به گزارش آتیه آنلاین به نقل از خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، این سامانه با هدف ایجاد دسترسی به خدمات اورژانسی برای ناشنوایان، راهاندازی شده است و روز شنبه ۲۵تیر در ذیل جلسهی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی استان، به ریاست سید محمد شعاعی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، به بهرهبرداری رسید.
دکتر داریوش تقیلو رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان در این جلسه، استفاده فراگیر و عادلانه از امکانات درمانی به خصوص اورژانس ۱۱۵ را حق همهی شهروندان دانست و اظهار کرد: از آنجایی که نقطه شروع امدادرسانی اورژانس، تماس مردم با سامانه ۱۱۵ است و طی آن، اطلاعات تماس و محل حادثه توسط پرسنل اورژانس ثبت میشود، ناشنوایان در خصوص نحوهی ارتباط با پاسخگویان اورژانس دچار مشکل بودند.
وی افزود: در همین راستا، اورژانس پیشبیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با همکاری اداره کل بهزیستی استان اقدام به راه اندازی سامانهی پیامکی کرد که ناشنوایان از طریق آن، درخواست خود را به طور مستقیم به اورژانس۱۱۵ ارسال میکنند و بلافاصله امدادرسانی به آنان صورت میگیرد.
دکتر علیرضا آرمانیکیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در این جلسه، فرهنگسازی برای ایجاد نگرش جامع در خصوص معلولیت را ضروری عنوان کرد و گفت: معلولیت، منحصر به ناتوانیهای فیزیکی نیست بلکه در یک نگاه جامعتر که هماکنون در دنیا مطرح است، هرگونه ناتوانی فیزیکی، روانی، اجتماعی و معنوی، سلامت انسان را تحت تاثیر قرار میدهد.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مناسبسازی مراکز بهداشتی و درمانی استان برای معلولین اظهار کرد: اجرای رمپ و سطوح شیبدار، ایجاد توقفگاه و پارکینگ اختصاصی معلولان، اجرای نورپردازی مناسب برای کم بینایان، ایجاد سرویسهای بهداشتی ویژه معلولان و اجرای آسانسور و بالابر در مراکز بهداشتی و درمانی از جمله این اقدامات است.
نظر شما