راهبرد اساسی درمان، کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان را از راهبردهای اساسی مورد توجه در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد و گفت: در بخش‌های درمان مستقیم غیرمستقیم، صیانت مالی از بیمه‌شدگان بسیار مهم است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، میرهاشم موسوی اظهار کرد: توسعه خدمات و صیانت مالی از بیمه‌شدگان، راهبرد اصلی حوزه درمان تأمین‌اجتماعی است.

وی همچنین توسعه کمی و کیفی خدمات و صیانت مالی از بیمه‌شدگان در بخش سلامت را راهبرد اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه درمان معرفی کرد و بیان کرد: در برخی از بیماری‌ها، هزینه‌های خدمات سلامت بالاست که ما هر اندازه که می‌توانیم باید این هزینه‌ها را کنترل کنیم. کسی که بیماری صعب‌العلاج دارد و از محدودیت‌ها و از عوارض بیماری رنج می‌کشد، این بیمار نباید نگران هزینه دارو و درمان باشد.

جزییات راهبردی درمان تأمین اجتماعی

وی با اشاره به اینکه از ابتدای دوره جدید، چند راهبرد اساسی در حوزه درمان مشخص شده است، گفت: راهبرد اول این است که ما باید به جهت کمی و کیفی توسعه خدمات داشته باشیم. در درمان مستقیم، متناسب با نیازها و مشکلات، به توسعه خدمت و مراکز درمانی نیاز داریم.

موسوی افزود: واقعیت غیرقابل انکار آن است که درمان مستقیم به جهت رایگان بودن و کیفیت خدمت‌رسانی، برای سازمان و بیمه‌شدگان و بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد. لذا به موازات توسعه کیفیت خدمات در بخش درمان غیرمستقیم، توسعه کمی و کیفی خدمات این بخش با توجه به سطح‌بندی خدمات و تعداد بیمه‌شدگان در هر منطقه و نیازهای درمانی بازنشستگان و بیمه‌شدگان در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه کیفیت و عمق خدمات درمانی باید بیش از پیش افزایش داشته باشد، گفت: یکی از رویکردهای مهم ما در حوزه درمان، توسعه درمان مستقیم است؛ هرچند همچنان اولویت خرید راهبردی را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در مجموع تلاش داریم در حوزه درمان انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشیم که بتوانیم به اقتضای شرایط تصمیم بگیریم و خدمات درمانی مطلوب به مردم ارائه کنیم.

موسوی افزود: طبیعی است با توجه به شرایط ناترازی منابع و مصارف، نمی‌توانیم هر مطالبه‌ای را در یک فضای موسع پاسخ دهیم. همه ما فطرتاً دوست داریم توسعه داشته باشیم و خدمات بیشتری ارائه بدهیم، اما محدودیت منابع، در مواردی محدودیت‌هایی را نیز در تصمیم‌گیری‌ها به ما تحمیل می‌کند.

وی در عین حال گفت: آنجایی که خدمت ارائه‌شده در درمان مستقیم، خدمت مطلوبی است و رضایت مخاطبان را در پی دارد، باید آن را ادامه بدهیم و آن را به عنوان یک الگوی موفق به سایر حوزه‌های درمانی نیز معرفی کنیم.

به گفته موسوی، ایده راهبردی ما این است که تا می‌توانیم دغدغه بیماری را از روی دوش بیماران برداریم و این رویکرد در درمان مستقیم ما نسبت به درمان غیرمستقیم غلبه دارد؛ اما محدودیت منابع این اجازه را به ما نمی‌دهد به هر تعداد پزشک که می‌خواهیم به کار بگیریم یا هر تعداد که می‌خواهیم بیمارستان بسازیم.

وی ادامه داد:در برخی از بیماری‌ها، هزینه‌های خدمات سلامت بالاست که ما هر اندازه که می‌توانیم باید این هزینه‌ها را کنترل کنیم. کسی که بیماری صعب‌العلاج دارد و از محدودیت‌ها و از عوارض بیماری رنج می‌کشد، این بیمار نباید نگران هزینه دارو و درمان باشد.

مدیرعامل تامین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه مردم در حوزه درمان به خدمات تأمین‌اجتماعی نیاز دارند و برای برخی از مردم درمان تأمین‌اجتماعی تنها امکان و تکیه‌گاه به هنگام بیماری است، گفت: در بخش درمان غیرمستقیم، تأمین اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌گر نباید تبدیل به یک پرداخت‌کننده صرف هزینه‌ها شود. ما امانتدار و کارگزار مردم هستیم و باید نسبت به امانت آنها و نظارت بر کیفیت خدمت‌رسانی و تسهیل شرایط برای بیمه‌پردازان حساس باشیم.

فعالیت ۲۰۲ پروژه درمانی تأمین اجتماعی

موسوی در مورد برنامه‌های توسعه ظرفیت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی نیز گفت: ۲۰۲ پروژه درمانی فعال داریم که برخی ایجادی، برخی جایگزین و برخی توسعه و ارتقاء هستند. هشت مورد از این پروژه‌ها، پروژه‌های بیمارستانی بزرگ هستند که طی یکی دو سال آینده، حدود ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی را به مجموعه ظرفیت‌های درمانی کشور اضافه خواهد کرد.

وی افزود: در سال گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت‌وساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست که ما ۴ هزار نفر نیروی جدید را جذب کنیم که بخش قابل توجهی از این افراد در بخش درمانی مشغول به خدمت‌رسانی خواهند شد و حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بخش توسعه خدمات، اعتبار پیش‌بینی شده است.

موسوی همچنین گفت: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمین‌اجتماعی در آن الگویی موفق بوده، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش بدهیم و بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات می‌گیرند، ریالی بابت این خدمات پرداخت نمی‌کنند.

وی گفت: در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، مخصوصاً در مناطقی که مراکز درمانی ملکی نداریم، فرانشیز خدمات بستری، در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی را صفر کرده‌ایم. فرانشیز خدمات بستری و سرپایی برای همه بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال نیز در همه بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی صفر شده است.

پیشتازی تأمین اجتماعی در توسعه نسخه الکترونیک

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی به پیشتازی این سازمان در اجرا و توسعه طرح نسخه الکترونیک اشاره کرد و افزود: در این بخش با همکاری عزیزان حوزه درمان و عزیزان بخش فناوری و هوشمندسازی، از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد هم در نسخه‌نویسی و هم در نسخه‌پیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه، باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است، شود.

موسوی منابع انسانی و کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی را اصلی‌ترین سرمایه این بخش معرفی کرد و افزود: در بخش درمان تأمین‌اجتماعی، کارکنانی بسیار زبده، متخصص، همدل و همراه داریم که در همه مقاطع و ازجمله در بحران کرونا، ایثارگرانه به ارائه خدمات ادامه دادند و در این راه شهدایی نیز تقدیم مردم شد.

به گفته وی، برای حفظ و ارتقای این سرمایه انسانی که رضایت شغلی آنان بسترساز ارتقای کیفیت خدمات و جلب رضایت مردم است، اقدامات متعدد و متنوعی در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده و در حال پیگیری است که از جمله می‌توان به برقراری فوق‌العاده ویژه کادر درمان در این دوره، اصلاح مقررات بازنشستگی پرستاران و سایر اعضای کادر درمان، برگزاری آزمون استخدامی برای جذب نیروهای جدید و تازه نفس و نیز پیگیری اجرا و تأمین منابع طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد.

مدیرعامل سازمان در مورد تغییرات مدیریتی در بخش درمان نیز توضیح داد: تغییرات در سطح مدیریتی در بخش درمان در دوره جدید مدیریتی سازمان، حداقلی و عندالاقتضاء و با توجه به رسیدن برخی از مدیران این حوزه به سن بازنشستگی و یا در موارد محدودی به علت ایجاد تعارض منافع ناشی از فعالیت مدیر در حوزه دیگر بوده است. به‌طور کلی اما در انتصاب مدیران جدید در بیش از ۹۰ درصد موارد، انتصاب از بدنه بخش درمان و با توجه به معیارهایی چون تعهد و تخصص در کنار هم و نیز روحیه فسادستیزی و مردمی بودن انجام شده است.

کد خبر: 56063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =