتماعی را حمایتگری و سلامت اجتماعی عنوان کرد و افزود: وزارت رفاه در تدوین سیاستها و اجرای برنامههای حمایتی اثرگذار بر استفاده از روشهای خلاقانه، نوین و دادهمحور برای شناسایی و حمایت اجتماعی هدفمند از اقشار کمبرخوردار و آسیبپذیر جامعه تاکید دارد.
مرتضوی لازمه عمل درست و مفید را داشتن اطلاعات جامع و دقیق دانست و گفت: این سامانه خلاء گردآوری اطلاعات در حوزه مطالعات اجتماعی را رفع میکند.
«داریوش ابوحمزه» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت: مزیتهای اصلی ایجاد این سامانه کارآمدی فرآیندها، افزایش بازدهی و کاهش فساد است.
وی، یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم را تحقق دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: شناسایی و صحتسنجیِ دقیق وضعیتِ گروههای هدف، نیازمندیابی فعال، انجام انواع ارزیابیها، نظرسنجیها، پیمایشها و بازدیدهای میدانی مستمر، پایش لحظهای، استخراج سریع و تحلیل آسان از دادههای گردآوری شده را از جمله امکانات این سامانه است.
ابوحمزه با بیان اینکه بازدیدهای میدانی فرد و کاغذمحور است، گفت: سامانه پرسا خطاهای انسانی را کاهش میدهد. جمع آوری اطلاعات مفید و اثرگذار با کمک و مشارکت ذینفعان، فعالان اجتماعی، بنگاههای اقتصادی، موسسات خیریه و غیر دولتی و محیطهای کار و کارگری امکانپذیر میشود.
معاون رفاه اجتماعی گردآوری اطلاعات در انجام مأموریتهای حوزه رفاه اجتماعی، بهزیستی و سلامت اجتماعی را نیازمند بازبینی، اصلاح و استفاده از شیوههای نوین رصد و ارزیابی عنوان کرد و افزود: بنابراین بهتر است به جای استفاده از فرم یا چکلیستهای کاغذی برای گردآوری اطلاعات، به سمت روشهای سریع، دقیق، هوشمند و قابل نظارت حرکت کنیم.
وی گفت: امکان گردآوری اطلاعات پرسشنامهها، فرمها و چک لیستها توسط پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان نظارت لحظهای و آنلاین بر فعالیت پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان ثبت موقعیت مکانی و زمان دقیق گردآوری اطلاعات، امکان بهرهبرداری برای دستگاههای اجرایی مرتبط که ماموریتهای در قالب بازدیدهای میدانی یا طرحهای افکارسنجی در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی، توانمندسازی و حمایتگری از گروههای در معرض آسیب یا آسیبدیده را از دیگر قابلیتهای سامانه پرسا است.
«محمدرضا پویافر» سرپرست دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در این نشست با ارائه گزارشی به روند طراحی، راهاندازی و ضرورتهای سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی (پُرسا) پرداخت و قابلیتهای مختلف این سامانه را برای استفاده در عموم ماموریتهای وزارتخانه و همچنین تمامی دستگاههای اجرایی که نیازمند گردآوری اطلاعات میدانی هستند تشریح کرد.
نظر شما