به گزارش آتیه آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران؛ در سال ۱۳۵۷، تلاش برای توزیع عادلانه ثروتهای عمومی در کنار محترم شمردن اصل مالکیت فردی، در اصول متعدد قانون اساسی (بهویژه اصل ۲۹) متجلی شد و برخورداری از «تأمیناجتماعی» بهعنوان یکی از حقوق بنیادین آحاد جامعه فارغ از تفاوتهای قومیتی، جنسیتی و نژادی و در حقیقت بهعنوان یک تکلیف حکومتی در برابر مردم به رسمیت شناخته شد.
مطابق با قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمیناجتماعی مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی نیز سه قلمرو حمایتی، امدادی و بیمهای برای نظام جامع تأمیناجتماعی کشور تعریف شد و در قلمرو بیمهای، تاکید اصلی بر نقشآفرینی سازمانهای بیمهگر مانند سازمان بیمهگر تأمیناجتماعی قرار گرفت.
بر این اساس، اکنون سازمان تأمیناجتماعی به عنوان محوریترین سازمان در حوزه بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور، بیشترین شمار بیمهشدگان و بازنشستگان و مستمریبگیران را از آغاز انقلاب اسلامی در کشور تحت پوشش حمایتهای متعدد قرار داده است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی نیز در رابطه با افزایش شمار جامعه تحت پوشش این سازمان حمایتی پس از انقلاب اسلامی در کشور میگوید: قبل از این انقلاب تنها ۲۰ درصد از آحاد جامعه تحت پوشش بیمههای اجتماعی قرار داشتند؛ این در حالی است که امروز حدود ۷۳ درصد جامعه ایرانی تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی قرار گرفتهاند. نگاهی به سالنامه آماری سازمان تأمیناجتماعی هم نشان میدهد، تعداد بیمهشدگان اجباری این سازمان از یک میلیون و ۸۱۰ هزار و ۲۱ نفر در سال ۵۷ به ۱۰ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۷۵۹ نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ همچنین مجموع بیمهشدگان اصلی و تبعی تحت پوشش این سازمان از ۶ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۷۰۳ نفر در سال ۵۷ به ۳۷ میلیون و ۸۶۲هزار و ۸۳۴ نفر افزایش یافته است.
جمعیت مستمریبگیر این سازمان (مجموع مستمریبگیران اصلی و تبعی) نیز که در سال ۱۴۰۰، برابر با هفت میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۴۹ نفر بوده ثبت شده است؛ در سال ۵۷ برابر با ۲۴۶ هزار و ۸۵۶ نفر بوده است. تعداد اسناد صادره برای کمکهای قانونی تأمیناجتماعی همچون غرامت دستمزد ایام بیماری و کمک هزینههای ازدواج و بارداری نیز با رشد قابلتوجهی از دهه ۵۰ تاکنون روبهرو بوده است؛ ۱۶۲هزار و ۸۶۷ مورد حمایت این سازمان در سال ۵۹ به یک میلیون و ۹۳۷هزار و ۸۱۹ مورد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و حاکی از رشد کمکهای تأمیناجتماعی در قالب پرداخت اعتبارات حمایتی به گروه بیمهشدگان است.
طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» که اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان و زنان خانهدار را نیز تحت حمایت قرار داد و استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی، مراقبتهای پزشکی، بیمه بیکاری، بازنشستگی و از کارافتادگی را به عنوان یک حق همگانی برای این جمعیت محقق کرد؛ از مهمترین برنامههای این سازمان عمومی بود که توانست طی این دوران شمار جمعیت تحت پوشش تأمیناجتماعی را افزایش دهد.
افزایش مراکز درمانی در کشور پس از انقلاب اسلامی
افزایش تعداد بیمارستانها و مراکز درمانی در این دوران نیز که با هدف حمایت از بیماران و سهولت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی - درمانی انجام گرفت نیز یکی دیگر از اقدامات حمایتی این سازمان اجتماعی بیمهگر است که پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی درباره افزایش این مراکز در ایران پس از انقلاب اسلامی میگوید: قبل از انقلاب تنها ۲۰ مرکز درمانی به عنوان مراکز خدماترسان در حوزه درمان فعال بود اما امروز با افتخار میتوان گفت ۳۸۰ مرکز درمانی در کشور در حال ارائه خدمات به مردم هستند و بیش از ۸۰ بیمارستان تخصصی و فوقتخصصی نیز در زمره این مراکز است.
امروز خدمات درمان بستری برای بیمهشدگان بالای ۶۵ سال هم در همه شهرها و نیز شهرهای دارای مرکز درمانی تأمیناجتماعی و بیمارستانهای دولتی رایگان است و سازمان تأمیناجتماعی ۱۰ درصد سهم بیمهشدگان را بهطور کامل پرداخت میکند.
افزایش مدت زمان مرخصی زایمان به ۹ ماه با پرداخت کامل حقوق، پوشش هزینههای زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در قالب پرداحت ٩٠ درصد از هزینههای درمان ناباروری در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی براساس تعرفه عمومی غیردولتی، اجرای شماری برنامههای عملیاتی مربوط به برخی تجهیزات پزشکی، پروژه نسخه الکترونیک، حذف کاغذ و به دنبال این طرح، کاهش آمد وشدها به ویژه در کلانشهرها و نیز کاهش آلودگی هوا و ازدحام جمعیت همچنین اجرای طرح ۳۰۷۰ (ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری تأمیناجتماعی) از دیگر اقدامات رفاهی - حمایتی در راستای کمک به بیمهشدگان است. افزایش امید به زندگی در کشور به ۷۷ سال
میرهاشم موسوی در راستای این خدمات حمایتی از افزایش امید به زندگی در کشور خبر میدهد و میگوید: «در سال ۱۳۵۵ سن امید به زندگی حدود ۵۴ تا ۵۵ سال بود و امروز این میزان به حدود ۷۷ سال افزایش پیدا کرده است؛ این افزایش امید به زندگی مرهون ارائه خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و زیرساختهای بنیادین آب و برق و ارتباطات است».
بدون شک امروز هم بسط و توسعه بیمه فراگیر بهویژه برای اقشار کمدرآمد یا فاقد شغل جامعه، کاهش فرارهای بیمهای، رسمی شدن مشاغل غیررسمی، توسعه مهارتورزی، برنامهریزی برای دریافت مطالبات تأمیناجتماعی از دولت، افزایش بازدهی شرکتهای زیرمجموعه سازمان همچون شستا، مبارزه جدی با فساد و رانت میتواند بیش از پیش به ارتقای کیفیت و کمیت خدمات تأمیناجتماعی در راستای تحقق اهداف اصل ۲۹ قانون اساسی کمک کند.
نظر شما